راه‌های پیشگیری از گزش پشه آئدس را بشناسیم

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان راههای پیشگیری از گزش پشه آئدس و بیماری‌های ناشی از آن در کشورها یا استان‌هایی که این پشه در آنها مستقر شده را تشریح کرد.

راه‌های پیشگیری از گزش پشه آئدس را بشناسیم

به گزارش خبرآنلاین،همایون امیری بیان کرد: پراکندگی پشه آئدس مهاجم در کشور رو به گسترش است و در برخی از استان‌های همجوار خوزستان نیز شناسایی شده است.

ایرنا در خبری نوشت:اوی افزود: این نوع پشه علاقه زیادی به محیط‌های سیاه مانند لاستیک‌های فرسوده دارد و لذا این لاستیک‌ها باید جمع‌آوری شوند، این پشه در مانداب‌ها تخم‌گذاری و تکثیر پیدا می‌کند ماندآب‌ها نیر باید حتما خشک شوند.

امیری در خصوص راه‌های پیشگیری از نیش پشه اظهار کرد: از لباس‌های آستین بلند و شلوار بلند، پشه بند در هنگام خواب و از مواد دافع حشرات استفاده کنید و آب‌های راکد را از بین ببرید.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان توضیح داد: به منظور مقابله با گسترش آئدس‌های مهاجم، شرح وظایف مفصلی در سطح ملی برای سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط از سوی کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور تعیین شده که توسط استانداری خوزستان به متناظران استانی آن‌ها ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد: در این راستا لازم است که همه دستگاه‌های اجرایی مذکور، اقدامات لازم را که عمدتا فعالیت‌های مرتبط با بهسازی محیط برای از بین بردن زیستگاه‌های مساعد لارو پشه است را به نحو مطلوب انجام دهند.

امیری با اشاره به گزارش‌هایی از حضور پشه آئدس مهاجم، ناقل بیماری‌های خطرناک، در برخی نقاط کشور اظهار کرد: این دانشگاه، اقدامات پیشگیرانه گسترده‌ای را در سطح استان خوزستان آغاز کرده است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: از زمان شناسایی اولین موارد پشه آئدس مهاجم در کشور، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، در راستای دستورالعمل‌های وزارت بهداشت.

درمان و آموزش پزشکی، اقدامات مراقبتی و پایش دقیقی را در حیطه‌های انسانی و حشره‌شناسی در سطح استان آغاز کرده است و این اقدامات همچنان ادامه دارد.

وی در خصوص اقدامات انجام شده گفت: برگزاری جلسات متعدد آموزشی برای ارتقای آگاهی کارکنان بهداشت و درمان، پزشکان و افراد درگیر در مراقبت بیماری و مراقبت حشره‌شناسی به منظور بررسی وضعیت ناقل و عدم استقرار پشه آئدس، اقدامات مراقبت حشره‌شناسی از جمله "اویترپ گذاری" و "بررسی‌های لاروی" در نقاط پرخطر مانند فرودگاه‌ها، بنادر، پایگاه‌های مرزی، ایستگاه‌های راه‌آهن و پایانه‌های مسافربری انجام شده است.

امیری به مراقبت انسانی اشاره کرد و افزود: برای شناسایی زودهنگام بیماران احتمالی، مراقبت انسانی در پایگاه‌های مرزی و شهرستان‌های هدف بر اساس نظام مراقبت سندرمیک انجام می‌شود که در صورت شناسایی بیماری، در بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار خواهد گرفت.

پشه آئدس مهاجم ناقل بیماری‌های خطرناکی مانند تب دانگ، چیکونگونیا و زیکا است. این بیماری‌ها می‌توانند علائم شدیدی مانند تب، سردرد، درد عضلانی و مفصلی و بثورات پوستی ایجاد کنند و در موارد شدید، کشنده باشند.

ابتلا به بیماری تب دانگ یا دِنگی در ماه‌های اخیر در ایران افزایش یافته و هم اکنون 40 شهر درگیر پشه آئدس هستند. طبق آخرین آمار 150 مورد ابتلا به این بیماری در کشور شناسایی شده است که این افراد اغلب مسافران خارج از کشور مخصوصا کشورهای حوزه جنوب خلیج فارس بودند.

233217

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر