مدیرکل آب منطقه‌ای البرز : فرونشست ۹۰ برابری زمین در البرز

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرزبا بیان اینکه فشار مضاعفی روی سفره های آب زیر زمینی این استان وجود دارد، اعلام کرد: حجم برداشت اضافه بر ظرفیت این آبخوانها سالانه ۸۰ میلیون متر مکعب برآورد شده است.

مدیرکل آب منطقه‌ای البرز : فرونشست 90 برابری زمین در البرز

به گزارش خبرآنلاین البرز  داوود نجفیان  روز یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: اکنون در سطح کشور بین پنج تا 6 درصد منابع آبی به بخش شرب اختصاص یافته درحالیکه این رقم در استان البرز 33 درصد است.

وی ادامه داد: تراکم جمعیتی در استان البرز سبب شده تا برای تامین آب شرب مردم بخش زیادی از منابع آب استان در این بخش به مصرف برسد؛ این امر نشان می دهد که وضعیت البرز به لحاظ مصرف آب با سایر مناطق کشور متفاوت است .

نجفیان بیان کرد: البرز از تمام ظرفیت های منابع آبی برای جمعیت کنونی خود استفاده می کند؛ حدود 75 درصد مصارف آب شرب ، کشاورزی و صنعت از منابع زیر زمینی و 35 درصد سطحی است که پیام سنگینی دارد.

وی ادامه داد: برداشت های بی رویه سبب شده تا این استان بیش از پیش به سفره های زیر زمینی و نسل های آینده بدهکار شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز گفت : اکنون این استان یک میلیارد و 500 میلیون متر مکعب آب به سفره های زیر زمینی بدهکار است که 9 برابر ظرفیت سد کرج برآورد شده است.

نجفیان با بیان اینکه به دلیل مهاجرت های بی رویه هیچ چشم انداز روشنی برای سامان بخشیدن به تنش آبی البرز وجود ندارد، افزود: یکی از پیامدهای نامبارک برداشت بی رویه آب از سفره های زیر زمینی تشدید پدیده فرونشست زمین در این استان است.

وی ادامه داد: براساس استاندارد های جغرافیایی اگر چهار میلی متر در سال فرونشست زمین داشته باشیم باید وضعیت بحرانی اعلام شود و همه دستگاه ها برای جبران آن بسیج شوند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای البرز گفت : متاسفانه در البرز سالانه به طور متوسط 6 سانتی متر فرونشست داریم ؛ در برخی نقاط استان مانند نظرآباد، چهارباغ و هشتگرد 28 سانتی متر بوده که 90 برابر استاندارد جغرافیایی فرونشست دراین استان ثبت شده است.

وی ادامه داد: اگر تدبیر نشود و شرایط با همین روند پیش برود، مرگ آبخوان های البرز زودرس خواهد بود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای البرز گفت: وزارت نیرو برای پیشگیری از مرگ آبخوان ها(سفره های زیر زمینی) طرح های تعادل بخشی و سازگاری با کم آبی را در کشور و البرز به اجرا درآورده است.

وی تاکید کرد: به رغم اینکه 20 سال از آغاز این طرح ها در کشور می گذرد اما تاکنون توفیق زیادی در کاهش بار آبخوان ها ایجاد نشده است و مهمترین مولفه که به مدیریت آبخوان ها کمک می کند مشارکت جمعیت استان و کشور است که تاکنون در این بخش توفیقی حاصل نشده است.

نجفیان گفت: متاسفانه هنوز بحران آب به عنوان دغدغه همگانی مطرح نیست و منافع کوتاه مدت را به بلند مدت ترجیح می دهیم و اگر این روند ادامه داشته باشد امنیت غذایی نیز به خطر خواهد افتاد.

وی تاکید کرد: آموزش همگانی و مشارکت عمومی برای به حداقل رساندن مصرف آب مهمترین نیاز استان البرز و کشور در شرایط کنونی است چرا که پدیده تغییر اقلیم و خشکسالی نیز مزید برعلت شده است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز افزود: در بحث توسعه متوازن باید به محیط زیست و محدودیت ثروت های طبیعی مانند آب توجه ویژه شود تا در آینده دچار مشکل نشویم.

نجفیان با بیان اینکه سرانه مصرف آب در کشورهای توسعه یافته 100 لیتر در شبانه روز است ، گفت : این سرانه در کشور ما 240 لیتر برآورد شده که 1.5 برابر استاندارد جهانی است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی ایران باید بیش از پیش به مصرف بهینه آب فکر کنیم و در عمل نیزبه استاندارد ها توجه داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز گفت: رشد جمعیتی برخی مناطق استان البرز مانند شهرستان اشتهارد چند برابر ظرفیت های آبی است ضمن آنکه بخش عمده صنایع استان در این شهرستان متمرکز است.

نجفیان به طرح های در دست اقدام برای مهار برداشت بی رویه از سفره های زیر زمینی البرز اشاره کرد و افزود: انسداد یک هزارو700 حلقه چاه غیرمجاز به عنوان یک برنامه اصلی برای سال جاری هدفگذاری شده است.

وی ادامه داد: تاکنون حدود هشت هزارو500 حلقه چاه غیر مجاز در البرز شناسایی شده که باید نسبت به انسداد یا ساماندهی آنها اقدام کنیم .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز گفت : طی 10 سال گذشته تاکنون بیش از پنج هزار حلقه چاه غیر مجاز در این استان مسدود شده است.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان