نام دیگر دعای کمیل چیست؟

دعای شریف کمیل، اشرف دعاها برشمرده شده و از آن تعبیر به «انسان الأدعیه» می‌کنند.

نام دیگر دعای کمیل چیست؟

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، دعای کُمَیل دعایی معتبر است که امیر المؤمنین علی علیه السلام به کمیل بن زیاد نخعی تعلیم فرموده است. این دعا دارای مضامینی بلند و عرفانی در راستای شناخت خداوند و استعانت از او و طلب بخشش گناهان است. علامه مجلسی رحمه الله علیه، این دعا را بهترینِ ادعیه دانسته است.

علما و بزرگان دین و عارفان خداشناس، جایگاه رفیعی برای دعای کمیل ترسیم نموده اند چنانچه مرتبه و جایگاه آن را در میان سایر دعاها، همچون مرتبه ی انسان در میان سایر موجودات دانسته اند و همانگونه که انسان را اشرف مخلوقات به حساب می‌آورند، این دعای شریف را نیز اشرف دعاها برشمرده و از آن تعبیر به «انسان الأدعیه» می‌کنند.

سیدبن طاووس از شیخ طوسی رحمه الله علیه در کتاب مصباح المتهجد روایت کرده است: کمیل بن زیاد نخعی در شب نیمه شعبان، دیده است که حضرت علی علیه السلام در حال سجده، این دعا را می خوانده است.

آثار و برکات خواندن دعای کمیل
دعای کمیل برای رهایی از شر دشمنان، گشایش روزی و آمرزش گناهان فواید بسیاری دارد. سید بن طاووس علیه الرحمه در کتاب اقبال الاعمال [4] در مصباح المتهجد، اینگونه روایت می کند که کمیل بن زیاد می گوید: روزی با سرور ومولای خود، امام علی علیه السلام در مسجد بصره نشسته بودم و جمعی از یاران و اصحاب ایشان هم حضور داشتند. یکی از یاران، از حضرت سؤال کرد که معنای این آیه که خدا می فرماید:« فِیهَا یفْرَقُ کلُّ أَمْرٍ حَکیمٍ»[5]: در آن شب، هر امر استواری (با حکمت و تدبیر نظام احسن) معیّن و ممتاز می‌گردد، چیست؟

امیر المؤمنین فرمودند: همانا آن شبِ نیمه شعبان است. سوگند به کسی که جانم در دست قدرت اوست هیچ بنده ای نیست جز اینکه تمام آنچه بر او از نیکی و بدی می گذرد، در شب نیمه شعبان برایش تقسیم می شود تا آخرسالِ او. هر بنده ای که آن شب را به عبادت احیا کند و دعای حضرت خضر را بخواند، دعای او مستجاب خواهد شد.

کمیل می گوید هنگامی که ایشان به منزل خود رفتند، وقت شب به خدمت آن حضرت رسیدم. فرمودند: برای چه کاری آمده ای؟ عرض کردم به طلب دعای خضر آمده ام.

امیرالمومنین فرمودند: ای کمیل، اگر این دعا را حفظ کردی، هر شب جمعه یا در هر ماه و یا سالی یکبار و یا لااقل در تمام عمر یک مرتبه بخوان تا امور تو کفایت شود. یقیناً خداوند تو را یاری می کند، روزی تو فراوان می شود و البته از مغفرت هم برخوردار خواهی شد. ای کمیل، مدتی که تو با ما مصاحب هستی، موجب شده که تو به چنین نعمت و کرامتی سرافراز گردی. ای کمیل بنویس: اللهم انی اسئلک برحمتک….
/منبع: ستاد اقامه نماز 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان