هاشمی رفسنجانی: دشمنان‌مان را تحت حمایت شوروی می‌بینیم

شوروی کار جدیدی انجام نداده وضعی است که از پیش هم بوده... ما دشمنان‌مان را تحت حمایت شوروی می‌بینیم... این تیرگی جدیدی نیست به هر حال این خواستی است که ما از شوروی داریم که دشمنان‌مان را حمایت نکنند.

هاشمی رفسنجانی: دشمنان‌مان را تحت حمایت شوروی می‌بینیم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به دنبال تشدید تنش‌های مرزی بین ایران و عراق در مرداد 1359 (کمی پیش از آغاز رسمی جنگ تحمیلی) و ظن ایران مبنی بر کمک شوروی به عراق روابط ایران و شوروی به تیرگی گرایید. در همان روزها خبرنگاران در این باره از هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجلس سوال کردند. هاشمی آن روزها بنا را بر این گذاشته بود که هر هفته یک نشست مطبوعاتی با خبرنگاران داخلی و خارجی داشته باشد. در ادامه بخش‌هایی از گفت‌وگو بین خبرنگاران و هاشمی رفسنجانی را درباره‌ی تیرگی روابط ایران با شوروی به نقل از کیهان مورخ 25 مرداد 59 می‌خوانید:

تیرگی روابط ایران و شوروی به خاطر کمک‌های شوروی به عراق است؟

حسن روابط طبیعی است که مشروط به این باشد که از طرفین اقدامی بر علیه منافع و مصالح یکدیگر صورت نگیرد. رو به تیرگی گذاشتن روابط را من نمی‌بینم. چون شوروی کار جدیدی انجام نداده وضعی است که از پیش هم بوده و به هر حال اگر روابط «کامله‌الودادی» بخواهد باشد، مسائلی از این قبیل نباید وجود داشته باشد و ما دشمنان‌مان را تحت حمایت شوروی می‌بینیم.

آقای مکری [سفیر وقت ایران در شوروی] گفته‌اند رابطه‌ی ایران با شوروی به حد کاردار خواهد رسید. آیا این نشانه‌ی تیرگی روابط نیست؟

این تیرگی جدیدی نیست به هر حال این خواستی است که ما از شوروی داریم که دشمنان‌مان را حمایت نکنند.

هاشمی رفسنجانی: دشمنان‌مان را تحت حمایت شوروی می‌بینیم

شایع است که برخی گروه‌های سیاسی به‌خصوص گروه‌های مارکسیستی در نهادهای انقلاب و حتی آن‌چنان که شایع است در حزب جمهوری اسلامی نفوذ کرده‌اند. شما به عنوان رئیس‌ قوه‌ی مقننه چه پیشنهادهایی دارید؟

نسبت به قسمت اول که نفوذ کرده باشند من نفوذ موثری در ارگان‌های انقلابی نمی‌بینم. البته نمی‌شود گفت که کاملا بی‌نفوذ است، البته با این دروازه‌های باز و محیط آزادی که هست خیلی طبیعی است که کسانی با غرض‌های خاصی نفوذ کرده باشند. در حزب جمهوری اسلامی که من خودم در آن‌جا دست‌اندرکار هستم می‌توانم تاکید کنم که آثار این نفوذ را به هیچ وجه نمی‌توانم ببینم. تا حالا یک مورد هم برای ما ثابت نشده که چنین نفوذی بوده و ما را به کاری واداشته باشند که نمی‌خواسته‌ایم. به هر حال اگر جای دیگری نفوذ کرده باشند که قاعدتا می‌توانند در حزب هم باشند باید دقت شود که از آثار کارها بفهمیم که نفوذشان تا چه حد است و از جنبه‌ی اطلاعاتی هم اگر بتوانیم کاری انجام دهیم، به هر حال می‌کنیم.

25957

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر