واکنش چین به ارسال موشک‌های آمریکایی به فیلیپین

وزارت امور خارجه چین نسبت به ارسال موشک‌های آمریکایی به فیلیپین، انتقاد و آن را اقدامی در راستای برهم زدن صلح و ثبات در منطقه خواند.

واکنش چین به ارسال موشک‌های آمریکایی به فیلیپین

به گزارش خبرآنلاین خبرگزاری تاس با انتشار این خبر از مبدا پکن، افزود: «لین جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین به این نکته اشاره کرد که لازم است مانیل به نیات واقعی واشنگتن نگاهی دقیق داشته باشد و نه آنکه منافع امنیتی خود را فدا سازد.

تاس در ادامه گزارش داد: سخنگوی وزارت خارجه چین گفت ارسال موشک های آمریکا به فیلیپین، صلح و ثبات در منطقه را به مخاطره می اندازد.

بنابراین گزارش، سخنگوی وزارت خارجه چین دراین رابطه گفت: این اقدام آمریکا و فیلیپین، موجب تقابل سیاسی، افزایش تنش های منطقه ای و تحت شعاع قرار دادن صلح و ثبات در منطقه می شود.

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچین از آمریکا خواست تا به سرعت موشک های میان‌برد خود را از فیلیپین خارج سازد.

آمریکا در بهار امثال یک پرتابگر موشک میان‌برد را تحت عنوان برگزاری رزمایش در فیلیپین مستقر کرد؛ درهمین حال فیلیپین و آمریکا که یک معاهده دفاعی دوجانبه را در سال 1951 امضا کرده‌اند، اکنون سرگرم مذاکره برای اصلاح این معاهده در جهت رفع نیازهای امروز خود هستند.

درحالی چین نسبت به ارسال موشک های آمریکایی به فیلیپین واکنش نشان داده که طی روزها و هفته های اخیر تقابل بین پکن و مانیل بر سر ادعای مالکیت برخی از مناطق در دریای جنوبی چین ، شدت یافته است.

تازه ترین تقابل بین دوطرف در مورخ پنجم شهریورماه 1403 است که بنابر اعلام « شورای ملی دریایی فیلیپین» قایق های چینی راه را بر روی یک فروند کشتی دولتی شیلات که در ماموریت تدارکاتی برای ماهیگیران فیلیپینی در «سابینا شول» (Sabina shoal) بود، مسدود کردند و به روی آن آب با فشار قوی پاشیدند.

فیلیپین، چین را به انجام «مانورهای خطرناک و تهاجمی» برای جلوگیری از ماموریت تدارکاتی متهم می کند و در مقابل گارد ساحلی چین اعلام کرده که «اقدامات کنترلی» را در مقابل کشتی هایی به کار گرفته است که به طور غیرقانونی به آب های منطقه وارد و بارها به شیوه های خطرناکی به کشتی های چینی نزدیک شده اند.

پکن تقریبا بر تمامی مناطق دریای جنوبی چین از جمله مناطقی که فیلیپین، اندونزی، ویتنام و برونئی ادعای مالکیت آنها را دارند، کنترل دارد و برای حفاظت از منافع خود مجموعه ای از کشتی ها را در این منطقه مستقر کرده است.

چین و فیلیپین ماه گذشته در نشست مقامات عالی رتبه دو کشور درباره «اعتماد سازی» و «ایجاد اطمینان دوباره» در زمینه مدیریت اختلافات دریایی خود توافق کردند.

311311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان