اوکراین: تسخیر ۱۰۰۰ کیلومتر از خاک روسیه

نیروهای اوکراینی سه‌شنبه گذشته شبیخون تهاجمی خود را به خاک روسیه آغاز کردند. فرماندار کورسک گفته است تا کنون ۱۲۱ هزار نفر خانه‌های خود را تخلیه کرده‌اند. «۲۰۰۰ شهروند روسیه در مناطق تحت اشغال نیروهای اوکراین باقی مانده‌اند که سرنوشتشان نامعلوم است.»

فرمانده ارشد ارتش اوکراین می‌گوید نیروهای نظامی این کشور 1000 کیلومتر مربع از خاک روسیه را تصرف کرده‌اند. به گفته اولکساندر سیرسکی ارتش اوکراین به عملیات تهاجمی خود در منطقه کورسک که هفت روز پیش آغاز شده ادامه می دهد.

به گزارش بی بی سی؛ ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین گفته است روسیه جنگ را به خانه دیگران آورده و حالا جنگ به روسیه بازگشته است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه این عملیات را یک اقدام تحریک‌آمیز جدی خوانده و به نیروهای روسیه دستور داده که سربازان دشمن را از خاک این کشور بیرون کنند.

تعداد روزافزونی از ساکنان کورسک در حال ترک غرب روسیه به سوی مناطق امن‌ترند. نزدیک به 60 هزار نفر دیگر به تازگی دستور تخلیه این منطقه را دریافت کرده‌اند.

یکی از فرمانداران محلی گفته است «نزدیک به 28 روستا در منطقه در تصرف نیروهای اوکراینی هستند، 12 غیرنظامی کشته شده‌اند و شرایط کماکان دشوار است.»

نیروهای اوکراینی سه‌شنبه گذشته شبیخون تهاجمی خود را به خاک روسیه آغاز کردند.

گفته می‌شود این عملیات روحیه سربازهای اوکراینی را تقویت کرده است اما تحلیلگران می‌گویند این استراتژی خطرهای تازه‌ای را متوجه اوکراین خواهد کرد.

یک منبع ارشد در ارتش بریتانیا که خواسته نامش فاش نشود به بی‌بی‌سی گفته است که ممکن است مسکو از این حمله چنان خشمگین شود که حملات خود به غیرنظامیان و زیرساخت‌های اوکراین را دو برابر کند.

ولادیمیر پوتین در اظهاراتی که در تلویزیون دولتی این کشور پخش شد گفت: «یکی از اهداف مشهود دشمن کاشتن تخم تفرقه، ارعاب مردم و نابودی اتحاد و انسجام جامعه روسیه است. وظیفه اصلی وزارت دفاع آن است که دشمن را از خاک ما بیرون کند.

فرماندار کورسک گفته است تا کنون 121 هزار نفر خانه‌های خود را تخلیه کرده‌اند. او به آقای پوتین گفته است که 2000 شهروند روسیه در مناطق تحت اشغال نیروهای اوکراین باقی مانده‌اند که «سرنوشتشان نامعلوم است.»

ویاچسلاو گلادکوف فرماندار بلگرود، منطقه مجاور کورسک، گفته است که نزدیک به 11 هزار نفر از ساکنان این منطقه نیز دستور تخلیه خانه‌های خود را دریافت کرده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در پیام شبانه خود با تایید این عملیات از سوی نیروهای اوکراینی گفت« اگر پوتین اینقدر جنگ می‌خواهد ما روسیه را مجبور به پذیرش صلح خواهیم کرد. روسیه جنگ را به خانه دیگران آورد و حالا جنگ به خانه خودش بازگشته است. اوکراین همیشه به دنبال صلح بوده است و ما از برقراری آن مطمئن خواهیم شد.»

مقام‌های اوکراینی می‌گویند که هزاران نفر از سربازان این کشور در عملیات تهاجمی در کورسک نقش دارند در حالی که روسیه ابتدا این عملیات را محدود و کوچک گزارش کرده بود.

یک مقام اوکراینی به خبرگزاری فرانسه گفته است هدف از این عملیات آن است که بیشترین خسارت را به روسیه وارد کنند و شرایط را در روسیه بی‌ثبات کنند.»

روز دوشنبه سناتور لینزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در کی‌یف به رئیس جمهوری اوکراین گفت عملیات تهاجمی به خاک روسیه «ایده ای درخشان و رک» بوده است و از دولت جو بایدن خواست که تسلیحات مورد نیاز اوکراین را در اختیار این کشور قرار دهد.

عده‌ای در روسیه از این که اوکراین توانسته وارد منطقه کورسک شود ابراز نگرانی کرده‌اند.

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته است نیروهای نظامی روسیه خیلی زود پاسخ قاطع خود را به این عملیات خواهند داد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان