شهرداری تهران، سردر عمارت قاجاری را مخدوش کرد/ عکس

شهرداری تهران، سردر عمارت قاجاری در بافت تاریخی تهران را مخدوش کرد.

شهرداری تهران، سردر عمارت قاجاری را مخدوش کرد/ عکس

به گزارش خبرآنلاین از ایسنا، شهرام شهریار از جمله فعالان میراث فرهنگی است که با انتشار عکس‌هایی از وضعیت حال حاضر و گذشته این عمارت، اتفاق رخ داده را اینگونه شرح داد: چند روز پیش جداره بیرونی عمارتِ قاجاری میرزا نبی‌خان، توسط عوامل شهرداری تهران مخدوش شد. چند سال پیش در عملیات سنگ فرش کردن گذر همین خانه، پیرنشین‌های این عمارت ویران شده بود.

شهرداری تهران، سردر عمارت قاجاری را مخدوش کرد/ عکس

بنابر تاریخچه‌ای که شهریار از این عمارت گردآوری کرده است: اجداد میرزا نبی خان قزوینی، اهل علی آباد مازندران بودند. پدرش عابدین بیک در خدمت شاهزاده علینقی میرزای رکن الدوله حاکم قزوین به دلاکی اشتغال داشت. میرزا نبی خان در دستگاه حکومتی رکن الدوله مال و ثروتی اندوخت و ترقی کرد. میرزا نبی قزوینی ملقب به امیر دیوان دولتمرد عصر قاجار، همچنین پدر صدراعظم نامدار دوره ناصری میرزا حسین خان سپهسالار و یحیی خان مشیرالدوله بود. نبی خان در خدمت علینقی میرزا رکن الدوله پرورش یافت و در سلک خدمتگزاران دولت درآمد. پس از مدتی علینقی میرزا از پدرش استدعا کرد دختری به عقد او درآورد. فتحعلی شاه نیز از میان دختران خود، ماه نوش لب خانم افتخارالسلطنه را که مادرش از دیگر بانوان اندرون مقرب‌تر و محبوب‌تر بود، به او داد.
نبی خان در سال 1254 هجری قمری به پاداش لیاقتی که در فرونشاندن آشوب شهر شیراز از خود نشان داد، به حکومت فارس منصوب شد و یکسال در آن منطقه حکمرانی کرد. بار دیگر در سال 1258 هجری قمری به جای فرهاد میرزا معتمدالدوله به حکومت فارس رفت و در سال 1261 هجری قمری حکمران اصفهان شد.

233233

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان