معرفی خواص و مضرات گیاه سالویا

سالویا و یا همان مریم گلی گیاهی با کلی خواص است که در طب سنتی از آن استفاده می شود، شاید برایتان جالب باشد که بدانید این گیاه به صورت تازه و یا خشک شده و در روش های مختلف به عنوان یک مواد توهم زا که به عنوان مخدر سلوی نیز شناخته می شود، به کار برده می گردد. در این مطلب خواص گیاه سالویا را مرور می کنیم.

معرفی خواص و مضرات گیاه سالویا

سالویا و یا همان مریم گلی یکی از گیاهان چند ساله است که کاربردهای مختلفی داشته و بسته به نوع کاربرد، نتایج متفاوتی را در بر می گیرد. به عنوان مثال از آن برای درمان برخی از مشکلات جسمی و بیماری ها از جمله درمان دیابت، درمان کبد چرب، درمان آلزایمر و … در طب سنتی به کار می رود، همچنین از آن به نوع مضر دیگری در قالب مواد توهم زا و مواد مخدر استفاده می شود که قطعا عوارض زیادی را برای افراد به دنبال دارد. در این مطلب آرگا به خواص و مضرات گیاه سالویا به صورت جامع می پردازد.

سالویا و یا همان مریم گلی چه گیاهی است؟

سالویا اسم علمی «مریم گلی» می باشد که از کلمه انگلیسی «سالواره» به مفهوم «التیام بخش» برگرفته شده دارای خواص و فواید بیشماری است.سالویا از گیاهان بومی مدیترانه و جنوب شرقی اروپا است که در مقابل گرما مقاوم می باشد. گیاه سالویا از خانواده «نعناعیان» دارای طبع گرم و خشک از لحاظ خواص ارزش زیادی دارد. گفته می شود در همه دنیا میان 700 – 900 نوع گوناگون از این گیاه موجود است که در کشور ما 57 گونه آن شناخته شده که بعضی از آن ها بومی می باشند. گیاه سالویا از نظر شکل ظاهری بسیار به گیاه رزماری شبیه می باشد.

سالویا گیاهی درمانی در طب سنتی و مخدر و توهم زا

خواص گیاه سالویا

مریم گلی مزه ای تلخ و عطری خوش با برگ هایی زیبا دارد که به عنوان گیاهی دارویی در طب سنتی به کار می رود. از این گیاه معمولا برگ های آن جهت مداوای امراض و مشکلات از جمله دیابت، آلزایمر، سوء هاضمه، تقویت قلب و بهبود بیماری های قلبی، تنظیم کلسترول خون، بیماری اسم، بهبود جوش آکنه صورت، ضد پیری و سایر مشکلات پوستی، ریزش مو، تعریق بیش از حد و … مورد استفاده قرار می گیرد. جوشانده این گیاه به صورت غلیظ همراه آب جهت درمان روماتیسم، راشیتیسم و دردهای مفصلی کاربرد دارد. حتی در برخی از مناطق خاورمیانه و آمریکا و … در آشپزی به کار برده می شود. در ادامه فواید این گیاه برای بدن و سلامتی را بررسی می کنیم.

کبد چرب

مدر بودن یکی از خواص گیاه سالویا است که به واسطه ی مصرف شدن، مواد زائد و سموم بدن خارج شده و بدن پاکسازی می گردد. همچنین در کنار پاکسازی کبد، موجب پاکسازی کلیه و غدد لنفاوی و محافظت از آنها می شود. سالویا که برای لاغری نیز مفید است، برای کبد چرب و بهبود آن مفید می باشد.

دیابت

گیاه سالویا و یا همان مریم گلی از جمله گیاههای دارویی به شمار می رود که خاصیت تنظیم سطح قند خون و کنترل دیابت را دارد. این گیاه به واسطه دارا بودن عصاره و ترکیب های شیمیایی منحصر به فرد کاربردی مانند داروهای ضد دیابت داشته و از نوسان های میزان قند خون در بدن پیشگیری می نماید و از احتمال مبتلا شدن به بیماری دیابت نوع دو و نشانه های بیماری دیابت نوع دو می کاهد. همچنین مصرف عصاره و یا چای برگهای مریم گلی سطح کلسترول خون و نیز تری گلیسیریدهای خون را به خصوص بیماران دیابتی نوع دو را پایین می آورد. از سویی موجب بهبود بخشیدن حساسیت به انسولین و در نتیجه کم شدن التهاب در بدن دیابتی ها می گردد.

سرفه

یکی دیگر از خواص گیاه سالویا مفید بودن برای سرفه و درمان سرفه است. سالویا به دلیل ضد التهاب و خلط آور بودن در درمان سرفه های مزمن و کهنه، گلودرد کاربرد دارد. می توانید به صورت چای آن را مصرف نمایید؛ برای تهیه این چای درون لیوانی 1 قاشق سوپخوری خشک را همراه 2 قاشق سوپخوری برگهای مریم گلی تازه بریزید و بر روی آن آبجوش ریخته و پس از پوشاندن روی آن برای چند دقیقه و دم کشیدن، از صافی بگذرانید. علاوه بر میل کردن این چای، در صورتی که از طعم آن خوشتان نمی آید، می توانید غرغره نمایید و سرفه و گلودرد خود را درمان نمایید.

نگاهی به خواص گیاه سالویا

تقویت اعصاب و پیشگیری از آلزایمر

بر اساس تحقیقات انجام شده سالویا برای افسردگی مفید است و برای درمان افسردگی به کار برده می شود. گیاه سالویا موجب تولید هورمون دوپامین در بدن می گردد که در فرد احساس خوب و شاد ایجاد می کند. با بوییدن اسانس گیاه سالویا فرد به آرامش دست پیدا می کند؛ یکی از خواص گیاه سالویا تسکین اعصاب و کم شدن میزان استرس و اضظراب می باشد.

گیاه سالویا با ایجاد تاخیر در تخریب سلولهای عصبی به تقویت حافظه و اعصاب کمک می کند. با مصرف گیاه سالویا از ترشح آنزیمی که منجر به کم شدن سطح یکی از منتقل کننده های عصبی می شود، پیشگیری می کند و در نتیجه از آلزایمر جلوگیری و به درمان آن نیز کمک می کند.

با مصرف 1 فنجان چای و یا جوشانده سالویا و یا مریم گلی می توان به تقویت اعصاب، زیاد شدن انرژی مثبت و حس خوب و کم شدن فکرهای منفی کمک می کند و از اختلالات عصبی جلوگیری می نماید.

ضدعفونی کننده

یکی از خواص گیاه سالویا ضدعفونی کننده بودن آن است که قادر است مانع از انتشار عامل های عفونی شود. سالویا آنتی اکسیدان و ضد میکروبی بوده و عوامل التهاب زایی را کم می کند. با مصرف این گیاه می توانید به تقویت سیستم ایمنی بدنی خود کمک کنید.ممکن است برخی باکتری ها و ویروس ها به واسطه ی غذا، آب  و یا تنفس داخل بدن شوند؛ با مصرف سالویا می توانید از فعالیت آنها جلوگیری کنید، بنابراین می تان نتیجه گرفت که گیاه سالویا برای بیماری های روده ای، بیماری کولون، مشکلات دستگاه ادراری و … مفید است و روغن سالویا برای جلوگیری از عفونت کردن جراحات استفاده می شود. شاید جالب باشد که برای کم کردن باکتری های موجود درون هوا تا 94% می توانید آن را بسوزانید.

عفونت رحم

ضد عفونی کنندگی یکی از خواص اصلی گیاه سالویا است که از آن می توان برای مداوای عفونت زنان استفاده کرد. به این صورت که مصرف سالویا موجب تولید گلبول های سفید بیشتری شده و در نتیجه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. سالویا فتواستروژن طبیعی دارد که باعث تنظیم استروژن در بدن می گردد. برای پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری سرطان می توانید از دمنوش و چای سالویا استفاده کنید.

از سالویا می توان به درمان سرد مزاجی و بی میلی به رابطه جنسی در زنان، تقویت نیروی جنسی و تقویت تخمدان اشاره داشت.سالویا باعث ایجاد تعادل در سطح هورمون استروژن و تنظیم چرخه قاعدگی می گردد. گیاه سالویا برای کم کردن دردهای قبل از قاعدگی، نوسان های خلق و خوی و نیز ویار غذایی مفید است.

کاربرد درمانی و مخدر سالویا

زخم دهان و لثه عفونی

گیاه سالویا خاصیت ضد میکروبی دارد که باعث خنثی شدن میکروب هایی که موجب زیاد شدن پلاک دندانی می گردد. موجب درمان زخم های دهان، لثه های عفونی، عفونت های گلو و آبسه دندان می شود.

سیسم گوارشی

یکی از خواص گیاه سالویا این است که عملکرد سیستم گوارشی مخصوصا معده را بهبود می بخشد، و دلیل این تاثیر وجود رزمارینک اسید است. سالویا و یا همان مریم گلی خاصیت ضد التهابی برای معده داشته و از گرفتگی معده پیشگیری می کند که به درمان ورم معده و اسهال منجر می شود.

لاغری

گیاه سالویا مانع از جذب چربی در پانکراس شده و موجب لاغری و هضم غذای بهتر می گردد. برای این منظور می توانید از چای و دمنوش سالویا و قرار دادن در رژیم غذایی استفاده کنید، اگر در غذاها استفاده می کنید، باید میزان آن کم باشد.

درون آبجوش عسل و مریم گلی بیفزایید و زمان دهید به مدت بیست دقیقه بجوشد، بعد برای یک ربع ساعت صبر نمایید تا دم بکشد. بعد از دم کشیدن آن را از صافی بگذرانید و آب لیمو ترش به آن بیفزایید و در طی روز نوش جان نمایید. اول به مدت پنج روز از این دمنوش و یا چای بنوشید و بعد به مدت 5 روز ننوشید و برای چند هفته این روتین را انجام دهید تا شاهد کاهش وزن باشید.

کاربرد به عنوان مواد مخدر و توهم زا

سالویا و یا همان مریم گلی که به «مخدر سلوی» نیز شناخته می شود از جمله مواد توهم زای طبیعی می باشد مع تاثیر زیادی بر روی بدن می گذارد.سالویا از خانواده نعنانیان بعنوان داروی طبیعی روانگردان به کار برده می شود که به علت دارا بودن ماده فعال «سالوینورین A» عوارض توهم، سرگیجه، اختلالات بینایی را به دنبال خواهد داشت. از اسامی این مخدر و مواد توهم زا می توان به «نعنا جادوی»، «حکیم پیشگو»، «ماریا پاستورا»،«سالی دی» اشاره داشت. با وجود اینکه سالویا امکان توهم و خطرهایی جدی به دنبال دارد، ولی در بعضی از ایالت های کشور آمریکا قانونی بوده و دارای منع مصرف نمی باشد.

نحوه مصرف

اغلب به قصد تفریحی امکان دارد آن را توسط قلیان می بویند و یا درون سیگار قرار می دهند و می کشند. همچنین ممکن است برخی برگ های مریم گلی را بجوند. بیشترین تاثیر بعد از دو دقیقه کشیدن سیگار ایجاد می شود که پس از بیست دقیقه از بین می رود. این گیاه را نباید به صورت رول کرده درون سیگار بگذارید، در صورت استفاده از گیاه خشک شده سالویا از میزان تاثیرگذاری آن کاسته می شود، بنابراین در آمریکا و … اغلب به شکل برگ تازه مورد و با استفاده از یک دستگاه و لوله ای به اسم واتریونگ مصرف می شود. از روش های دیگر مصرف این مخدر می توان به تزریق در نوشیدنی ها و نیز با سیگار های الکترونیکی و بخار ساز استفاده نمود.

خواص گیاه سالویا و عوارض آن

مضرات و عوارض سالویا

سالویا و یا همان مریم گلی که به مخدر سلوی نیز شناخته می شود، یکی از مخدرهای و روانگردان ها و توهم زاها می باشد که هر اندازه که میزان مصرفی آن زیادتر باشد، قطعا دوز افزایش یافته و عوارض و خطرات نیز افزایش پیدا می کند.گفته می شود مخدر سلوی درصد اعتیاد کمتری دارد. این گیاه می تواند بر روی حافظه بلند مدت تاثیر بگذارد.

  • ایجاد استرس، اضطراب و یا در حالت شدیدتر پارانویا
  • مصرف آن به همراه الکل و مواد مخدر دیگر، مضرات و خطراتی همچون ایجاد اختلال در قلب و عروق، سیستم گوارشی و اعصاب دارد.
  • لکنت زبان
  • توهم بینایی و مشاهده نورهای روشن و رنگهای زنده
  • تغییر در ادراک از محیط اطراف
  • داشتن احساسی مشابه جدا شدن از جسم
  • خندیدن غیر ارادی
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • نامنظم بودن ضربان قلب
  • کنترل نداشتن بر روی رفتارهای حرکتی و عملکردهای هماهنگی

کاربرد درمانی و مخدر سالویا

در مطلبی که به پایان رسید شما را با خواص و مضرات گیاه سالویا آشنا کردیم امیدواریم مورد توجه واقع شده باشد. تا 2011 این گیاه هنوز به میزان زیادی در بین مردم شناخته نشده و مردم با آن آشنایی نداشتند، در نهایت پس از مصرف مایلی سایرس در هجده سالگی و رفتارهای عجیب وی که درون فیلم هایی که گرفته شده بود، ضبط شده بود، باعث شد تا بر روی این گیاه تحقیقات انجام بدهند. این نکته را هم در مورد سالویا بدانید که خطرات زیادی برای جانوران و کودکان به دنبال دارد. همچنین پیشنهاد می کنیم با کلیک کردن بر روی لینک ها، مطالب مهمترین خواص جنسینگ برای زنان و خواص اسفرزه را مطالعه کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان