هشدار در خصوص دخالت خودروسازان در تعرفه گمرکی صادرات پسته

رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: افزایش تعرفه گمرکی پسته و واردات قطعات خودرو با ارز صادرات پسته ضربه بزرگ به پیکره کشاورزی است.

هشدار در خصوص دخالت خودروسازان در تعرفه گمرکی صادرات پسته

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ مظفر محمدی رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی در مصاحبه ای به قدرت و نفوذ خودروسازان در افزایش تعرفه گمرکی پسته و ورود قطعات خودرو با ارز حاصل از صادرات پسته واکنش نشان داد و گفت:این اتفاقات می‌تواند نسخه‌ی کشاورزان را در هم بپیچد و باعث نابودی یک صنعت بزرگ و یک میراث ارزشمند و هزاران خانواده شود.

او اقدامات اخیر خودروسازان را نابود کننده تدریجی زندگی کشاورزان توصیف کرد و گفت: افزایش تعرفه گمرکی پسته از 6 به 9 دلار و واردات خودرو و قطعات آن با ارز حاصل از صادرات پسته ضربه مهلک صنعت خودروسازی به پیکره صنعت کشاورزی است. 

وی افزود: خودرو سازان براساس نفوذ خود باعث شدند تعرفه گمرکی پسته از 6 به 9 دلار افزایش یابد تا با افزایش تعهدات ارزی، بتوانند قطعات خودروی بیشتری وارد کنند و از این مسیر تمامی صادر کنندگان پسته زمین گیر شده اند.

محمدی واردات خودرو با ارز حاصل از صادرات پسته در سکوت خبری را نابود کننده زندگی کشاورزان دانست و تاکید کرد: اقدامات خودروسازان در صادرات پسته، باعث می‌شود که جایگاه این محصول صادراتی نیز روز به روز در بازار جهانی تنزل یافته و اقدامات صادراتی این محصول استراتژیک به صورت هدفمند و برنامه ریزی شده، دنبال نشود.

رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی کرمان عنوان کرد: براساس اطلاعات موجود و تحلیل روندهای اخیر مشخص شده که شرکت‌های خودرویی، محصول پسته دسترنج کشاورزان را زیر قیمت تمام شده صادر می‌کنند و بازار پسته را به شدت تحت تاثیر قرارداده‌اند.

 محمدی ادامه داد: سود این گروه در واردات خودرو یا قطعات آن است، چون 200 تا 300 درصد از واردات خودرو سود دارند و ضرر 5 تا 10 درصدی در صادرات پسته برایشان اهمیتی ندارد.

وی با اشاره به این مطلب که صادرات پسته توسط شرکت‌های خودرویی از مهرماه گذشته آغاز شده است، تصریح کرد: در این مدت 80 تا 90 درصد پسته ایران توسط شرکت‌های خودرویی صادر شده و صادرکننده‌های اصلی پسته بیچاره شده‌اند.

رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی کرمان اظهارداشت: بخش زیادی از محصول پسته در انبارها باقی مانده است؛ چرا که شرکت‌های خودرویی به اندازه ظرفیتی که نیاز دارند صادر می‌کنند و مابقی پسته‌ها می‌ماند و خریداران خارجی متاثر از قیمت‌هایی که قبلا از این شرکت‌ها خریده‌اند حاضر نیستند به قیمت روز از صادرکنندگان اصلی پسته خرید کنند و این امر به مرور جایگاه پسته ایران در بازارهای جهانی را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان