هلیکوپترهای آپاچی بوئینگ چه قابلیت‌هایی دارند؟/ عکس

آپاچی‌های ارتش آمریکا در درگیری‌های متعددی از جمله خلیج فارس، پاناما، کوزوو، افغانستان و عراق خدمت کرده اند. این هلیکوپتر اولین پرواز خود را در سپتامبر ۱۹۷۵ انجام داد و در آوریل ۱۹۸۶ وارد خدمت ارتش شد.

هلیکوپترهای آپاچی بوئینگ چه قابلیت‌هایی دارند؟/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش روزیاتو، هلیکوپتر AH-64 Apache ساخت بوئینگ یک هلیکوپتر تهاجمی با دو موتور توربوشفت است که توسط بخش دفاع، فضا و امنیت بوئینگ در دهه 1970 طراحی و توسعه یافته است. این هلیکوپتر که برای ارتش ایالات متحده طراحی شده، به سنسورهای بسیار پیشرفته و سیستم‌های تهاجمی ضد زره برای هدف گیری دقیق و پشتیبانی از نیروهای زمینی مجهز شده است.

آپاچی‌های ارتش آمریکا در درگیری‌های متعددی از جمله خلیج فارس، پاناما، کوزوو، افغانستان و عراق خدمت کرده اند. این هلیکوپتر اولین پرواز خود را در سپتامبر 1975 انجام داد و در آوریل 1986 وارد خدمت ارتش شد.

AH-64 Apache برای خدمت در عملیات‌های خط مقدم هم در روز و هم در شب طراحی شده است. این هلیکوپتر از نیروهای دوست پشتیبانی زمینی می‌کند و در عین حال دشمنان خود را از طریق هدفگیری دقیق دور نگه می‌دارد. تجهیزات و سیستم‌های تخصصی برای نابودی اهداف زمینی به این هلیکوپتر این امکان را می‌دهد که در تمام شرایط آب و هوایی، از جمله دید بسیار کم، به طور دقیق از سلاح‌های زمینی استفاده کند.

هلیکوپترهای آپاچی بوئینگ چه قابلیت‌هایی دارند؟/ عکس

مشخصات هلیکوپتر AH-64 Apache ساخت بوئینگ

  • موتورها: دو موتور توربوشفت T700-GE-701 ساخت جنرال الکتریکس
  • قدرت هر موتور: هر کدام 1،690 اسب بخار (1،260 کیلووات)؛ ارتقا یافته به موتور T700-GE-701C با 1،890 اسب بخار (1،409 کیلووات) در نسخه AH-64A/D از سال 1990
  • حداکثر سرعت: 293 کیلومتر بر ساعت
  • سرعت کروز: 265 کیلومتر بر ساعت
  • برد: 476 کیلومتر با دکل راداری Longbow
  • برد رزمی: 480 کیلومتر
  • برد فرابری: 1،896 کیلومتر
  • سقف پروازی: 20،000 فوت (6،100 متر)

AH-64 Apache اولین بار در جریان تهاجم به پاناما، در عملیات آرمان عدالت (Just Cause)، در قالب ارتش ایالات متحده وارد عمل شد. جثه و قابلیت‌های آپاچی آن را قادر می‌سازد تا عملیات‌هایی را فراتر از خط مقدم نیروها انجام دهد که بسیاری از هلیکوپترهای دیگر قبل از آپاچی انجام می‌دادند. قابلیت‌های آن بر اساس سیستم‌ها و پیکربندی‌هایی است که معمولاً توسط نیروی هوایی ایالات متحده استفاده می‌شود، به‌ویژه آن‌هایی که مربوط به ارتباطات و پشتیبانی هوایی نزدیک هستند.

تیم‌های حمله مشترک (JAAT) به این هلیکوپتر امکان دادند که در کنار سایر هواپیماها، از جمله A-10 Thunderbolt II ساخت Fairchild Republic و AV-8B Harrier II متعلق به نیروی تفنگداران دریایی ایالات متحده ساخت مک دانل داگلاس، در طول اولین عملیات رزمی خود در پاناما نبرد را تجربه کند. هلیکوپتر AH-64 Apache بیش از 240 ساعت نبرد در روز و شب را در این عملیات تجربه کرده و به اهداف زمینی آسیب جدی وارد کرد.

هلیکوپترهای آپاچی بوئینگ چه قابلیت‌هایی دارند؟/ عکس

ماموریت‌های پشتیبانی هوایی نزدیک آپاچی

  • سیستم کلاهخود و سیستم دید نمایشگر یکپارچه (IHADSS)
  • سیستم اکتساب و تعیین هدف (TADS/PNVS))
  • سیستم هدف گیری Arrowhead (MTADS) ساخت لاکهید مارتین
  • سیستم دید در شب خلبان
  • اقدامات متقابل مادون قرمز غیرفعال
  • سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS)

AH-64 آپاچی با استفاده از سنسورها و سیستم‌های مختلف مدرن، از نیروهای زمینی پشتیبانی می‌کند. “چشم”‌های این هلیکوپتر در سیستم انقلابی کلاهخود و دید نمایشگر یکپارچه (IHADSS) آن نهفته است، یک صفحه نمایش نصب شده روی کلاهخود که کنترل توپ 30 میلی متری اتوماتیک M230 AH-64 را در اختیار خلبان (یا توپچی) قرار می‌دهد.

یکپارچه سازی کلاهخود می‌تواند حرکات سر کاربر را به سمت جهتی که کاربر نگاه می‌کند ردیابی کند و متعاقباً به سمت هدف نشانه برود. همچنین توپ زنجیری می‌تواند روی یک موقعیت شلیک قفل شده ثابت شود یا از طریق سیستم اکتساب و تعیین هدف (TADS) کنترل گردد.

AH-64‌های جدیدتر مجهز به سیستم هدف گیری Arrowhead (MTADS) ساخت لاکهید مارتین هستند که جایگزین TADS می‌شود.

به ادعای بوئینگ، «AH-64E مدرن‌ترین پیکربندی آپاچی بوده و برای میدان نبرد [عملیات‌های چند حوزه ای]MDO آماده شده است. آپاچی AH-64E Version 6 یا v6، یک سیستم تسلیحاتی کاملاً یکپارچه مبتنی بر شبکه است که به طور خاص برای تسلط بر فضای جنگی بسیار رقابتی و پیچیده، ساخته شده و شامل پیشرفت‌های متعددی در عملکرد سنسورها، نرم افزار و سلاح‌های این هواگرد است».

هدف AH-64 رسیدن به حداقل یک برخورد موفق به ازای هر 30 شلیک به وسیله نقلیه چرخدار در برد 2،625 تا 3،935 فوتی (800 تا 1200 متر) است. در نبردهای خط مقدم، صرف نظر از زمان روز یا آب و هوا، سیستم دید در شب خلبان (PNVS) هلیکوپتر AH-64 Apache و سیستم اقدام متقابل غیرفعال مادون قرمز، پشتیبانی هوایی نزدیک از نیروهای دوست روی زمین را امکان پذیر می‌کند. AH-64 جدای از نقش تهاجمی اش، پرسنل و تجهیزات را به مناطق مورد مناقشه در میدان نبرد منتقل می‌کند. این هلیکوپتر می‌تواند به طور همزمان 256 هدف را در شعاع 50 کیلومتری شناسایی کند.

  • سیستم کشف آتش زمینی (GFAS)
  • سیستم هدف گیری تهاجمی
  • دوربین‌های مادون قرمز برای تشخیص فلاش دهانه لوله متعلق به آتش زمینی
  • اطلاعات از طریق پردازنده Gateway آپاچی منتقل می‌شود
  • محل و فاصله تیراندازان روی صفحه نمایش خلبان نشان داده می‌شود

آپاچی‌های ارتش آمریکا مجهز به سیستم کشف آتش زمینی (GAS) هستند که وظیفه شناسایی و هدف قرار دادن منابع آتش سلاح‌های زمینی را بر عهده دارد. این سیستم که از دو غلاف سنسوری یکپارچه و یک دوربین ترموگرافی تشکیل شده است، می‌تواند به طور دقیق شناسایی هدف را در همه شرایط نوری و در میدان دید 120 درجه انجام دهد.

بوئینگ در این باره مدعی است، «طراحی شده برای قابلیت همکاری در اکوسیستم MDO، هلیکوپتر AH-64E v6 یک سیستم مرگبار، با قابلیت بقای بالا و چابک است که دسترسی، مانور و کارکرد مورد نیاز نیروهای زمینی را فراهم می‌کند و به موفقیت ماموریت‌های مشترک فعلی و آینده کمک می‌کند».

227227

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان