روایت سی‌ان‌ان از ماجرای دراماتیک کناره‌گیری بایدن از انتخابات آمریکا

یک رسانه آمریکایی با تشریح روند شدت گرفتن نگرانی‌ها و نارضایتی‌ها درباره عملکرد بایدن به عنوان نامزد انتخاباتی حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۴، نوشت تلاش او و تیمش برای کم‌اهمیت جلوه دادن کاستی‌های او تنها منجر به یک‌صدایی در درخواست‌ها برای کناره‌گیری او شد.

روایت سی‌ان‌ان از ماجرای دراماتیک کناره‌گیری بایدن از انتخابات آمریکا

به گزارش خبرآنلاین از ایسنا،‌ در پی کناره‌گیری «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد حزب دموکرات از رقابت‌های انتخاباتی 2024، یک رسانه آمریکایی نحوه اعلام آن را روشی «سطح پایین» برای اعلام کردن یکی از تصمیمات تاریخی در سیاست آمریکای مدرن دانسته و عواملی را که منجر به کناره‌گیری او شد، بررسی کرد.

در گزارش شبکه سی‌ان‌ان در این باره آمده است: تا به حال، سابقه نداشته است که یک رئیس‌جمهور رقابت انتخاباتی را در یک بازه زمانی تا این حد نزدیک به روز انتخابات ترک کند. در مدت این 24 روز طوفانی که پس از اولین مناظره در آتلانتا میان او و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه برپا شد، به نظر می‌رسید که او قرار است کنترل امور را به دست بگیرد.

بایدن در مدت سه‌ هفته پس از مناظره مدام تکرار می‌کرد که قرار است به رقابت با ترامپ ادامه دهد. او با جدیت به فعالیت‌هایش ادامه می‌داد و پافشاری می‌کرد که می‌تواند ترامپ را شکست دهد. حلقه خودی‌های او به نزدیک‌ترین دستیاران و خانواده‌اش رسید. او مجبور شد به دلاوِر بازگردد که در مدت یک روز و نیم آخری که آن‌جا بود، سرانجام تصمیم خود را گرفت و اعتراف کرد که مردی وفادار به حزب دموکرات به مدت بیش از نیم قرن، حالا در میان آن‌ها وضعیت ملالت باری پیدا کرده و مانع پیشرفتشان شده است.

سرانجام، فشار رهبران حزب، قانون‌گذاران، نتایج نظرسنجی‌ها، حامیان مالی بر بایدن، برای او گران تمام شد. او که حالا منزوی‌تر از همیشه به نظر می‌رسید، نتوانست فشار پشت پرده را به طور علنی تاب بیاورد.

روایت سی‌ان‌ان از مسیر دراماتیک کناره‌گیری بایدن از انتخابات آمریکا
«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در جمع هوادارانش

بایدن چطور به این تصمیم رسید؟

یکی از مشاوران ارشد کارزار انتخاباتی بایدن گفت که تصمیم نهایی بایدن برای کناره‌گیری از رقابت‌ها در 48 ساعت آخر مشارکت او و پس از مشورت تلفنی با خانواده و دستیارانش در دوران نقاهت از ویروس کووید اتخاذ شد. یک منبع مطلع از این موضوع گفت که برنامه‌ها برای خروج از این رقابت‌ها شنبه‌ شب آغاز و یکشنبه نهایی شد.

این مشاور می‌گوید: رئیس‌جمهور هنوز عزم خود را جزم نکرده بود اما در بررسی داده‌های مختلف بود و متقاعد شد که ممکن است حضورش در این رقابت‌ها بر دوش هم‌حزبی‌هایش سنگینی کند و شکست دادن ترامپ را دشوار بسازد.

یک مقام ارشد کاخ سفید نیز گفت که تصمیم بایدن ارتباطی به مسائل پزشکی و وضعیت سلامتی او نداشت.

یکی دیگر از افراد مطلع نیز گفت که وقتی بایدن، شنبه گذشته، با نزدیک‌ترین دستیارانش هم‌فکری کرد، اطلاعاتی که آن‌ها درباره نتایج نظرسنجی‌ها و رای‌گیری‌های آزمایشی به او اعلام کردند، تاکید می‌کرد که مسیر پیروزی «اساسا، از بین رفته است.»

بایدن پیش از این جلسه با دستیارانش روشن کرد که برنامه دارد از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کند و از دستیارانش خواست پیش‌نویس نامه‌ای را که روز یکشنبه منتشر کرد، تهیه و مقدمات کناره‌گیری او را فراهم کنند.

بایدن این بار هم پیش از هر تصمیم‌گیری مهمی، دیداری خانوادگی برگزار کرده و این موضوع را با آن‌ها در میان گذاشته بود.

روایت سی‌ان‌ان از مسیر دراماتیک کناره‌گیری بایدن از انتخابات آمریکا
مناظره ترامپ و بایدن

یک «شب بد» رقابت را دگرگون می‌کند

بایدن مسیر تحمل‌ناپذیری پیش روی خود داشت؛ ده‌ها هم‌حزبی او، علنا، خواستار کناره‌گیری او شده بودند. رهبران حزب به او گفته بودند که قادر به پیروزی نیست. پولی که حامیان مالی اهدا می‌کردند نیز بی‌ثمر، در حال خرج شدن بود. این حامیان پیشتر، گفته بودند که احساس می‌کنند با لاپوشانی کاخ سفید درباره وضعیت سلامتی بایدن، احساس کرده‌اند به آن‌ها خیانت شده است.

یکی از حامیان مالی بزرگ دموکرات‌ها پیش از کناره‌گیری بایدن گفت: «من حتی یک اهداکننده را نمی‌شناسم که بخواهد یک چک 100 هزار دلاری یا بیشتر بنویسد.»

بایدن و تیم او تلاش کردند عملکرد رئیس‌جمهور در مناظره اول مقابل ترامپ را با توصیف آن به عنوان «یک شب بد» کم اهمیت جلوه بدهند. رئیس‌جمهور و دستیارانش سفر خارجی او را عامل این عملکرد ضعیف دانستند. او گفت که باز هم مناظره می‌کند و عملکرد بهتری خواهد داشت. بایدن، به سرعت به فعالیت‌های انتخاباتی خود بازگشت و روز بعد، به کارولینای شمالی سفر کرد و سخنرانی پرشوری انجام داد که در آن به کاستی‌های خود در مناظره اذعان کرد.

بایدن پس از مناظره، آخر هفته را کنار خانواده خود در کمپ دیوید سپری کرد که آن‌ها او را ترغیب کردند در رقابت‌ها بماند.

اما در محافل دموکرات‌ها، هنوز هراس و نگرانی بر فضا حاکم بود. مسئله اصلی مثل روز روشن بود؛ مشکل عمده بایدن با رای‌دهندگان این بود که آن‌ها گمان نمی‌کردند او برای این کار به مدت چهار سال دیگر آماده باشد. این مناظره مهر تاییدی بر نگرانی‌ها آن‌ها بود و بزرگ‌‎ترین ضعف سیاسی بایدن را آشکار کرد. هیچ سیاست، بیانیه یا انتقاد از ترامپ نتوانست آن را تغییر دهد.

روایت سی‌ان‌ان از مسیر دراماتیک کناره‌گیری بایدن از انتخابات آمریکا
(از راست)«کامالا هریس» معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا و جو بایدن

نشانه‌های دردسر

پس از چهارم ژوئیه، «مارک وارنر» یکی از دموکرات‌های ویرجینیا، بی‌سروصدا، تلاش کرد که گروهی از دموکرات‌ها را برای دیدار با بایدن تشکیل بدهد تا احتمالا، از او بخواهند از رقابت کناره‌گیری کند. اگرچه، با درز یافتن خبر آن، این ایده عملی نشد.

«حکیم جفریز» رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا آخر همان هفته با دموکرات‌های این مجلس گفت‌وگو کرد که در آن، چندین نفر از قانون‌گذارن گفته بودند بایدن باید کناره‌گیری کند.

در هشتم ژوئیه، بایدن با مقاومت و سرسختی نامه‌ای به دموکرات‌های کنگره نوشته و گفت که به اجرای برنامه‌های خود برای پیروزی دوباره در انتخابات ادامه می‌دهد.

درخواست‌ها از بایدن برای کناره‌گیری از انتخابات، به زودی به فراتر از واشنگتن کشیده شد. در 10 ژوئیه، «جرج کلونی» در یادداشتی در نیویورک تایمز خواستار کناره‌گیری بایدن شد. کلونی حتی گفته بود بایدنی که در یک مراسم گردآوری کمک‌های مالی در ژوئن دیده، همان بایدنی بوده است که در مناظره ماه ژوئن ظاهر شده و وضعیت رئیس‌جمهور از زمان ورود به کاخ سفید تنزل یافته است.

چندین پایگاه خبری، از جمله سی‌ان‌ان گزارش دادند که «نانسی پلوسی» رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا و یک دموکرات، همچنین «باراک اوباما» هم‌حزبی او و رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به طور غیرعلنی درباره آینده کارزار انتخاباتی بایدن ابراز نگرانی کرده‌اند.

پس از گاف‌های متعدد بایدن در رویدادهای مختلف نشست ناتو که در واشنگتن برگزار شد، برخی از دموکرات‌ها خواستار کناره‌گیری شدند که تعداتشان به 15 نفر می‌رسید.

روایت سی‌ان‌ان از مسیر دراماتیک کناره‌گیری بایدن از انتخابات آمریکا
تجمع انتخاباتی بایدن

فرصت دادن به بایدن دوامی نداشت

حالا دیگر انتظار می‌رفت که دموکرات‌های بیشتری به طور علنی، خواستار کناره‌گیری بایدن در آخر هفته شوند اما این زمزمه‌ها به محض رخ دادن سوءقصد به جان ترامپ طی تیراندازی به او در جمع هوادارانش در پنسیلوانیا از صدا افتاد.

اقدام به ترور ترامپ جهان سیاست را وارونه کرد، توجه عموم مردم را از موضوع توان بایدن برای مدیریت برای دور دوم ریاست‌جمهوری منحرف کرده و مستقیما، به گلوله‌ای معطوف کرد که گوش ترامپ را سوراخ کرده بود و سوالات زیادی را درباره جوانب مختلف این ترور برانگیخت.

اما این وقفه چندان طولانی نشد. در پشت پرده، ناظران انتخاباتی دموکرات‌ها طی نامه‌هایی غیررسمی اعلام می‌کردند که بایدن در مسیر شکست در انتخابات است و مهم‌تر از همه برای دموکرات‌ها، در حال آسیب وارد کردن به دیگر نامزدها در رای‌گیری‌های آزمایشی بود. برخی نظرسنجی‌ها نشان داد که دیگر دموکرات‌ها در ایالت‌های مهم در حال پیشی گرفتن از بایدن هستند.

روایت سی‌ان‌ان از مسیر دراماتیک کناره‌گیری بایدن از انتخابات آمریکا
ترور نافرجام «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه در ایالت پنسیلوانیا

پیام آشکار رهبران حزب

بزودی، صداهای بیشتری با موافقان کناره‌گیری بایدن همراه شد. «جسمی راسکین» یکی از دموکرات‌های مریلند در مجلس نمایندگان آمریکا که استیضاح دوم ترامپ به رهبری او انجام شد، در 6 ژوئیه نامه‌ای به بایدن نوشته و به او گفته بود که کناره‌گیری شایسته از این رقابت‌ها مایه شرمساری نیست.

نانسی پلوسی نیز به طور غیرعلنی به بایدن گفته بود که نظرسنجی‌ها نشان داده او نمی‌تواند ترامپ را شکست دهد و ممکن است با ماندن در رقابت‌های انتخاباتی فرصت پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان را از بین ببرد. بایدن مخالفت کرده و گفته بود که شاهد نظرسنجی‌هایی بوده است که نشان داده‌اند او می‌تواند پیروز شود. در جایی از این گفت‌وگوی محرمانه، پلوسی از «مایک دونیلون» یکی از مشاوران قدیمی بایدن خواسته بود که پشت خط بیاید تا درباره این داده‌ها گفت‌وگو کنند.

«چاک شومر» رهبر اکثریت سنا نیز در دیدار روز شنبه با بایدن گفته بود که کناره‌گیری او از رقابت‌های انتخاباتی بهتر خواهد بود.

کاخ سفید و مقامات کنگره تلاش کردند گزارش‌ها درباره درخواست‌های رهبران دموکرات‌ها را تلطیف کنند و طی بیانیه‌هایی موضوع کناره‌گیری او را انکار کردند. اما روایت پیام دادن رهبران حزب دموکرات به بایدن، تاثیر خود را بر جای گذاشت. روز جمعه، ده‌ها دموکرات دیگر بیانیه‌ای صادر کرده و گفته بودند بایدن باید کناره‌گیری کند.

روایت سی‌ان‌ان از مسیر دراماتیک کناره‌گیری بایدن از انتخابات آمریکا
بایدن و پلوسی

حامیان مالی هم برآشفتند

بیانیه‌های علنی دموکرات‌ها یکی از چالش‌های بایدن برای ماندن در رقابت‌های انتخاباتی را آشکار ساخت اما یکی دیگر از چالش‌های عمده، دل‌سرد شدن حامیان مالی او بود که احتمال داشت در خانه آخر این رقابت کمک‌های مالی خود را قطع کنند.

حامیان مالی اصلی دموکرات‌ها درباره توانمندی‌های باید دچار تردید شده بودند و چند نفر از آن‌ها گفتند که نگرانی‌هایشان با برخورد سرد مقامات کارزار بایدن مواجه شده است.

یک حامی مالی دموکرات که به کمیته ملی دموکرات‌ها و کاخ سفید نزدیک است، پیش از کناره‌گیری بایدن با توصیف دیدگاه حامیان مالی بایدن نسبت به این وضعیت به سی‌ان‌ان گفته بود «فکر می‌کنید چه احساسی داریم؟ همه ما احساس می‌کنیم با بی‌صداقتی آن‌ها درباره وضعیت سلامتی او، به ما خیانت شده است.»

2 منبع مطلع، پنج‌شنبه گذشته گفتند که حامیان خشمگین به کمیته‌های کارزار دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان و سنا گفته‌اند در صورتی که رهبران حزب اقدامات محکم‌تری در زمینه متقاعد کردن بایدن به کناره‌گیری از رقابت‌ها انجام ندهند، کمک‌های مالی خود را قطع می‌کنند.

به گفته چند تن دیگر که در جریان این امور بوده‌اند، لحظاتی پس از اعلام کناره‌گیری بایدن، حامیان مالی با مشاوران تماس گرفتند و کمک‌های مالی‌شان به حزب دموکرات سرازیر شد.

روایت سی‌ان‌ان از مسیر دراماتیک کناره‌گیری بایدن از انتخابات آمریکا
پایان بایدن

مقاومت سرسختانه کارساز شد

بایدن و تیم او تا لحظه کناره‌گیری او اصرار داشتند که رئیس‌جمهور آمریکا قرار است در رقابت‌ها بماند.

تیم او، هفته گذشته، برنامه‌ای برای بایدن تنظیم کرده بود که قصد داشت توانایی او برای ماندن در این رقابت را نشان دهد.

کارزار انتخاباتی او یادداشتی منتشر کرده و گفت که برنامه‌ای برای نامزد جایگزین وجود ندرد.

بایدن طی آخر هفته از دموکرات‌ها که از سوی او در تلویزیون حاضر شده بودند، تماس گرفت. 2 نفر به سی‌ان‌ان گفتند که رئیس‌جمهور قدردانی کرده و عصبانیت خود از کسانی را که تلاش کرده بودند او را کنار بزنند، ابراز کرده بود.

سرانجام، بایدن روز یکشنبه و پیش از اعلام کناره‌گیری خود با هریس گفت‌‎وگو کرده و 2 پیام به او داده بود، اولی این بود که کناره‌گیری می‌کند و دومی تایید معاون اول او به عنوان نامزد حزب دموکرات بود.

یک منبع مطلع به سی‌ان‌ان گفت که بایدن حدود 13:45 عصر یکشنبه به اعضای ارشد تیم خود گفت که کناره‌گیری می‌کند و نامه او درباره کناره‌گیری‌اش، پس از آن منتشر شد.

310310

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر