خودروهایی که از دل جنگ به خیابان‌ها راه یافتند /عکس

در برهه‌ای از تاریخ صد ساله خودرو، هر خودروساز با عرضه وسایل نقلیه ویژه به موفقیت کشور خود در میدان جنگ کمک کرده است. چه یک وانت بار سبک باشد یا سنگین، همه آن‌ها می‌توانند در استقرار نیروها، انتقال تجهیزات یا صرفاً به‌عنوان وسایل نقلیه پشتیبانی، مفید و کمک‌کننده باشند.

خودروهایی که از دل جنگ به خیابان‌ها راه یافتند /عکس

امیرمسعود عابدین_برخی از وسایل نقلیه نظامی، ویژگی‌های بسیار خاصی دارند، مانند خودروهایی که جهت شناسایی نشدن یا برای خارج کردن پرسنل و تجهیزات، می‌توانند از جاده‌های بسیار صعب‌العبور عبور کنند. آنچه در زیر می‌آید، لیستی از سه خودروی نظامی آزمایش شده در نبردها است که از خودروهای تولیدی الهام گرفته شده‌اند و یا پس از آن در دسترس عموم قرار گرفته‌اند.

مرسدس بنز G کلاس

خودروهایی که از دل جنگ به خیابان‌ها راه یافتند /عکس

توسعه گِلَندواگن در سال 1972 به درخواست شاه ایران که به دنبال یک خودروی آفرودی درجه نظامی بود، آغاز شد. آزمایش نمونه اولیه در سال 1974 در مناطق شدید آب و هوایی مانند صحراها و قطب شمال آغاز شد. تولید این خودرو در سال 1975 در کارخانه Magna-Steyr در گراتس اتریش، جایی که این خودرو هنوز هم در آنجا ساخته می‌شود، آغاز شد.

مرسدس بنز G کلاس زندگی خود را به‌عنوان یک خودروی نظامی هدفمند آغاز کرد که غیرمعمول نیست، اما بر خلاف سایر خودروها، تقریباً به همان شکل باقی مانده است.

فورد مدل T

خودروهایی که از دل جنگ به خیابان‌ها راه یافتند /عکس

احتمالاً جای تعجب نیست که فورد مدل T نیز به جنگ خدمت کرد، تا آنجا که مدل T به خوبی همه وسایل نقلیه دیگر را در فورد در روزهای اولیه صنعت خودروسازی آغاز کرد.

مدل T هایی که وظیفه نظامی را انجام می‌دادند، وسایل نقلیه پوست نرم (وسایل نقلیه بدون زره) بودند و بیشتر نقش‌های کمکی مانند آمبولانس، حمل و نقل تدارکات، یا توسط افسران مأمور برای جابجایی سریع انجام می‌دادند. در برخی از آنها برجک‌های تفنگ برای استفاده به عنوان وسایل نقلیه گشت نصب شده بود.

تویوتا مگا کروزر

خودروهایی که از دل جنگ به خیابان‌ها راه یافتند /عکس

مگا کروزر سنگین برای اولین بار به‌صورت نمونه اولیه در نمایشگاه خودروی توکیو در سال 1993 به نمایش درآمد و در سال 1995 به تولید رسید. سقف فقط 133 نسخه غیرنظامی از این وسیله نقلیه (از 3000 نسخه کل) قبل از توقف تولید آن تنها پنج سال پس از معرفی ساخته شد.

مانند هاموی، مگا کروزر صرفاً برای استفاده نظامی در نظر گرفته شده بود و وظیفه خود را در درجه اول به‌عنوان وسیله نقلیه‌ای برای نیروهای مسلح ژاپن می‌دانست. خودروهای بازار داخلی ژاپن نیز توسط نیروهای پلیس منطقه‌ای و محلی و عملیات آتش نشانی/نجات و همچنین توسط فدراسیون خودرو ژاپن استفاده می‌شود.

منبع: hotcars

322

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر