نحوه تنگ کردن لباس بافتنی و نکاتی که باید بدانید

عده ای بعد از این که لباس های بافتنی شان گشاد و از هم وارفته می شود، آن را دور می اندازند؛ اما آیا با این قیمت های بالا برای هرکسی آسان است که به محض گشاد شدن بافتنی ها، آنها را دور بیندازد. قطعا خیر. پس باید چه کرد؟ روش هایی برای تنگ کردن لباس بافتنی وجود دارد که در این مطلب آنها را آموزش می دهیم.

نحوه تنگ کردن لباس بافتنی و نکاتی که باید بدانید

ژاکت های قلاب بافی و بافتنی به صورت طبیعی کشش می یابند ولی احتیاج ندارد نگران شوید. چون به راحتی می توانید این ژاکت را با استفاده از چند ترفند و راهکار به شکل اولیه خود بازگردانید.امکان دارد لباس های بافتنی پس از چند مرتبه شستشو کشیده شده و تغییر شکل بدهند، در واقع بعد از این اتفاق و مشکل است که قابل پوشش نیستند و زیبایی نخست خود را دیگر ندارند. پس بهتر است با استفاده از یکسری شیوه های ساده و کاربردی تنگ کردن لباس بافتنی را در منزل انجام دهید.

راهکارهایی برای تنگ کردن لباس بافتنی

ژاکت ها و البسه های بافته شده به دلیل نوع بافت و جنسی که دارند، پس از اینکه چند بار، به خصوص با آب گرم و یا داغ شسته می شوندف حسابی گشاد و وارفته می شوند که دیگر مناسب پوشیدن نیست؛ زیرا دیگر سایز نبوده و زیبایی ندارند. البته که بسیاری از افراد آن را دور می اندازند چون تصورمی کنند که عمر آنها به پایان رسیده است؛ اگر بگوییم تنها با استفاده از چند راهکار می توانید تنگ کردن لباس بافتنی را تجربه نمایید، حسابی شگفت زده می شوید. به دلیل اینکه لباس های بفاتنی و نیز پشمی سخت شسته و سخت خشک می گردند، و پس از شستشو امکان دارد گشاد شوند، از شستشوی آن در فصول سرد پرهیز می کنند.

به جای دور انداختن لباس های بافتنی گشاد شده را تنگ کنید

اندازه و نحوه تنگ و جمع شدن لباس را مشخص نمایید

اول از هر کاری لباس خود را ببینید، لباس را به تن نمایید تا بفهمید کدام نقاط لباس کشیده گردیده و گشاد شده و این گشاد شدن به چه اندازه می باشد. برخی مواقع لباس بافتنی و ژاکت ها در تمامی بخش ها برابر گشاد می شوند ولی برخی مواقع نیز تنها آستین ها و یقه های آن کشیده شده و گشاد می گردند. پس از تعیین این موضوع لازم است اندازه کشیدگی را نیز دقت نمایید تا اگر زیر 1-2 سانتیمتر بود، نیاز به انجام ترفند و عملی بخصوص نیست و به سادگی با استفاده از دست می توانید آن را حالت دهید. اما چنانچه اندازه گشاد بودن بافتنی از 1 – 2 سانتیمتر زیادتر بود و همچنین در تمامی قسمت های بافتنی به یک اندازه بود،این راهکار را پیشنهاد می دهیم:

درون تشتی را پر از آب نیمه گرم نموده و ژاکت را درون تشت قرار دهید تا به خوبی خیس و مرطوب گردد. بعد هم ژاکت را از آب خارج ساخته و به کمک دست های خود آن را بفشارید تا همه آب اضافه لباس گرفته و جدا شود تا چکه چکه آب آن نریزد. البته منظور از فشردن لباس خیلی آرام و تنها برای گرفتن آب اضاه آن است، به طوری که به بافت لباس آسیب نرسد.

حالت دادن

لباس بافتنی را که هنوز خیس است را بر روی حوله ای تمیز پهن نموده و با کمک دست به آن فرم و حالت بدهید و و سپس جمع نموده و در کناری قرار دهید تا خشک بشود.

چگونه ژاکت های گشاد شده را تنگ کنیم؟

خشک کردن

در مرحله خشک کردن لباس های بافتنی، از آویزان نمودن آنها بپرهیزید، زیرا آویزان کردن این نوع لباس ها از هر وسیله و هر جایی باعث تغییر دادن شکل و فرم لباس می گردد؛ چون این لباس ها مخصوصا وقتی هنوز خشک نشده و خیس هستند؛ فشار به بافت وارد گردیده و در نتیجه تغییر فرم لباس را به دنبال دارد. بنابراین باید در خشک کردن آن دقت کنید. اگر می خواهید کت و شلوار بافتنی خویش را خشک نمایید، آن را به حوله ای تمیز متصل نمایید و در یک محل فاقد خاک و گرد و غبار بگذارید تا خشک گردند.

دوباره خیس نمایید

در صورتی که پس از انجام مراحل گفته شده نتوانستید به تنگ کردن لباس بافتنی دست پیدا کنید، مجددا آنها را انجام دهید.

خشک کردن درون خشک کن

یکی از راهکارهای مفید و کاربردی برای تنگ کردن لباس بافتنی و یا سایر لباس ها با بافت های مختلف، به خصوص وقتی این کشیدگی زیاد است؛ می توانید آنها را درون خشک کن قرار دهید تا خشک شود.خشک کن را بر روی زیادترین درجه آن تنظیم نموده و لباس خود را درون بگذارید تا به طور کامل خشک گردد. با استفاده از این راهکار لباس بافتنی کشیده شده و گشاد تا 2 سایز کوچکتر شده و تنگ می شود.

استفاده از یک ظرف آبجوش

چنانچه همه بخش های ژاکت بدون عیب است و تنها بخشی از لباس همچون سر آستین، یقه و یا لبه های لباس گشاد شده می توانید با استفاده از روش پیش رو مشکل گشادی ان قسمت را برطرف نمایید.درون یک ظرف کمی آب جوشیده شده ریخته و بخشی از لباس را که کشش یافته را در درون ظرف جای دهید. بعد از اینکه به طور کامل خیس گردید، بخش مدنظر را بیرون بیاورید.

حالا ژاکت را همانطور که برای لباس بافتنی که به طور کلی گشاد شده بود، بر روی حوله ای تمیز پهن نمایید. آب اضافه را گرفته و به کمک دست به آن فرم بدهید تا کوچک تر و جمع تر گرند. می توانید قسمتی را که در حال تنگ کردن آنها هستید را با قسمت متقارن آن و مقابل آن مقایسه کنید تا بفهمید آیا لباس بافتنی شما به اندازه مورد نظر رسیده است و یا نه.

خشک کردن با سشوار

بعد از پایان مراحل حالت و فرم دادن، سشوار را در کمترین درجه خود تنظیم نموده و کم کم دما را بالا ببرید تا خشک گردد. بعد از خشک گردیدن، لباس بافتنی مورد نظر به طور کامل جمع و جور و تنگ شده است.

نباید آن را آویزان نمایید

از جمله علل اصلی کش آمدن لباس بافتنی، آویزان نمودن لباس به بند لباس می باشد که فرم آن را از بین برده و حتی به الیاف و بافت لباس زیان می رساند. اگر می خواهید مانع این آسیب شوید، ژاکت ها و لباس های بافتنی را تا نموده و درون قفسه ها بگذارید. چنانچه مجبورید آن را بیاویزید می توانید از بالشتکی ها و چوب لباس های پهن بهره ببرید تا کمتر آسیب ببیند. همچنین می توانید در بخش پایین بند لباس، آن را تا بزنید تا درصد کشیده شدن را کمتر کند ولی درصد چروکیدگی را بیشتر می نماید.

تنگ کردن لباس بافتنی و راهکارهایی برای جلوگیری از گشاد شدن آنها

نکات کاربردی برای تنگ کردن لباس بافتنی گشاد شده

  • قطعا وقتی لباس بافتنی شما گشاد شده و کشش یافته است دیگر زیبایی و راحتی اولیه را ندارد، پس بهتر است یکسری نکات را به کار ببرید:
  • برای تنگ گردن لباس بافتنی گشاد شده، لباس را به طور کامل خیس می کنید. ولی در صورت گشاد بودن تنها بخش ها و نقطه هایی همچون آسیتن و گردن، می توانید لباس بافتنی را با کمک دستان خود تغییر فرم بدهید.
  • اگر می خواهید لباس بافتنی شما فقط کمی تنگ شود، نیازی به خیس کردن درون تشت نیست، و می توانید با کمک بطری اسپری بر روی ژاکت خود آب اسپری نمایید تا رطوبت پیدا کند.
  • اگر می خواهید لباس بافتنی گشاد شده را تنگ نمایید، آن را درون خشک کن بگذارید ولی چنانچه قصد دارید ژاکت تنگ خود را گشاد نمایید، آن را درون خشک کن ماشین لباسشویی بگذارید.
  • در صورتی که کشیدگی و گشاد شدن تنها در قسمت هایی خاص از لباس بافتنی شکل گرفته و یا اندازه گشاد بودن زیاد نیست (حدودا 2 سانتیمتر)، می توانید به راحتی آن را در حد کم گشاد نمایید. با استفاده از یک بطری اسپری، بر روی قسمت مورد نظر اسپری نموده و بعد آن را بر روی سطح ملافه پهن نمایید تا خشک گردد.

تنگ کردن ژاکت با استفاده از چند راهکار

چگونه می توان از کشیدگی و گشاد شدن لباس بافتنی جلوگیری کنیم؟

  • هرگز لبای بافتنی را آویزان ننمایید، بلکه این لباس ها را تا نموده و درون کشو، قفسه و کمد بگذارید تا کشیده نشده و علاوه بر گشاد شدن فرم خود را از دست ندهد.
  • در صورتی که نچار به آویزان نمودن ژاکت های خود هستید، پیشنهاد می کنیم از چوب رختی ضخامت دار بهره برده و نیز بر روی سایر لباس ها بگذارید.
  • بهتر است ژاکت ها را درون ماشین لباسشویی نشویید و در عوض با دست آنها را شست و شو دهید. این لباس ها را درون آب خنک همراه مقداری نرم کننده و نیز مواد شوینده پارچه شسته و خوب توجه نمایید تا همه مایع شوینده از لباس بیرون برود و جدا شود.
  • وقتی می خواهید آب اضافه ژاکت را پیش از خشک گردیدن، جدا کنید، هرگز نفشارید.
  • تاکید می کنیم به هیچ وجه نباید آن را فشار بدهید تا آب آنها خارج شود، زیرا با این کار به بافت لباس های بافتنی آسیب رسیده و در عین حال چروک می گردد و امکان دارد احتیاج به اتو پیدا کند که اتو کردن باعث گشاد شدن و کش آمدن آن می شود.

تنگ نمودن لباس های بافتنی

  در مطلبی که با همراهی شما همراهان عزیز به پایان رسید، چندین راهکار برای تنگ کردن لباس بافتنی گشاد شده را مطرح نمودیم تا با استفاده از آن و نیز نکات کاربردی اشاره شده و در آخر روش های برای جلوگیری از گشاد شدن، بتوانید یک لباس بافتنی زیبا و خوش فرم داشته باشید. در واقع چه خوب است با برخی ترفندها و روش های ساده اما کاربردی آشنا داشته باشید و از دور انداختن لباس های مورد علاقه خود جلوگیری کرده و یک گوشش زیبا، آراسته و مرتب را تجربه کنید. رفو کردن هم یکی دیگر از همین تکنیک ها به شمار می رود که آموزش رفو در خانه و ترمیم پارگی لباس ها، ترمیم پارگی شلوار ممکن است برای شما جذابیت داشته باشد، پس کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان