عکسی از مدیر حوزه های علمیه ایران در کنار یک مقام روسی /ماجرا چه بود؟

مدیر حوزه های علمیه در بازدید از کتابخانه دولتی روسیه به عنوان یکی از بزرگترین‌ کتابخانه‌های جهان در مسکو، بر توسعه مناسبات دینی و فرهنگی دوجانبه تاکید کرد.

عکسی از مدیر حوزه های علمیه ایران در کنار یک مقام روسی /ماجرا چه بود؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آیت‌الله علیرضا اعرافی که بنا به دعوت مفتی شیخ راویل عین‌الدین رئیس اداره امور دینی مسلمانان روسیه و با هدف شرکت در کنفرانس بین المللی «راه معنوی ابریشم» به این کشور سفر کرده است، این سخنان را روز دوشنبه در بازدید از کتابخانه دولتی مسکو و طی نشستی با «وادیم دودا» رئیس این کتابخانه و رئیس انجمن کتابخانه‌های روسیه بیان کرد.

بنابر گزارش مهر،عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست با بیان اینکه روابط ایران و روسیه امروز در بهترین شرایط و موقعیت تاریخی خود قرار دارد، گفت: اراده رهبران دو کشور بر توسعه و تعمیق روابط استوار است.

وی خاطرنشان کرد: روابط ایران و روسیه نه تنها بر دو کشور و دو ملت تأثیرگذار است، بلکه بر منطقه و جهان مؤثر است و در این میان، فکر، فرهنگ و معرفت به عنوان بنیاد روابط ملت‌ها و کشورها از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است.

اعرافی با اشاره به پیشینه کهن کتاب و دانش در دو کشور ایران و روسیه، خاطرنشان کرد: اگر بنا بر توسعه عمیق و پایدار مناسبات فرهنگی دوجانبه است، باید مناسبات بر پایه علوم و کتاب و کتابخوانی را نیز تقویت کرد و از این رو، از فراهم شدن زمینه همکاری بیشتر کتابخانه‌های دو کشور حمایت می‌کنیم.

عکسی از مدیر حوزه های علمیه ایران در کنار یک مقام روسی /ماجرا چه بود؟

مدیرحوزه‌های علمیه در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه فرهنگ و کتاب، از رئیس کتابخانه دولتی روسیه برای بازدید از کتابخانه‌های مرجع در کشورمان از جمله کتابخانه‌های شهرهای مشهد و قم دعوت کرد و گفت: در این میان، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی در قم، اسناد و کتاب‌های تاریخی دربرگیرنده مباحث مهم در تاریخ بشر را در گنجینه خود دارد.

وی یادآور شد: قم به عنوان مرکز بزرگ دینی و علمی در ایران، کانون تحصیل بیش از یکصد هزار نفر از ایران و جهان در رشته‌های علوم اسلامی است.

عضو فقهای شورای نگهبان قانون اساسی در بخش دیگری از سخنان خود بر تقویت همکاری‌های دوجانبه در عرصه کتاب تأکید کرد و گفت: اگر بخواهیم روابط دو کشور را عمق دهیم، باید درهای کتابخانه‌های دو کشور به روی محققان و پژوهشگران همدیگر گشوده باشد.

رئیس کتابخانه دولتی روسیه نیز در این نشست با ابراز تسلیت به خاطر شهادت آیت الله رئیسی و همراهان وی در سانحه هوایی گفت: ما روابط بسیار دیرینه و نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران داریم و برنامه‌های مشترکی را نیز برگزار کرده‌ایم.

وادیم دودا افزود: ما اطمینان داریم که کتابخانه‌های ملی از اهمیت بسیار زیادی در توسعه مناسبات دو کشور برخوردار هستند، به ویژه در شرایطی که در جهان تلاش‌های زیادی انجام می‌شود که فرهنگ را پوشالی و پوچ معرفی کنند.

رئیس انجمن کتابخانه‌های روسیه خاطرنشان کرد: ما معتقد هستیم کتابخانه‌ها مراکزی هستند که نقش مهمی در حفظ تاریخ، فرهنگ و استقلال کشورها دارند.
به گفته وی، در 30 ساختمان کتابخانه دولتی روسیه، هم اینک 200 میلیون جلد کتاب، سند و مجلات نگهداری می‌شود که از این تعداد حدود یک میلیون جلد کتاب و سند به زبان‌های کشورهای آسیایی و آفریقایی است.

دودا یادآور شد: در مخزن کتابخانه دولتی روسیه، کتاب‌ها به بیش از 350 زبان نگهداری می‌شوند که در این میان، 30 هزار جلد کتاب فارسی اعم از کتاب و نسخ خطی و قدیمی وجود دارند.

مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از این دیدار از برخی مخازن کتاب و نیز سالن‌های مطالعه بزرگ کتابخانه دولتی روسیه بازدید کرد.

رئیس کتابخانه دولتی روسیه نیز به معرفی برخی آثار تاریخی به زبان فارسی از جمله نسخ قرآن کریم چاپ شده در این کشور و نیز فرهنگ لغت قدیمی با پیشینه‌های دو تا چهار قرن گذشته پرداخت.

2727

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر