کشف قدیمی‌ترین رسید فروش جهان به خط میخی/ عکس

یکی از قدیمی‌ترین رسیدهای فروش شناخته شده در جهان توسط باستان شناسان در جنوب ترکیه کشف شد. این سند باستانی که به خط میخی روی یک لوح گلی نوشته شده است مربوط به قرن ۱۵ قبل از میلاد است و در آن، خرید مقادیر زیادی میز و صندلی چوبی را ثبت کرده است

کشف قدیمی‌ترین رسید فروش جهان به خط میخی/ عکس

به گزارش خبرآنلاین،یکی از قدیمی‌ترین رسیدهای فروش شناخته شده در جهان توسط باستان شناسان در جنوب ترکیه کشف شد. این سند باستانی که به خط میخی روی یک لوح گلی نوشته شده است مربوط به قرن 15 قبل از میلاد است و در آن، خرید مقادیر زیادی میز و صندلی چوبی را ثبت کرده است.

یورو نیوز در خبری نوشت:«مهمت ارسوی»، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه با اعلام این کشف توضیح داد که محققان این لوح ارزشمند را در منطقه «اسکی آلاله» در استان جنوبی هاتای این کشورکشف کردند.

این مکان باستانی که به عنوان «تپه آچچانا» نیز شناخته می‌شود، در شهر قدیمی آلاله واقع شده است و ابتداء کارگرانی که در حال مرمت خرابی‌های ناشی از زلزله ترکیه بودند، به این لوح برخورده‌اند.

قدیمی‌ترین سیستم نوشتاری شناخته شده در جهان، خط میخی حدود 5هزار 500 سال پیش خلق شد و در سراسر بین النهرین باستان برای حدود سه هزار سال مورد استفاده قرار می‌گرفت. این خط انواع گوناگونی دارد که برای نوشتن در زبان‌های مختلف به کار گرفته می‌شد، از گونه‌های خط میخی می‌توان به میخی آشوری، سومری، اکدی، ایلامی و اوگاریتی اشاره کرد. 

کشف «قدیمی‌ترین» رسید فروش جهان به خط میخی/ عکس

به گفته ارسوی، به نظر می‌رسد این لوح گلی که حاوی یک رسید فروش است به زبان اکدی است که زبان قدیمی‌ترین امپراتوری جهان بوده است. امپراتوری اکدی حدود 100 سال دوام داشت و پایتخت آن در مکانی ناشناخته در امتداد سواحل رود فرات بوده است. گویش منقرض شده مردم این امپراتوری کهن‌ترین زبان سامی بود که عبری و عربی امروزی منتسب به آن است.

زبان شناسان در حال حاضر روی رمزگشایی متن این لوح کار می‌کنند که چند سطر اول آن مربوط به خرید و فروش تعداد زیادی صندلی، میز و چهارپایه به همراه اطلاعاتی درباره هویت خریداران و فروشندگان است.

ارسوی در بیانیه‌ای گفت: «ما معتقدیم که این لوح با وزن 28 گرم، چشم‌انداز جدیدی از نظر درک ساختار اقتصادی و سیستم دولتی اواخر عصر برنز ارائه می‌کند.»

در سال 2018، باستان‌شناسان یک لوح گلی مشابه را کشف کردند که نوشته‌های روی آن حاکی از نارضایتی یک مشتری از کیفیت مسی بود که خریداری کرده بود.  

هرچند محققان اغلب برای رمزگشایی پیام‌های حک شده بر روی این لوح‌های باستانی تلاش می‌کنند اما به لطف توسعه هوش مصنوعی که می‌تواند اکدی و سایر زبان‌های مرتبط را با دقت 97 درصدی ترجمه کند، ممکن است کار تفسیر خط میخی بسیار آسان‌تر شود. با این حال، خواندن بین خطوط، موضوع کاملاً متفاوت و داستانی دیگر است.

233217

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر