نامه مصدق به نوه اش: به ایران بیا و به مردن خدمت کن غیر از این نه دنیا داری و نه آخرت / در سوئیس هم بیگانه ای

امیدوارم که امتحانات خود را بخوبی خاتمه دهی و چند ماهی به ایران بیائی که غیر از این، نه دنیا داری نه آخرت، چون که در سوئیس هم بیگانه ای.

نامه  مصدق به نوه اش: به ایران بیا و به مردن خدمت کن غیر  از این نه دنیا داری و نه آخرت / در سوئیس هم بیگانه ای

گروه اندیشه: به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین  «محمود مصدق‎ نوه دکتر محمد مصدق چهره آشنای ملت ایران و پیشوای نهضت ملی نفت درگذشت» و جناب آقای دکتر علی مصدق فرزند  آن زنده یاد ، بستگان و دوستداران ایشان و علاقه مندان به مصدق، به سوگ او نشستند. این خبر در همه رسانه های کشور  انعکاس یافت. در این میان دکتر حمید رضا آبادیان استاد دانشگاه، یکی از نامه های دکتر محمد مصدق به نوه خودش را که  در کتاب «نامه های محمد  مصدق» در صفحه 282 به کوشش محمد ترکمان آمده، در کانال خود منتشر ساخت. 150 کلمه ای که در نامه مصدق به نوه اش آمده، سرشار از محبت، معرفت، شناخت، و تربیت است. در این چند خط به ویژه ایران دوستی، و مردم دوستی  تبلور ویژه  ای دارد. به ویژه  آن جا که تاکید می کند نوه اش باید به ایران بیاید، با مردم آشنا شود، و تحصیلاتش را به نفع آنان به کار بگیرد. او با این که در تبعید است، نه تنها شکوه و گلایه ای نمی کند از این که کسی در تبعید به فریادش نمی رسد، بلکه  خدمت  به مردم را در سرلوحه توصیه و وصیت اش به نوه اش  قرار می دهد. این گونه  است که دغدغه های آدم بزرگ، نیز بزرگ هستند. زیرا اگر نوه اش چنین نکند، نه دنیا دارد و نه آخرت. نکته جالب این که مصدق نمی گوید  سیاستمداری را پیش کن تا به مردم خدمت کنی، بلکه در هر شغلی، تاکید می کند که نوه اش به مردم خدمت کند. این نامه از محل تبعید یعنی احمدآباد به تاریخ  10 فروردین ماه 1339 نوشته شده است. 

 در نامه مصدق به نوه اش آمده است:

 «محمود جون عزیزم! 
اگر تو اوستا هستی من از تو اوستا ترم، میدانی چه می کنم؟ به پاپولا می گویم پول برایت نفرستد تا مجبور شوی برای پول حرکت کنی و نتیجه این بشود که ما هم تو را ببینیم. اگر می خواهی در اروپا زندگی کنی و پاپولا هم همیشه برایت پول بفرستد، این رویه بد نیست، البته خوب هم نیست ولی اگر بخواهی در ایران زندگی کنی، هرچند وقت، یک بار باید دیدنی از اهل وطن بکنی و به روحیه این مردم آشنا شوی و تحصیلاتی که کرده ای به نفع مردم بکار ببری. امیدوارم که امتحانات خود را بخوبی خاتمه دهی و چند ماهی به ایران بیائی که غیر از این، نه دنیا داری نه آخرت، چون که در سوئیس هم بیگانه ای.»

  محمّد مصدّق در  26 خرداد 1261  به دنیا آمد و در 14 اسفند 1345  در 84 سالگی چشم از جهان فرو بست. دکتر مصدق  ملقب به مصدق‌السلطنه، سیاستمدار و حقوق‌دان ایرانی بود که از 1330 تا 1332 به‌عنوان سی‌اُمین نخست‌وزیر ایران خدمت کرد و دولت او با کودتای آمریکایی - انگلیسی سقوط کرد و  تاریخ ایران زمین و خاورمیانه و منطقه را تحت تاثیر جنبش ملی  صنعت نفت قرار داد. 

به ایران بیا و به مردن خدمت کن غیر  از این نه دنیا داری و نه آخرت / در سوئیس هم بیگانه ای

216216

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان