درخواست از ظرقندی؛ راه‌حل‌هایی برای پایان دادن به یک پرونده قدیمی

رئیس‌کل سازمان نظام‌پرستاری با اشاره به شفاف نبودن فرمول پرداخت تعرفه‌های پرستاری و ارایه پیشنهاداتی در این باره، ورود وزیر بهداشت به آن و تعیین تکلیف سریع موضوع را خواستار شد.

درخواست از ظرقندی؛ راه‌حل‌هایی برای پایان دادن به یک پرونده قدیمی

به گزارش خبرآنلاین،احمد نجاتیان با بیان اینکه  کارگروه‌ بررسی فرمول پرداخت تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در وزارت بهداشت  تشکیل شده، اظهار کرد: کارگروه بررسی فرمول پرداخت تعرفه‌گذاری تاکنون دوبار تشکیل جلسه داده و مسائلی در این جلسه مورد بررسی قرارگرفته است.    

شفاف نبودن فرمول پرداخت تعرفه‌ها

ایسنا در خبری نوشت:وی با بیان اینکه نگرانی‌های پرستاران در ارتباط با قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از 2 وجه قابل بررسی است، گفت: «شفاف‌نبودن فرمول پرداخت» و «پرداخت با تاخیر» جزو نگرانی‌های پرستاران در ارتباط با قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به حساب می‌آید. پرستاران بر این باور هستند که فرمول کنونی پرداخت تعرفه‌های پرستاری چندان شفاف نیست. اگرچه وزارت بهداشت نسبت به ارائه فرمول پرداخت تعرفه‌ها اقدام کرده اما میزان تعرفه‌های دریافتی پرستاران در بخش‌ها و بیمارستان‌ها با عملکرد یکسان، متفاوت است. به طور مثال، پرستاران یک بیمارستان مبلغ 3 میلیون تومان به عنوان تعرفه دریافت می‌کنند درحالی که پرستاران یک بیمارستان دیگر با عملکرد مشابه 8 میلیون تومان در قالب تعرفه پرستاری دریافت‌ می‌کنند.

رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه اختلاف تعرفه دریافتی برای پرستاران از معنا و مفوهم تهی است، تاکید کرد: هنگامی که پرستاران تعرفه‌های یکسان برای بیمارستان‌ها تولید می‌کنند، انتظار دارند میزان تعرفه مشابه هم دریافت کنند.  

8 ماه معوقه برای تعرفه‌ها

نجاتیان با بیان اینکه تعرفه‌های پرستاری با تاخیر پرداخت می‌شود، توضیح داد: تعرفه‌های پرستاری با تاخیر پرداخت می‌شود و بررسی‌ها بیانگر این است که به طور متوسط 8 ماه معوقه داریم. تعرفه‌ها به دلیل عملکرد سازمان‌های بیمه‌گر با تاخیر پرداخت می‌شوند.  

 فرمول پیشنهادی برای تعرفه‌ها

وی با بیان اینکه سازمان نظام پرستاری فرمول پیشنهادی مدنظر خودرا به وزارت بهداشت ارائه داده، گفت: سازمان نظام پرستاری، فرمول پیشنهادی خود را با توجه به دغدغه‌های پرستاران در مواجهه به نحوه پرداخت تعرفه‌ها به وزارت بهداشت ارائه داده است. بر اساس فرمول پیشنهادی، میان تعرفه دریافتی و کارانه ایجاد شده پرستاران ارتباط مستقیم وجود دارد. فرمول پیشنهادی سازمان نظام پرستاری، روشن و شفاف است به نحوی که پرستاران می‌توانند میزان تعرفه تولیدی خود را محاسبه‌کنند.  

پرداخت تعرفه با توجه به بخش بیمارستانی

نجاتیان با اشاره به فرمول پیشنهادی سازمان نظام پرستاری گفت: براساس فرمول پیشنهادی سازمان نظام پرستاری، تعرفه دریافتی پرستاران با توجه به بخشی که در آن به ارائه خدمت می‌پردازند حدود 60 تا 80 درصد تفاوت دارد. بر اساس این الگو، پرستاران می‌دانند در صورتی که بیمار بیشتری تحت پوشش داشته باشند تعرفه بیشتری دریافت می‌کنند. پرستاران به دلیل کمبود نیروی انسانی ناچار هستند که از تعداد بیمار بیشتری مراقبت کنند و با توجه به این شرایط در صورت اجرای فرمول پیشنهادی سازمان نظام پرستاری می‌توانند تعرفه بیشتری دریافت‌کنند.  

وی با بیان اینکه ارزش تعرفه پرستاری طی سال‌های گذشته رشد خوبی داشته، اظهار کرد: اگرچه  ارزش ریالی تعرفه‌های پرستاری طی سال‌ گذشته رشد به نسبت خوبی داشته اما بازنگری تعرفه‌های پرستاری امری ضروری است.  

خدمت از پرستاران اما به نام دیگران

رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه پرستاران در حال انجام خدماتی هستند که تعرفه آن برای گروه‌های دیگر لحاظ می‌شود، توضیح داد: پرستاران هم‌چنان مانند گذشته در حال انجام خدماتی هستند که تعرفه آن برای گروه‌های دیگر لحاظ می‌شود. منظور این است پرستاران خدماتی را ارائه می‌دهند اما خدمات ارائه شده به نام یک گروه دیگر ثبت می‌شود. هنگامی که  پرستاران نسبت به ارائه یک خدمت اقدام می‌کنند، انتظار دارند که تعرفه‌ها نیز  برای آنها لحاظ شود نه اینکه برای یک گروه دیگر درنظر گرفته شود. سازمان نظام پرستاری به این موضوع ورود کرده و در بسته پیشنهادی خود خواسته که این موضوع در کانون توجه قرار گیرد.  

بررسی فرمول در وزارت بهداشت

نجاتیان با بیان اینکه کارگروه بررسی فرمول تعرفه‌های پرستاری تاکنون 2 بار تشکیل جلسه داده درباره نتایج برآمده از این جلسات گفت: فرمول پیشنهادی سازمان نظام پرستاری بر مبنای بخش‌های بیمارستانی تنظیم شده و به همین دلیل ساختاری پیچیده دارد. فرمولی مشترک و یکسان نمی‌توان برای تمام بخش‌ها درنظر گرفت؛ به طور مثال، فرمول پرستاری که در اتاق عمل خدمت‌رسانی می‌کند با فرمول پرستار بخش کلینیکی متفاوت است. بررسی فرمول‌ها برای هر پرستار با توجه به بخش بیمارستانی یک کار سخت و زمانبر است. تصمیم بر این است که وزارت بهداشت پینشهادهای را بررسی کند و جلسه‌های بعدی طی یک یا دو هفته آینده برگزار شود.  

وی با بیان اینکه بررسی تعرفه‌های پرستاری به کارگروه وزارت بهداشت محدود نمی‌شود، افزود: سازمان نظام پرستاری درنظر دارد کارگروه اختصاصی خود در ارتباط با تعرفه‌های پرستاری را  طی هفته آینده تشکیل دهد. کارگروه‌های بررسی فرمول «سازمان نظام پرستاری» و «وزارت بهداشت» هرکدام به بررسی فرمول می‌پردازند و نتایج حاصله را به اشتراک می‌گذارند. امیدواریم وزیر بهداشت دولت چهاردهم پس از اینکه سکان هدایت وزاتخانه را در دست‌گرفت، رسیدگی به وضعیت تعرفه‌های پرستاری را در کانون توجه قرار دهد و صدور دستورالعمل درباره تعرفه‌ها جزو اولین اقدامات ایشان باشد.    

233217

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان