راه های جلوگیری از کرم زدن آجیل و خشکبار

چنانچه شما نیز پس از خریداری آجیل و خشکبار آنها را درون کمد و یا کابینت ها قرار می دهید و پس از مدت زمانی با مشکل کرم زدگی و خراب شدن آجیل ها به خصوص پسته هایتان مواجه می شوید، باید به شما بگوییم که مکان و شرایط مناسب تری برای نگهداری از آجیل ها را انتخاب نمایید. در این مطلب روش هایی را برای جلوگیری از کرم زدن آجیل آشنا می کنیم.

راه های جلوگیری از کرم زدن آجیل و خشکبار

اینکه آجیل های شما خراب شده و کرم بزند، احتمالا برایتان ناراحت کننده است، و برای برخی از شما پرسش برانگیز باشد که مگر آجیل ها هم کرم می زنند؟ بله. کرم زدن به دلیل نگهداری ناصحیح صورت می گیرد که این آجیل ها را نباید مصرف نمود و دور ریخت زیرا برای سلامتی مضر هستند. روش های کاربردی مختلفی همچون نگهداری دور از خوردنی های معطر، نگهداری درون یخچال، خریداری از فروشگاههای معتبر و آجیل های تازه و باکیفیت برای داشتن یک آجیل سالم و نیز نگهداری صحیح از آجیل ها به شمار می روند. در ادامه مفصل تر به این موضوع می پردازیم.

روش هایی برای جلوگیری از کرم زدن آجیل و خشکبار

قبل از اینکه روش هایی جهت پیشگیری و مانع شدن از کرم زدن آجیل و نیز خشکبار را شرح دهیم، می خواهیم دلیل خراب شدن آجیل و نیز خشکبار و حبوبات را مرور کنیم. اصلی ترین علت مرطوب بودن محل نگهداری و قرار گرفتن آنها است، مثلا در صورتی که داخل کابینت قرار دارند؛ به دلیل تهویه نامناسب و دمای بالای فضا باعث بشوند که حشره ها به این مواد راه پیدا کنند. قرار گرفتن آجیل و خشکبار در نایلون نیز موجب کرم زدن و افت کیفیت می گردد. همچنین اگر هنگام خریداری آجیل به دلیل بی توجهی آجیل و خشکبار نامرغوب و بی کیفیت تهیه کرده باشید، قطعا زودتر خراب شده و کرم زده می شوند.

روش های نگهداری صحیح برای داشتن آجیل باکیفیت

خریداری آجیل از فروشگاههای معتبر

با انتخاب یک فروشگاه معتبر که به سلامتی، کیفیت و بهداشت مغازه و محل نگهداری آجیل ها اهمیت می دهد, می توانید یک محصول باکیفیت و سالم تهیه نمایید که در مدت زمان کم خراب و کرم زده نمی شوند.

قرار دادن در ظرف و مکان مناسب

به منظور پیشگیری از کرم زدگی آجیل و تازه و باکیفیت ماندن بهتر است آنها را در یک مکان خشک و خنک قرار دهید زیرا گرما و رطوبت به آجیل ها آسیب رسانده و باعث رشد کرم ها می گردد.همچنین خوب است در انتخاب ظرف نگهداری دقت نمایید؛ برای این منظور خوب است از ظرف های پلاستیکی با قابلیت باز و بسته شدن آسان بهره ببرید و دیگر اینکه ظرف انتخابی باید از ظروف پلاستیکی، چوبی، شیشه ای درب دار باشد تا از نفوذ هوا و رطوبت به آن جلوگیری کند. این ظروف نسبت به کیسه های دارای زیپ و کیسه فریزر خیلی خوب تر و مناسب تر هستند.

فضاهایی که تمیز نیستند می توانند موجب کرم زدگی و خراب شدن آجیل گردند. نکته ی خیلی مهم نگهداری آنها به دور از مواد خوراکی معطر و بوی تند مانند ادویه، پیاز و سیر و … می باشد. به طور کلی بهتر است باید ها و نباید های نگهداری مواد غذایی کنار هم را بدانید.

جلوگیری از کرم خوردگی و فاسد شدن آجیل

فریزر کردن آجیل

پس از خریداری آجیل بلافاصله به مدت دو روز درون فریزر یخچال قرار دهید و سپس جهت مصرف خارج نمایید. به این وسیله در صورتی که آجیل ها دچار کرم و آفت شده باشند، و یا تخم حشره ها در آجیل موجود باشد، از بین بروند. اما اگر درون دمای اتاق نگهداری نمایید، حشره ها رشد کرده و موجب کرم خوردن و خراب شدن آجیل شما شود.

توجه نمایید باید پس از دو روز از فریزر یخچال خارج ساخته و درون ظرف های درب دار پلاستیکی، چوبی و شیشه ای داخل یخچال قرار دهید. اما قصد نگهداری برای طولانی مدت دارید می توانید از مدت زمان بیشتری برای نگهداری در فریزر بهره ببرید.

چگونه مانع از کرم زدن آجیل شویم؟

دور از نور خورشید و رطوبت در مکانی خشک و خنک و تاریک

بله یکی از اصلی ترین موارد و اصل های نگهداری آجیل به منظور سالم ماندن و خراب نشدن، نگهداری آجیل و خشکبار در مکانی خشک و خنک و تاریک می باشد. در واقع اگر تمایل دارید آجیل های خود را به مدت چندین ماه در منزل نگهداری نمایید، به شما توصیه می کنیم آنها را از معرض نور و رطوبت دور نگه دارید. زیرا نور موجب می گردد که رطوبت آجیل و خشکبار سریع تر از بین رفته و در نتیجه خراب شده و مکان مناسبی برای زندگی کرم ها و حشرات شود. بنابراین تحت هیچ شرایطی آجیل و خشکبار ار بر روی سطح کابینت، پشت پنجره، بر روی یخچال و سایر نقاط نورگیر نگذارید.

چربی موجود در آجیل ها باعث شده تا به اکسیژن هوا و نیز نور حساس باشند، بر همین اساس در آنها بوی بد ایجاد شده و موجب فاسد شدن آنها می گردد. پس در صورتی که تمایل دارید آجیل های خریداری شده شما مانند روز اول خوش عطر و خوش طعم بمانند، اکیدا از قرار دادن در مقابل نورخورشید به خصوص پشت پنجره پرهیز نمایید. جهت بالا بردن عمر و مدت ماندگاری آجیل می توانید آجیل ها را همراه پوست نگهداری نمایید.

جلوگیری از کرم زدن آجیل با استفاده از چندین روش کاربردی

چه آجیلی خراب و غیر قابل استفاده است؟

اگر شرایط نگهداری صحیح آجیل را ندانید و به طور صحیح از آنها نگهداری نکنید؛ مسلما آجیلی که بر روی دست شما باقی می ماند، یک آجیل کرم خورده و فاسد است. و اما چه موقع یک آجیل دیگر فاسد و غیر قابل استفاده است؟

زمانی که آجیل کپک بزند؛ وقتی آجیل کپک می زند که در مکانی مرطوب قرار گرفته باشد که علاوه بر کپک زدن، کمک کم شاهد حضور حشره ها و موجودات کوچک خواهیم بود و قطعا تاثیر بدی بر روی آجیل و خشکبار می گذارد.

کرم زدگی آجیل؛ با توجه به اینکه درون آجیل ها ترکیبات مغذی موجود است، در صورت قرار نگرفتن در مکانی مناسب که یخچال است، محیط زندگی انواع حشره ها و موجودات کوچک می باشد.

خریداری آجیل بی کیفیت؛ اگر آجیل و خشکباری که خریداری می کنید، نامرغوب و بی کیفیت باشد، قطعا خیلی زود خراب و کرم خورده می شود. زیرا به دلیل فروش پایین مدتی طولانی در فروشگاه مانده و نامرغوب است و تنها بعد از مدت کمی از خریداری می بینید که آجیل هایتان فاسد شده است. پس خوب است که در انتخاب فروشگاه مناسب و آجیل باکیفیت دقت نمایید.

در معرض نور و گرما بودن؛ در بندهای بالاتر به این مووضع اشاره داشتیم که به دلیل دارا بودن چربی موجود در آجیل نور و گرما تاثیر منفی بر روی طعم و عطر آجیل می گذارد. پس از نور و گرما دور نگهداری کنید.

به طور کلی برای نگهداری از آجیل برای طولانی مدت باید یکسری ترفندها را بیاموزید و به کار ببرید.

چگونه مانع از کرم زدن آجیل شویم؟

بله آجیل و خشکبار نیز همانند سایر خوردنی ها احتیاج دارد تا به نحو صحیح نگهداری گردد، تا طعم و عطر خوبی داشته و کیفیت خود را از دست ندهد. و اما در صورتی که به چگونگی و شرایط نگهداری آجیل های خود بی توجه اید؛ باید بگوییم حتما تجربه کرم زدگی و خراب شدن آجیل ها در کابینت را داشته اید و این برای شما دلسرد کننده بوده است. به این صورت که علاوه بر کاهش ارزش غذایی آن ها و بد طعم و عطر شدن، شاهد وجود کرم ها و حشره هایی درون آنها خواهید بود که شما را از خریداری دوباره آجیل می ترسانند.بر همین اساس ما در مطلبی که به پایان رسید شما را با چندین ترفند کاربردی و ساده برای جلوگیری از کرم زدن آجیل و نیز خشکبار آشنا کردیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر