ابهام درباره مدیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر ادامه دارد

وقتی محمد خزاعی چندماه پیش به‌عنوان دبیر جشنواره فجر انتخاب شد و جای مجتبی امینی را گرفت، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد عمر دولت سیزدهم به برگزاری جشنواره چهل‌وسوم قد نخواهد داد.

ابهام درباره مدیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری "خبرآنلاین -جشنواره فیلم فجر امسال توسط دولت چهاردهم برگزار خواهد شد ولی فعلا و تا اطلاع ثانوی رئیس سازمان سینمایی دولت سیزدهم دبیر این رخداد است. وقتی محمد خزاعی چندماه پیش به‌عنوان دبیر جشنواره فجر انتخاب شد و جای مجتبی امینی را گرفت، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد عمر دولت سیزدهم به برگزاری جشنواره چهل‌وسوم قد نخواهد داد. سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و شهادت ابراهیم رئیسی، پایانی غیرمنتظره برای دولت سیزدهم رقم زد. برگزاری انتخابات زودهنگام و تغییر دولت، سرنوشت خیلی چیزها را عوض خواهد کرد که یکی از آنها جشنواره فجر است؛ رخدادی که سیاستگذار و برگزارکننده‌اش دولت و مشخصا وزارت ارشاد است. تاکنون جشنواره فیلم فجر در نخستین دوره برگزاری‌اش در هر دولت، با تغییر دبیر برپا شده است و باید دید امسال این سنت تغییر می‌کند یا خیر؟
فراخوانی که زود منتشر شد
18 تیر 1403 فراخوان چهل و سومین جشنواره فیلم منتشر شد. سال گذشته، فراخوان جشنواره فجر در 31 شهریورماه منتشر شده بود. جز یکی دو دوره مانند جشنواره چهل و یکم، عموماً فراخوان جشنواره در اواخر تابستان یا اوایل پاییز منتشر می‌شود. در شرایط مشابه با این دوره، یعنی برپایی جشنواره توسط دولتی که تازه بر سر کار آمده، فراخوان در مهرماه و در مواردی آبان‌ماه منتشر شده. سال 92 نخستین جشنواره دولت روحانی از تاریخ 26 مهرماه با انتشار فراخوان کلید خورد. 4سال بعد که دولت مستقر برای دور دوم هم تداوم یافته بود، خبر فراخوان جشنواره در 17 مهرماه 1396 رسانه‌ای شد و این اتفاق در نخستین سال دولت سیزدهم هم در تاریخ 19 آبان 1400 رخ داد.


تهیه‌کنندگان در انتظار تغییرات
محمد خزاعی که سکان سازمان سینمایی را برعهده دارد، درباره چگونگی برگزاری جشنواره فیلم فجر توضیح داد: کارهای «جشنواره فیلم فجر» طبق روال پیش می‌رود؛ منتظریم تا «وزیر ارشاد دولت جدید» معرفی شود تا ببینیم چه می‌شود!
این در حالی است که با آمدن وزیر ارشاد جدید ممکن است دبیر جشنواره فیلم فجر هم تغییر کند. هرچند فراخوان حضور در جشنواره مشخص شده است اما تا به امروز اعلام نشده، چند تهیه‌کننده و فیلمساز درخواست حضور در جشنواره فجر را دارند. شاید درخواست‌کنندگان حضور در جشنواره امسال هم منتظر هستند تا ببینند چه اتفاقاتی در وزارت ارشاد و به‌دنبال آن سازمان سینمایی کشور رخ می‌دهد.

برگزاری جشنواره با فیلم‌های تولید شده در دولت قبلی

دولت‌ها در سال اولی که متولی برپایی جشنواره فجر می‌شوند، معمولاً فرصتی برای سیاستگذاری در تولیدات سینمایی نمی‌یابند. تاریخ جشنواره فجر به ما می‌گوید، هیچ دولتی در سال اول سر کار آمدنش نتوانسته تغییر محسوسی در سینمای ایران و جشنواره‌اش ایجاد کند. شاید تنها مورد تفاوت که در یادها مانده، جشنواره شانزدهم فجر و فیلم «آژانس شیشه‌ای» حاتمی کیا باشد. سالی که سیف‌الله داد، سکان هدایت سینمای ایران را از عزت‌الله ضرغامی تحویل گرفته بود. نمایش «آژانس شیشه‌ای» در جشنواره فجر به‌حساب تغییر دولت و مدیریت سینما گذاشته شد ولی نکته اینجاست که فیلم حاتمی‌کیا نه در دولت اصلاحات که در آخرین روزهای دولت سازندگی مجوز ساخت گرفته بود. به این ترتیب فیلم برگزیده جشنواره شانزدهم هم محصول دولت قبلی بود نه دولت اصلاحات. دولت‌ها در نخستین جشنواره‌ای که برپا می‌کنند صرفا برگزارکننده رخدادی هستند که بیشتر آثارش زمان دولت قبلی مجوز گرفته و تولید شده‌اند.

22057

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر