ذوالنوری: اگر تصمیم بر ادامه مذاکرات برجام باشد، حمایت می کنیم /انصافا پزشکیان در مقابل فشارها به دولت، خوب عمل کرده است

مجتبی ذوالنوری، نماینده مجلس دوازدهم می‌گوید: اینکه برجام راه بیافتد یا خیر، یک تصمیم فراقوه‌ای است، در اختیار یک مقام، جایگاه و دستگاه نیست بلکه دستگاه‌های مختلف نظیر شورای عالی امنیت ملی و روسای سه قوه نظر دارند، لذا هر  نظری که دستگاه‌های مختلف با وفاق و اجماع به آن برسند، ما از آن حمایت می‌کنیم، به این ترتیب که اگر آن نظر  ادامه مذاکرات باشد، ...

ذوالنوری: اگر تصمیم بر ادامه مذاکرات برجام باشد، حمایت می کنیم /انصافا پزشکیان در مقابل فشارها به دولت، خوب عمل کرده است

فرشته صائمی؛ رای اعتماد مجلس به عراقچی، به معنای سیگنال مثبت برای احیای برجام است؟ این پرسشی است که مجتبی ذوالنوری، از جمله نمایندگانی که برجام را در مجلس دهم به آتش کشید، در پاسخ به آن می‌گوید اگر نظر نظام حمایت از مذاکرات و احیای برجام باشد، از آن حمایت می‌کند.

ذوالنوری که پیش از این به خبرگزاری خبرآنلاین  گفته بود به کابینه پیشنهادی یکدست رای مثبت داده و حالا از احیای برجام و حمایت از مذاکرات می‌گوید، رفتار ‌گفتار او منجر به شکل‌گیری این گمانه می‌شود که آیا ذوالنوری از مواضع سابق خود عقب‌نشینی کرده، گمانه‌ای که البته خود او در واکنش به آن لبخند می‌زند و عبور می‌کند.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید:

***

*آقای ذوالنوری! برخی معتقدند دفاعیه آخر رئیس جمهوری، در رأی آوری کل کابینه اثرگذار بود، البته ایشان هنگام سخنرانی پیرامون کابینه به مواردی نظیر کوتاه آمدن و استعلام‌های امنیتی اشاره کرد، ارزیابی شما از این اظهارات پزشکیان به چه صورت است؟

استعلام‌های امنیتی درباره معاونین رییس جمهور و کسانی که با حکم او نصب می‌شوند لازم و ضروری است، به این معنی که هم رییس جمهور باید استعلام بگیرد و هم حتما به نتیجه استعلام پایبند باشد اما درباره وزرا  الزامی وجود ندارد که برسی جمهور از دستگاه‌های امنیتی استعلام بگیرد و اگر هم استعلام گرفت، الزامی برای عمل به استعلام ندارد چراکه این استعلام استطلاعی و برای اطلاع او است اما ملزم نیست، چرا ملزم نیست؟

به این دلیل که جایی که رییس جمهور افراد را نصب می‌کند فیلتر دیگری برای بررسی صلاحیت وجود ندارد بنابراین باید به استعلام دستگاه امنیتی عمل کند اما در بحث وزرا، اینکه صلاحیت وزیر بررسی شود یا خیر، وظیفه مجلس، چون چنین فیلتری وجود دارد رییس جمهور ملزم نیست حتی اگر دستگاه‌های امنیتی درباره 4 وزیر او نظر منفی داشته باشند، لازم نیست رعایت کند، البته اگر رعایت کند خوب است اما ملزم نیست. بنابراین رییس جمهور استعلام‌های خود را گرفته و نتیجه آن مثبت یا منفی، الزامی به عمل نداشته است.

رئیس جمهور مقابل جریان‌هایی کوتاه آمد که می‌خواهد از آنها استفاده کند

اما درباره اینکه رییس‌جمهور گفت کوتاه می‌آیم کوتاه آمدن به این صورت است که وقتی کابینه وفاق ملی است یعنی همه جریان‌های کشور به ویژه جریان‌های اثرگذار باید حضور داشته باشند، هم‌افزایی کنند و دست به دست هم بدهند، طبیعتا امکان دارد گروه‌های به رییس جمهور فشار بیاورند که خواسته خود را محقق کنند، در چنین شرایطی کوتاه آمدن رییس‌جمهور به این ترتیب است که در مقابل جریان‌های دیگر کوتاه می‌آید که از آنها استفاده کند و مقابل جریان‌هایی که فشار می‌آورند که امتیازگیری کنند و دیگران نیایند، می‌ایستد، یعنی کوتاه آمدن یک ایستادگی در آن طرف دیوار را هم دارد و انصافاً رییس جمهور خوب عمل کرده، مقابل فشارها از جریان‌های مختلف مقاومت کرده است.

اگر  خود پزشکیان نمی‌خواست وفاق ملی باشد و کابینه دیگری بچیند، ممکن افراد دیگری مدنظر او بودند و ایده‌آل‌های او چیز دیگری باشد ، همین که ایده‌آل  خودش را رها می‌کند و برای وفاق ملی فرد دیگری را معرفی می‌کند،فرد دیگری معرفی می‌کند، این به معنای کوتاه آمدن است و من معتقد هستم در مجموع پزشکیان بسیار مبارک عمل کرده است، به این معنی که بابت صداقتی که دارد به او تبریک می‌گوییم و احترام می‌گذاریم.

باید از وزرایی هم که سلیقه متفاوت دارند، حمایت کنیم

*بیشتر وزرا از جمله عراقچی بالای 200 رای آوردند و برخی تحلیلگران معتقدند بعد از نطق آخر رئیس جمهوری، برخی چهره ها از طیف تندرو هم رأی موافق به وزرای پیشنهادی دادند، این تحلیل را می پذیرید؟

در مجلس جریان تندرو نداریم، بهرحال این افرادی که در مجلس هستند، سلیقه مردم هستند اگر مردم تندرو هستند آن نماینده‌ای که آمده مردم را نمایندگی می‌کند، همه نماینده‌هایی که آمدند مورد رای اعتماد و انتخاب مردم هستند، لذا اگر به این نماینده‌ها بگوییم تندرو یعنی رای مردم را زیرسوال بردیم.

نمایندگان همگی نماینده‌های ملت هستند اما امکان دارد گرایش‌ها و سلایق آنها متفاوت باشد، بنابراین در این دولتی که روز چهارشنبه شکل گرفت ما یک انسجام، وحدت، وفاق، همدلی و هم‌افزایی را مشاهده می‌کنیم . این سنگ‌بنای خوبی است در ادامه باید به همین شکل ادامه پیدا کند.

برای نمونه وزیری بد عمل کرد، در اینجا کوتاه آمدن رئیس جمهور به این معنی است که از کوتاهی وزیرش دفاع نکند، نظارت مجلس را بپذیرد و با مجلس همراهی کند تا آن نقیصه رفع شود. یک جایی امکان دارد وزیری با سلیقه من سازگاری ندارد  اما وزیر است و کار می‌کند با اینکه مطابق سلیقه من نباشد اما من وظیفه دارم که حمایت کنم که او بتواند مشکلات را حل کند.

هر تصمیمی در مورد برجام بگیرند حمایت می‌کنیم

*مجلسی‌هایی که برجام را آتش زدند، به عراقچی رای اعتماد دادند، این پالس مثبت نسبت به راه‌اندازی و احیای برجام محسوب می‌شود؟

اینکه مذاکرات برجام به جریان بیفتد یا خیر، یک تصمیم فراقوه‌ای است، در اختیار یک مقام، جایگاه و دستگاه نیست بلکه دستگاه‌های مختلف نظیر شورای عالی امنیت ملی و روسای سه قوه نظر دارند، لذا هر  نظری که دستگاه‌های مختلف با وفاق و اجماع به آن برسند، ما از آن حمایت می‌کنیم، به این ترتیب که اگر آن نظر  ادامه مذاکرات باشد، حمایت می‌کنیم، توقف مذاکرات باشد ، حمایت می‌کنیم و احیای برجام هم باشد حمایت می‌کنیم ، در مجموع تصمیم، تصمیمِ نظام و جمع است.

27211

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان