پوتین در سرزمین علی‌اف

کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه امروز (یکشنبه) و فردا مهمان جمهوری آذربایجان است.

پوتین در سرزمین علی‌اف

به گزارش خبرآنلاین از ایسنا، کرملین اعلام کرده در جریان این سفر طرف‌های روسی و آذربایجانی قصد دارند در مورد توسعه بیشتر روابط دوجانبه، شراکت و اتحاد راهبردی و همچنین مشکلات کنونی بین‌المللی و منطقه‌ای گفت‌وگو کنند.

به گزارش اسپوتنیک، انتظار می‌رود در این سفر، پوتین و الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان بیانیه‌ای مشترک با اسناد بین‌دولتی و سایر اسناد امضا کنند.

زمینه‌های همکاری

رئیس جمهور آذربایجان در جریان گفت‌وگو با رئیس جمهور روسیه در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در آستانه در ماه ژوئیه به شوخی گفته بود: دیدار پوتین و علی‌اف «تقریبا ماهی یکبار» انجام می‌شود. او سپس یادآور شده بود که قبلاً در ماه آوریل، زمانی که روسیه پنجاهمین سالگرد شروع ساخت خط لوله بایکال آمور (BAM) را جشن گرفته بود، در مسکو با پوتین دیدار کرده بود. پدر رئیس جمهور آذربایجان، حیدر علی‌اف، در آن زمان در افتتاح این خط لوله حاضر بود.

به گزارش اسپوتنیک، پوتین همکاری روسیه و آذربایجان را مثبت ارزیابی می‌کند. به عنوان مثال، رهبر روسیه در نشستی در ماه ژوئیه به طور مثبت در مورد روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور اظهار نظر کرد و به چشم‌انداز کار در بخش انرژی و همکاری‌های صنعتی دو طرف اشاره کرد.

رئیس جمهور روسیه به ویژه بر برنامه‌هایی برای توسعه زیرساخت‌های کریدور شمال-جنوب تمرکز کرد. علی‌اف همچنین در ارزیابی‌های خود از همکاری‌های تجاری و اقتصادی دوجانبه اظهار خوش بینی کرده است. وی تأیید کرده که «اقتصاد روسیه و آذربایجان فعالانه در حال تعامل هستند و تسویه حساب‌های متقابل با ارزهای ملی نیز در حال رشد است.»

وی گفته «باکو مصمم است زیرساخت‌های کریدور شمال-جنوب را در خاک آذربایجان گسترش دهد تا با نیات شرکا و همسایگان خود مطابقت داشته باشد.»

موضوع اوکراین

پیش از سفر رسمی رئیس جمهور روسیه، سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت روسیه به باکو سفر کرد. او در 6 اوت با علی‌اف و همچنین همتای آذربایجانی خود رامیل اوسوبوف دیدار کرد. شویگو پس از سفر خود به آذربایجان به خبرنگاران گفت که به ویژه در مورد موضع روسیه در مورد حل و فصل اوضاع اوکراین صحبت کرده است. این بحث در مورد ابتکارات مطرح شده توسط پوتین در 14 ژوئن بود. رئیس جمهور روسیه سپس تعدادی از شرایط لازم برای آغاز روند صلح را نام برد، از جمله خروج کامل نیروهای اوکراینی از قلمرو جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک، خرسون و زاپوریژیا. هم‌چنین پوتین خواستار وضعیت بی‌طرف، غیرمتعهد و غیرهسته‌ای برای اوکراین و لغو تمامی تحریم‌های غرب علیه روسیه شد. با این حال، پس از وقایع منطقه کورسک، پوتین مذاکره با کسانی را که «به غیرنظامیان، زیرساخت‌های غیرنظامی یا تأسیسات انرژی هسته‌ای ضربه می‌زنند و تهدید می‌کنند»، غیرممکن خواند.

رئیس جمهور روسیه همچنین خاطرنشان کرد که کی‌یف با اقدامات خود در منطقه کورسک تلاش می‌کند مواضع مذاکره خود را بهبود بخشد، اما «قطعاً دشمن پاسخی شایسته دریافت خواهد کرد.»

توافقنامه صلح در مورد قره‌باغ

مسائل امنیتی در قفقاز جنوبی نیز همچنان در دستور کار است. در سفر شویگو به باکو، مسائل مربوط به توافقنامه صلح آذربایجان و ارمنستان و تلاش‌های فعال غرب برای مداخله در این روند مورد بحث و بررسی قرار گرفت. روسیه از روند عادی سازی روابط آذربایجان و ارمنستان حمایت می‌کند. پیش از این علی‌اف گفته بود که در دوره جنگ در قره‌باغ در سال 2020، بیشتر با سران ترکیه و روسیه تماس داشته است. پوتین خاطرنشان کرده که روسیه تلاش زیادی برای جلوگیری از تشدید درگیری در قره‌باغ کوهستانی و پایان دادن به خصومت‌ها انجام داده است. نیروهای حافظ صلح روسیه ماموریت خود را در منطقه درگیری ارمنستان و آذربایجان انجام دادند. آنها به دنبال بیانیه سه جانبه امضا شده در 10 نوامبر 2020 بین رهبران آذربایجان، روسیه و ارمنستان در آنجا مستقر شدند. در ماه آوریل، رهبری ارشد روسیه و آذربایجان در مورد خروج زودهنگام نیروهای حافظ صلح روسی از قلمرو قره‌باغ تصمیم گرفتند.

310310

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان