رأی اعتماد مجلس به ۴ دولت اول ایران/ پزشکیان در ردیف هاشمی رفسنجانی و خاتمی قرار گرفت

از میان دولت های اول تشکیل شده در جمهوری اسلامی ایران، ۴ دولت اول میرحسین موسوی، هاشمی رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی و مسعود پزشکیان، وزرای پیشنهادی شان رأی اعتماد کامل از مجلس گرفتند.

رأی اعتماد مجلس به 4 دولت اول ایران/ پزشکیان در ردیف هاشمی رفسنجانی و خاتمی قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در بخشی از « «دولتِ اول» احمدی‌نژاد قعرنشین شد /پزشکیان به هاشمی و خاتمی رسید /ردپای یک وزیر در 4 کابینه /وزرایی که «معاون اول» شدند+جدول» که در خبرگزاری خبرآنلاین نوشته شده، آمده است:

همه وزرای پیشنهادی دولت‌های اول میرحسین موسوی(نخست وزیر و آیت‌الله خامنه‌ای رئیس جمهوری)، هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی توانستند رأی اعتماد از نمایندگان مجلس وقت را دریافت کنند.

بعد از گذشت 23 سال از دولت اول خاتمی، دولت مسعود پزشکیان رئیس دولت چهاردهم، در صحن مجلس دوازدهم توانست رأی اعتماد کامل برای همه وزرای خود را کسب کند تا چهارمین دولتی باشد که با لیست کامل وزرایش راهی پاستور شود.

در این میان، در دولت محمدعلی رجائی(نخست وزیر و ابوالحسن بنی‌صدر رئیس جمهوری)، همه وزرای معرفی شده رای اعتماد گرفتند؛ اما نکته کابینه بنی‌صدر یا همان کابینه رجایی، این بود که اختلافات شدید میان رئیس جمهوری و نخست وزیر سبب شد تا وزرا در چند مرحله معرفی شوند. در دولت محمدجواد باهنر(نخست وزیر و محمدعلی رجایی رئیس جمهوری) تنها یک وزیر پیشنهادی رأی اعتماد نگرفت.

اما در دولت اول محمود احمدی نژاد در سال 1384، 4 وزیر نتوانستند رأی اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کنند و بر این اساس علی‌اکبر اشعری ، علی‌رضا علی‌احمدی ، سیدمهدی هاشمی ، علی سعیدلو نتوانستند تصدی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، تعاون، رفاه و تامین اجتماعی و نفت را بر عهده گیرند.

دولت اول حسن روحانی در سال 1392 از میان 18 وزیر پیشنهادی اش، 3 وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم و ورزش و جوانان رأی اعتماد پارلمان نشینان را به دست نیاوردند.

در دولت سیزدهم یعنی دولت ابراهیم رئیسی، از میان 19 وزیر پیشنهادی، تنها یک وزیر پیشنهادی آنهم برای وزارت آموزش و پرورش رأی اعتماد را از مجلس شورای اسلامی کسب نکرد.

باید یادآوری کرد، ابوالحسن بنی صدر در نخستین انتخابات ریاست جمهوری در سال 1358 پیروز شد که هنوز مجلس اول شورای اسلامی شکل نگرفته بود و چند ماه بعد از پیروزی بنی صدر، و در خرداد 1359 نخستین مجلس که آن زمان هنوز مجلس شورای ملی نام داشت، آغاز به کار کرد.

29218

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان