کشف باورنکردنی؛ نوه یک اسکلت انگلیسی ۹۰۰۰ ساله زنده و اکنون معلم تاریخ است! (+عکس)

اسکلت تقریباً کامل یک مرد بالغ که احتمالاً در اوایل دهه بیست زندگی خود مرده، در سال ۱۹۰۳ توسط کارگرانی که زهکشی می‌کردند، کشف شد.

اسکلت تقریباً کامل یک مرد بالغ که احتمالاً در اوایل دهه بیست زندگی خود مرده، در سال 1903 توسط کارگرانی که زهکشی می‌کردند، کشف شد.  با توجه به اینکه این اسکلت در غار گوف دره چدار در سامرست انگلستان پیدا شده به «مرد چِدار» معروف شد.

به گزارش راز بقا، بقایای اسکلت مربوط به 9000 سال قبل از میلاد و مربوط به دوره میان سنگی است و بررسی‌ها نشان داد که به نظر می‌رسد که او به شکلی خشونت‌بار جانش را از دست داده است. یک حفره بزرگ بالای مدار راست جمجمه نشان داد که مرد چدار احتمالا از عفونت استخوان نیز رنج می‌برده است.

«مرد چِدار» که در سال 1903 کاوش شد، قدیمی‌ترین اسکلت تقریباً کامل انسانی در بریتانیا است و به همین دلیل به قدیمترین انگلیسی تاریخ مشهور شده است. بقایای این اسکلت توسط موزه تاریخ طبیعی لندن، در گالری تکامل انسان نگهداری می‌شود.

کشف باورنکردنی؛ نوه یک اسکلت انگلیسی 9000 ساله زنده و اکنون معلم تاریخ است! (+عکس)

تجزیه و تحلیل DNA نشان می‌دهد که او در آن زمان یک عضو معمولی از جمعیت شکارچی-گردآورنده اروپای غربی بوده، با فنوتیپ به احتمال زیاد چشمان سبز - آبی، مو‌های قهوه‌ای تیره یا سیاه و پوست تیره یا تیره متمایل سیاه. 

«مرد چدار» در دو موقعیت جداگانه به طور مستقیم با کربن رادیوکربن تاریخ گذاری شده، که تاریخ‌های مدرج شده بین 8540 -7990 قبل از میلاد و 8470 -8230 قبل از میلاد را نشان می‌دهد. 

رابطه عجیب بین مرد چدار و یک معلم تاریخ 42 ساله 

به گزارش راز بقا؛ تجزیه و تحلیل DNA میتوکندری «مرد چدار» توسط برایان سایکس در سال 1996 در یک برنامه تلویزیونی منطقه‌ای در بریتانیا، پخش شد. این برنامه بر ارتباط بین «مرد چدار» و «آدریان تارگت»، معلم تاریخ یک مدرسه محلی، که هر دو به هاپلوگروپ DNA میتوکندری U5 تعلق داشتند، تاکید کرد. این برنامه که به صورت گسترده‌ای در رسانه‌های ملی و بین المللی منتشر شد عمدتاً بر رابطه فرضی بین مرد چدار و معلم تاریخ 42 ساله متمرکز بود. 

در سال 2018، انتشار یک مطالعه ژنتیکی توسط بریس و همکاران و متعاقب آن بازسازی صورت مرد چدار با پوست تیره و چشم آبی به جنجال رسانه‌ای گسترده‌ای منجر شد. این پوشش رسانه‌ای دوباره مرد چدار را به عنوان «اولین بریتانیایی» توصیف کرد.

گفتمان عمومی پیرامون بازسازی مرد چدار به شدت حول موضوعات مهاجرت، هویت ملی، نژاد و برگزیت می‌چرخید. برخی رنگ پوست تیره مرد چدار من را به عنوان پاسخی مفید و مناسب به استدلال‌های ضد مهاجرتی می‌دانستند، در حالی که برخی دیگر آن را به عنوان اخبار جعلی و تبلیغات سیاسی جناح چپ محکوم کردند.

کشف باورنکردنی؛ نوه یک اسکلت انگلیسی 9000 ساله زنده و اکنون معلم تاریخ است! (+عکس)

اجماع علمی کنونی بر این باور است که جمعیت‌های ساکن در اروپا به مرور زمان پوست روشن‌تری پیدا کردند، زیرا پوست تیره نور خورشید را بیشتر جذب می‌کند، که برای تولید ویتامین D کافی لازم است. تعداد انگشت شماری از تغییرات ژنتیکی مرتبط با پوست روشن‌تر در بررسی این اسکلت وجود داشت.

در این مطالعه مشخص شد که مرد چدار دارای نسخه‌های «اجدادی» از همه این ژن‌ها است، که به شدت نشان می‌دهد که او رنگ پوست «تیره تا سیاه» با چشم‌های آبی داشته است. 

با آزمایش‌های DNA نشان داده شد آقای تارگت، معلم تاریخ 42 ساله در چدار، سامرست از نسل مادرش به‌طور مستقیم از نوادگان «مرد چدار»، قدیمی‌ترین اسکلت کامل انگلیسی تا کنون است و حالا نیز از دورترین بستگان تایید شده جهان است.

حتی خانواده سلطنتی انگلیس فقط می‌توانند میراث خود را به پادشاه اکبرت که از سال 829 تا 830 بعد از میلاد حکومت می‌کرد، ردیابی کنند. در مقابل، مرد چدار، یک شکارچی-گردآورنده که پیش از ورود کشاورزی قدمت داشت، در سال 7150 قبل از میلاد زندگی می‌کرد.

 آقای تارگت از سایت غار گوف که «مرد چدار» در انجا کشف شد بازدید کرد و عنوان کرد: «خوشحالم که اینجا زندگی نمی‌کنم - بسیار تاریک، تاریک و ناراحت کننده است. اما من قبلاً اینجا بوده ام البته، هرگز خواب هم نمی‌دیدم که در خانه اجدادم بایستم». 

کشف باورنکردنی؛ نوه یک اسکلت انگلیسی 9000 ساله زنده و اکنون معلم تاریخ است! (+عکس)

دکتر «لری برهام»، مدرس باستان شناسی دانشگاه بریستول، گفت: «بحثی وجود دارد مبنی بر اینکه آیا کشاورزانی از اروپای شرقی آمدند و شکارچیان را بیرون رانده اند یا اینکه نه خود ایده کشاورزی در میان جمعیت موجود گسترش یافته است. این کشف قویاً عنصر دوم را تایید می‌کند». 

استاد دانشگاه بریستول تاکید می‌کند که «در زمان مرد چدار، این منطقه کم جمعیت و دارای جنگل‌های انبوه بود. او می‌توانست آهو، خرگوش، پرندگان آبزی و شاید ماهی را شکار کند و آجیل، میوه و ریشه‌های خوراکی را جمع آوری کند.

گراز وحشی، خرس و سگ‌های آبی هم بودند و حتی دسته‌هایی از گرگ‌های وحشی هم زندگی می‌کردند، اما جدای از آن زندگی احتمالاً خیلی خوب بوده است. دره چدار در آن زمان شبیه همین بوده و احتمالا مکان خوبی با خانه‌های حاضر و آماده بوده است. چشمه و جنگلی در همین نزدیکی هست».

کشف باورنکردنی؛ نوه یک اسکلت انگلیسی 9000 ساله زنده و اکنون معلم تاریخ است! (+عکس)

دکتر برهام افزود: از نظر فیزیکی، مرد چدار شبیه انسان مدرن بود. به احتمال زیاد او بخشی از یک گروه وسیع‌تر از خانواده‌های 30 نفری یا بیشتر بوده است. آن‌ها برای دیدن یک ماموت پشمالو خیلی دیرتر زندگی کردند و برای دیدن اولین کشاورزی نیز خیلی زود زندگی کردند.

پیوند بین مرد چدار و آدریان تارگت به راحتی از رکورد‌های موجود برای اجداد دور پیشی می‌گیرد. قدیمی‌ترین خویشاوندی که قبلاً ثبت شده مربوط به پدربزرگ بزرگ بزرگ بزرگ کنفوسیوس بود که در قرن هشتم قبل از میلاد می‌زیست. دو تن از هشتاد و پنجمین نوادگان کنفوسیوس امروز در تایوان زندگی می‌کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر