فعالیت بی‌سابقه مگس مدیترانه‌ای در باغ‌های گلستان

کیانوش حق‌نما مدیر حفظ نباتات استان گلستان از هجوم بی‌سابقه مگس مدیترانه‌ای به استان خبر داد.

فعالیت بی‌سابقه مگس مدیترانه‌ای در  باغ‌های گلستان

به گزارش خبرآنلاین ایشان با اشاره به اینکه امسال تراکم و پراکنش مگس مدیترانه‌ای میوه در استان گلستان طی دو دهه‌ی اخیر بی‌سابقه بوده است، گفت: با توجه به شرایط جوی زمستان سال گذشته ما پیش‌بینی می‌کردیم که این آفت را زودتر از سال‌های قبل مشاهده خواهیم کرد، لذا علاوه بر همکاران دولتی سازمان جهادکشاورزی استان، با اعتبارات ملی سازمان حفظ نباتات کشور از توانمندی بخش خصوصی در قالب 27 کلینیک های گیاه‌پزشکی برای پایش و کنترل این آفت بهره گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه به جهت مشارکت با باغداران در تولی؛ تاکنون یک میلیارد و 250 میلیون تومان بسته حمایتی بلاعوض شامل تجهیزات شیمیایی و غیرشیمیایی شامل سموم، انواع تله‌ها، فرمون‌ها و جذب کننده‌های غذایی در قالب بسته‌های حمایتی در کلیه شهرستان‌های استان در اختیار باغداران قرار داده‌ایم، بیان کرد: باغداران با به کارگیری از این تله‌ها می‌توانند متوجه شوند که وضعیت آفت در باغ آن ها به چه شکل است.

مدیر حفظ نباتات استان گلستان با تاکید بر حساسیت هجوم مگس مدیترانه‌ای در سال جاری گفت: ما قرارگاه عملیاتی مگس مدیترانه‌ای میوه در استان گلستان را با همکاری شهرداری شهرستان گرگان، دانشگاه آزاد گرگان، دانشگاه‌ منابع طبیعی و کشاورزی گرگان، مراکز تحقیقاتی، سازمان جهاد کشاورزی و بخش خصوصی که در حوزه گیاهپزشکی فعالیت دارند، تشکیل دادیم و با برگزاری جلسات هفتگی و بهره ‌گیری از نظرات متخصصین و دانش روز دنیا استفاده کردیم.

حق‌نما ادامه داد: همچنین با حمایت سازمان حفظ نباتات کشور دو عدد سمپاش توربولاینر به ارزش سیصد میلیون تومان به دو شهرستان غرب استان کردکوی و بندرگز که مرکز این آفت هستند در اختیار باغداران قرار دادیم تا بتوانیم هزینه‌های تولید را کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه از سی هزار هکتارباغ استان گلستان در حدود بیست هزار هکتار پتانسیل خسارت این آفت را دارد، افزود: با پیش آگاهی‌ها و ردیابی‌هایی که تاکنون انجام شده است در حدود 8 هزار هکتار این آفت مشاهده شده است.

حق‌نما با تاکید بر نقش باغداران برای کنترل این آفت گفت: با مدیریت درست و توصیه به امحا میوه های به جا مانده باغات و رعایت بهداشت باغی تا به الان باغداران در حدود ده هزار و 300 هکتار از میوه‌های آلوده کف باغ و روی درخت پاکسازی کنند.

وی بر نقش موثر شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: شهرداری‌ها پای کار آمده‌اند و نارنج‌های که در فضای سبز شهری وجود داشتند و از سال قبل روی درختان مانده بودند که عامل اصلی انتقال آلودگی مگس مدیترانه‌ای به سال های بعد هستند را جمع‌آوری کردند.

مدیر حفظ نباتات استان گلستان با توجه به اهمیت حفظ سلامتی جامعه افزود: لازم نیست با مشاهده یک مگس مدیترانه‌ای در تله‌ها در مدت یک روز اقدام به سمپاشی کنیم که سلامت محصول و در نهایت جامعه را در خطر قرار دهیم.

وی توضیح داد: در صورتی که شکار مگس مدیترانه‌ای از 2 تا 3 عدد در روز فراتر برود باغداران باید اقدامات مقابله‌ای را انجام دهند. در حال حاضر شکار مگس مدیترانه ای در باغ‌های گلستان بسته به موقعیت جغرافیایی متفاوت است اما مشاهده 2 تا 100 عدد مگس مدیترانه‌ای در روز گزارش شده است.

حق نما با بیان اینکه طبق رصد صورت گرفته در حال حاضر تنها شهر مراوه‌تپه از گزند این آفت مصون مانده است، ادامه داد: آخرین هدف مگس‌های مدیترانه‌ای در شرایط کنونی سه محصول به ترتیب خرمالو، مرکبات و انار خواهد بود. که توصیه می شود 3 هفته قبل از رسیدن میوه کارهای تلفیقی شامل تله گذاری، شکار انبوه، طعمه پاشی یا سم پاشی انجام پذیرد.

وی با تاکید بر اینکه باغداران باید موازین بهداشتی و مراقبتی را پس از برداشت محصول نیز رعایت کنند، گفت: میوه‌های باقی مانده بر روی درخت یا کف باغ میزبان آفت برای سال بعد محسوب می‌شود و تهدیدی نیز برای گسترش آفت در باغات همجوار خواهد بود، بنابراین یکی از اقدامات مهم برای رفع این مشکل جمع‌آوری و دفن باقی مانده محصولات حداقل در 50 سانتی‌متری خاک است.

حق نما با اشاره به هشدارها و پیش آگاهی‌هایی که انجام شده گفت: ما انتظار خسارت سنگین‌تری را داشتیم ولی به لطف خدا و اقدامات ترویجی صورت گرفته و همراهی باغداران از شدت خسارات کاسته شده است.

مدیر حفظ نباتات استان گلستان خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر باغاتی را داریم که اقدامات توصیه شده توسط سازمان حفظ نباتات را انجام داده‌اند و تا به اکنون هیچ گونه خسارتی در مورد آنها گزارش نشده است، در واقع می‌توان با اقدامات اولیه فنی و شاید دو بار سمپاشی اصولی با رعایت دوره کارنس سموم این آفت را کنترل کرد.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان