نگرانی غرب از سفر پوتین به کره شمالی/ بعید است کیم کشورش را به روسیه وابسته کند!

کره شمالی کشوری است که برای استقلال خود از قدرت های بزرگ بسیار ارزش قائل است به همین دلیل بعید به نظر می رسد که تلاش کند تا روابط خود با روسیه را تا جائی پیش ببرد که به این کشور بیش از حد وابسته شود

نگرانی غرب از سفر پوتین به کره شمالی/ بعید است کیم کشورش را به روسیه وابسته کند!

به گزارش خبرآنلاین مقام‌های ارشد آمریکا و کره جنوبی در یک تماس تلفنی اضطراری درباره سفر احتمالی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به کره شمالی گفت‌وگو کردند. در این تماس کرت کمبل، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، به همتای کره جنوبی خود، کیم هونگ کیون، گفت که روابط نظامی نزدیکتر بین پیونگ یانگ و مسکو باعث بی ثباتی بیشتر در منطقه خواهد شد.

وزارت خارجه کره جنوبی هم در بیانیه‌ای گفت که کیم هونگ کیون در تماس تلفنی با کورت کمپل تاکید کرد که سفر پوتین نباید با نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل منجر به تعمیق همکاری نظامی میان پیونگ یانگ و مسکو شود.

نگرانی غرب از سفر پوتین به کره شمالی/ بعید است کیم کشورش را به روسیه وابسته کند!

وزارت خارجه کره جنوبی افزود: «طرفین ضمن توافق برای رصد نزدیک‌تر تحولات در این باره، وعده دادند که در همکاری قوی‌تر به اقدامات تحریک‌آمیز کره شمالی علیه کره جنوبی و اقداماتی که منجر به افزایش تنش‌های منطقه‌ای می‌شود، پاسخ قاطع بدهند».

اما در پاسخ به این نگرانی ها دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: «کره شمالی کشور همسایه ما است، کشور دوستی است که با آن در حال توسعه روابط دوجانبه هستیم. پتانسیل توسعه روابط ما بسیار عمیق است. ما معتقدیم که حق ما برای توسعه روابط خوب با همسایگان نباید برای کسی نگران کننده باشد و نمی تواند و نباید توسط کسی به چالش کشیده شود».

پوتین در حال برنامه ریزی برای دیدار مجدد کیم جونگ اون رهبر کره شمالی پس از سفر یک هفته ای کیم به روسیه در سپتامبر گذشته است. گمان می‌رود در این سفر، دو رهبر توافق کردند که کره شمالی در ازای ارائه تسلیحات به روسیه برای جنگ در اوکراین، که نقض قطعنامه‌های سازمان ملل است، از روسیه برای برنامه موشکی و فضائی خود کمک بگیرد.

به نظر می رسد کره شمالی در حال آماده شدن برای استقبال از پوتین است، NK Pro، یک وب‌سایت مستقر در سئول، این هفته با استناد به تصاویر ماهواره‌ای گزارش داد که هواپیماهای غیرنظامی از فرودگاه پیونگ یانگ خارج شده‌اند و نشانه‌هایی از آمادگی برای رژه احتمالی در میدان کیم ایل سونگ وجود دارد.


تاریخچه روابط کره شمالی و روسیه

کره شمالی کمونیستی در اوایل جنگ سرد با حمایت اتحاد جماهیر شوروی شکل گرفت. کره شمالی بعداً با کمک های گسترده چین و اتحاد جماهیر شوروی، در روابط خود با کره جنوبی و متحدانش بخصوص ایالات متحده به بن بست رسید.

کره شمالی برای چندین دهه به شدت به کمک های شوروی وابسته بود و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دهه 1990 باعث بحران اقتصادی وسیع در کره شمالی شد.کیم که در سال 2011 به قدرت رسید، در ابتدا روابط نسبتاً سردی با روسیه و چین داشت چرا که هر دو با آمریکا در اعمال تحریم‌های شدید علیه کره شمالی به دلیل آزمایش‌های هسته‌ای این کشور همراه شدند؛ اما به مرور روسیه در مخالفت با تحریم‌های جدید علیه کره شمالی به چین ملحق و مانع از فشارهای آمریکا علیه این کشور شد. از آن هنگام روابط روسیه و کره شمالی کمی بهبود یافت. پس از آخرین آزمایش هسته ای کشورش در سال 2017، کیم اقداماتی را برای ترمیم روابط با روسیه انجام داد و در سال 2019 برای اولین بار در شهر ولادی وستوک روسیه با پوتین ملاقات کرد.

با آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین روابط مسکو و پیونگ یانگ روز به روز گرمتر شد. کره شمالی پس از تهاجم همه جانبه روسیه به اوکراین در فوریه 2022 از مسکو حمایت کرده است. این کشور یکی از تنها کشورهایی بود که استقلال مناطق اوکراینی مورد ادعای روسیه را به رسمیت شناخت و از الحاق بخش‌هایی از اوکراین به روسیه ابراز حمایت کرد.

روابط دیپلماتیک و امنیتی پیونگ یانگ و مسکو در ماه‌های اخیر افزایش یافته و طرفین از هیات‌های پارلمان و دولتی یکدیگر و سایر هیات‌ها میزبانی کرده‌اند. همچنین قرار است هفته جاری هیاتی امنیتی از کره شمالی به روسیه سفر کند.

گفته می شود کره شمالی که جهان را در تحریم علیه روسیه همراهی نکرده است، به مسکو تسلیحات ارسال می کند. مسکو گزارش‌هایی مبنی بر استفاده از تسلیحات و مهمات کره شمالی را «پوچ» توصیف کرده است، اما به گفته ناظران سازمان ملل بقایای موشکی که در شهر خارکف اوکراین در 2 ژانویه فرود آمد، از موشک بالستیک سری هواسونگ-11 کره شمالی بود که از خاک روسیه پرتاب شد.

گفتنی است کره شمالی و روسیه قراردادهای تسلیحاتی را رد کرده اند، اما قول داده اند که همکاری های خود را در همه زمینه ها، از جمله در روابط نظامی، عمیق تر کنند. به گزارش رسانه های دولتی کره شمالی، کیم جونگ اون در پیامی به پوتین در این هفته گفت که روابط کشورش با مسکو "به روابط ناگسستنی تبدیل شده است".

آینده روابط روسیه و کره شمالی

کره شمالی کشوری است که برای استقلال خود از قدرت های بزرگ بسیار ارزش قائل است به همین دلیل بعید به نظر می رسد که تلاش کند تا روابط خود با روسیه را تا جائی پیش ببرد که به این کشور بیش از حد وابسته شود. از طرف دیگر کره شمالی همیشه به روسیه به عنوان وزنه ای برای موازنه با چین نگریسته است و به همین دلیل تا جائی از مسکو بهره خواهد برد که برای محدود کردن چین به آن نیاز داشته باشد. در مقابل روسیه هم میداند که بالاخره جنگ در اوکراین تمام خواهد شد و این کشور مجبور به بازگشت به جامعه بین الملل و گرنش به قوانین آن است بنابر این روابط گرم این کشور با کره شمالی نمی تواند در روزهای بعد از پایان جنگ به خوبی امروز باقی بماند در عین حال روسیه اینک بسیار به چین وابسته شده و متوجه منافع چین در کره شمالی هست. به همین دلیل روسیه مداخله بیش از حد در حوزه منافع چین را با روابط گرم خود با پکن در تضاد می داند. بر همین اساس پیش بینی می شود که روابط گرم کره شمالی و روسیه که امروز جهان شاهد آن است عمیق تر آنچه هست نشده و احتمالا موجی گذرا باشد.

311311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان