خواص سویا سبز و ارزش غذایی آن

خواص سویا سبز بسیار زیاد می باشد ولی باید این مورد را در نظر داشته باشید که این ماده علاوه بر تمامی فوایدی که دارد می تواند باعث ایجاد عارضه هایی در بدن شود و این موارد دارای اهمیت است و باید با آن ها آشنا شوید.

خواص سویا سبز و ارزش غذایی آن

خواص سویا سبز بسیار زیاد می باشد و بسیاری از افراد این مورد را با نام دیگر آن که ادامامه است می شناسند. این مورد از مهم ترین مواد غذایی می باشد که شما باید این مورد را به دلیل فایده هایی که دارد وارد رژیم غذایی تان بکنید. در واقع لوبیای سویا سبز همان سویا های جوانی است و قبل از رسیدن و سفت شدن جمع می شود و مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این مورد یکی از غذا های بسیار خوب گیاهی می باشد و می تواند فواید زیادی برای بدن داشته باشد و در این زمینه اطلاعاتی به شما خواهیم داد تا با این ماده بدون گلوتن و کم کالری و سیر کننده و بدون کلسترول بیشتر آشنا شوید.

انواع ویتامین های سویا سبز

آشنایی با ارزش غذایی و خواص سویا سبز

این سویا ها با نوعی از سویا ها که بعد از رسیدن جمع می شوند بسیار متفاوت خواهد بود و باید این مورد را بدانید که این سویا ها سبز رنگ و نرم می باشند در حالی که سویا های رسیده زرد رنگ بوده و رنگی قهوه ای و یا خرمایی دارند و کالری هر یک فنجان از این ماده یا به عبارت دیگر 160 گرم از این ماده غذایی 224 می باشد و این تقریبا 7 الی 11 درصد از نیاز های روزانه تان را رفع خواهد کرد و البته که این مورد با توجه به سن و جنس و سطح فعالیت های فرد متفاوت خواهد بود.

ویتامین ها و مواد معدنی

ویتامین ها و مواد معدنی که در این مورد وجود دارد بسیار زیاد است و  شما با خوردن این سویا ها و یا وارد کردن آن ها در رژیم غذایی تان می توانید انواعی از ویتامین ها و مواد معدنی را به بدن خود برسانید و مواد معدنی و ویتامین های موجود در این مورد عبارت است از :

  • آهن
  • فولات
  • کلسیم
  • منیزیم
  • منگنز
  • فلز مس
  • سلنیوم
  • ویتامین c
  • ویتامین k

بهبود سلامت قلبی

ادامامه یا همان سویا سبز دارای پروتئین سویا می باشد و این مورد می تواند باعث بهبود سلامت قلب شما شده و بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است باید در نظر داشته باشید که این مورد را به راحتی می توانید جایگزین پروتئین حیوانی کرده و همین مورد برای سلامت قلبی دارای اهمیت بالایی خواهد بود. همچنین این ماده دارای مقادیر بسیار زیادی از فیبر ها خواهد بود و می تواند به سطح کلسترول در خون کمک کرده و میزان نوع بد این مورد را کاهش خواهد داد و از تجمع پلاکت ها پیشگیری خواهد کرد و در نهایت شما می توانید به راحتی قلب و عروق خود را تمیز نگه داشته و مانع از بروز بیماری های وابسته به کلسترول بالا شوید.

کاهش سرطان ها با ادامامه

کاهش کلسترول بد در خون

کلسترول بد در خون می تواند منجر به مسدود شدن رگ ها شود و باید بدانید که یکی از خواص سویا سبز این است که این مورد می تواند منجر به کاهش میزان این کلسترول در بدن شود و خطر بیماری های قلبی و عروقی را به شدت کاهش دهد.

کاهش سرطان ها

مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است نشان داده که ادامامه می تواند افراد را در برابر برخی از سرطان ها ایمن سازد. این مورد بیش تر در مردان دیده شده است و بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است باید در نظر داشته باشید که استفاده از این مورد می تواند باعث کاهش سرطان پروستات در مردان شود و همچنین می تواند تا حدودی سرطان سینه را در زنان کاهش داده و این مورد هنوز به تحقیقات بیش تری نیاز دارد.

منبعی از پروتئین های مفید

از دیگر خواص سویا سبز می توان به این مورد اشاره داشت که این مورد دارای مقادیر بالایی از پروتئین های گیاهی می باشد و یک وعده از این مورد دارای 17 گرم پروتئین می باشد و این مورد می تواند با تخم مرغ و سایر پروتئین های حیوانی برابری داشته باشد. پروتئین ها نقش بالایی در سالم ماندن بدن دارند و برای رشد بافت ها و ترمیم شدنشان ضروری اند و می توانند به بهبود سیستم ایمنی کمک کنند از این رو وارد کردن این ماده در رژیم غذایی تان می تواند بسیار مفید باشد.

خواص سویا سبز

قوی ماندن استخوان ها

با استفاده از این ماده شما می توانید به سالم ماندن استخوان های تان کمک کنید. در واقع این ماده غذایی سرشار از  ایزوفلاون ها می باشد و این مورد با سلامتی شما مرتبط خواهد بود. برخی از تحقیقاتی که در این زمینه وجود دارد نشان داده اند که این مورد می تواند بر روی متابولیسم سلول های استخوانی تاثیراتی داشته باشد و میزان تراکم مواد معدنی را در استخوان ها بهبود می بخشد. یکی از تحقیقاتی که در این زمینه انجام شد نشان داده که ایزوفلاون ها در تقویت استخوان ها و پیشگیری از تحلیل های استخوانی در زمان یائسه شدن زنان مفید می باشد از این رو اگر در این دوران هستید این سویا را وارد رژیم غذایی تان کرده و از بروز مشکلات استخوانی پیشگیری کنید.

بهبود سیستم ایمنی

خوردن این سویا ها می تواند تا حدود 60 درصد از نیاز های روزانه شما به مس را رفع کرده و این مورد بسیار خوب خواهد بود. علاوه بر تمامی این موارد فیتواستروژن های موجود در سویا سبز می تواند به پیشگیری از برخی از بیماری ها و سرطان ها کمک کرده و در نهایت این مورد را تبدیل به یکی از بهترین موارد بهبود سیستم ایمنی دانست.

تسکین نشانه های یائسه شدن

ایزوفلاون های موجود در سویای سبز می تواند باعث شود تا نشانه های بد یائسه شدن در افراد به شدت کاهش پیدا کند و این موارد را معمولا در این زمینه فیتواستروژن می نامند. این مورد برای زنانی که در زمان یائسه شدن هستند اهمیت بالایی دارد و به صورت طبیعی می تواند منجر به بهبود نشانه های کاهش هورمون های بدنی شود و تحقیقاتی که انجام شده است نشان داده که استفاده 60 میلی گرم روزانه از ایزوفلاون ها به مدت 3 ماه می تواند نشانه های یائسه شدن مانند گر گرفتگی و یا تعریق های شبانه را حدود 43 درصد الی 57 درصد کاهش خواهد داد.

بهبود سیستم ایمنی با ادامامه

کاهش وزن با سویا سبز

از بهترین خواص سویا سبز این است که می تواند با فیبر زیادی که دارد باعث بهبود سلامت گوارش در شما شده و میزان کلسترول را در خون شما کاهش داده و اگر از این مورد در رژیم غذایی تان استفاده شود می تواند به کاهش وزن شدید کمک کرده و در نهایت شما به وزن ایده آل خودتان خواهید رسید. در نظر داشته باشید که فیبر موجود در این مورد می تواند به شما احساس سیری بدهد و برای طولانی مدت دیگر نیازی به استفاده از غذا نخواهید داشت.

تثبیت قند خون

از دیگر خواص سویا سبز می توان به این مورد اشاره داشت که باعث تثبیت شدن قند خون خواهد شد. این مورد شاخص گلیسمی پایینی دارد و سرشار از فیبر می باشد و جذب قند را در خون به تاخیر می اندازد تا بتوان قند خون را بهتر کنترل کرد. در تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشان داده اند که ایزوفلاون موجود در سویا سبز می تواند در یک دوره شش ماهه قند خون زنان یائسه شده را به شدت کاهش دهد.

مفید برای پوست

ادامامه یکی از بهترین مواردی می باشد که می توانید برای داشتن پوستی بهتر این مورد را در رژیم غذایی تان قرار دهید. این مورد سرشار از آنتی اکسید آهن ها می باشد و این مورد می تواند به راحتی از پوست و مو و به صورت کلی از بدن شما دفاع کرده و مانع از بروز مشکلات رادیکال های آزاد در بدن و پوست می شود. در سویا سبز ویتامین A زیادی وجود دارد و این مورد می تواند به داشتن پوستی بهتر کمک کند.

فواید سویا سبز

عارضه های جانبی

با توجه به این که هر ماده غذایی می تواند فوایدی را برای شما به همراه داشته باشد باید در نظر داشته باشید که این مورد می تواند عارضه هایی را نیز با خودش داشته باشد و این مورد را در نظر داشته باشید که استفاده به اندازه لازم از این ماده ضرری نخواهد داشت و اگر از این مورد بیش از اندازه استفاده کنید ممکن است مشکلاتی در این زمینه برایتان ایجاد شود و در ادامه تمامی عارضه های این مورد را برایتان مورد بررسی قرار می دهیم.

  • خواص سویا سبز بسیار زیاد می باشد ولی باید بدانید که این ماده برای افرادی که دارای حساسیت به سویا می باشند مناسب نمی باشد و می تواند واکنش های شدید آلرژیکی را ایجاد کند.
  • در بسیاری از موارد امکان دارد که این ماده ها دارای دستکاری های ژنتیکی شده باشند بنابراین باید نوع ارگانیک این سویا ها را بخرید و برای استفاده از خواص سویا سبز از نوع ارگانیک استفاده کنید زیاد محصولاتی که ژنتیکی دستکاری می شوند ممکن است مشکلات زیادی برای سلامتی تان ایجاد کنند.
  • این مورد دارای گواتروژن ها می باشد و می تواند مانع از جذب ید در بدن شود و مشکلات تیروئیدی را زیاد خواهد کرد از این رو توصیه می شود تا به اندازه لازم از این مورد استفاده شود. البته این مورد برای بزرگسالانی که مشکلی در مورد تیروئید و کمبود ید در بدن ندارد تاثیری ندارد و می توانند به راحتی از سویا سبز استفاده نمایند.
  • این مورد دارای کربوهیدرات و فیبر می باشد و افرادی که دارای رژیم های خاصی می باشند که بباید این مورد ها را به اندازه مورد استفاده قرار دهند باید در این مورد محتاط تر باشند.
  • این مورد اگر بیش از حد خورده شود و یا به صورت نیم پز استفاده شود امکان دارد  که منجر به نفخ شدید شده و گاز های روده ای را تشدید خواهد کرد از این رو باید این مورد را در نظر داشته باشید که اگر دارای سندروم روده تحریک پذیر و یا سایر مشکلات گوارشی هستید بهتر است با احتیاط بیش تری از این مورد استفاده کنید.
  • اگر به سویا و یا مواد مشابه حساسیت دارید بهتر است از خوردن این مورد صرف نظر کنید زیرا احتمال بروز واکنش های شدید آلرژیکی با خوردن این مورد وجود دارد.

عوارض خوردن سویا سبز

نکات مهم برای خوردن سویا سبز

همانطور که با خواص سویا سبز آشنا شدید و اگر می خواهید این مورد را وارد رژیم غذایی تان کنید باید این موارد را رعایت کنید. نکاتی که در این مورد وجود دارد عبارت اند از :

  • این سویا ها را می توانید خام و یا پخته میل کنید.
  • در واقع این سویا ها یکی از بهترین میان وعده های مغذی می باشد.
  • برای خوردن خام این سویا ها کافی است تا آن ها را پوست گرفته و میل نمایید.
  • برای بخار پز شدن این سویا ها کافی است تا یک قابلمه آب را بجوشانید و دانه های سویا سبز را درون آب جوش بریزید و بگذارید تا 3 الی 5 دقیقه بجوشد.
  • این سویا ها را می توانید با ترکیب های نمک و فلفل و ادویه ها مورد استفاده قرار دهید.
  • سویا سبز را می توانید در سالاد هایی که تهیه می کنید نیز بریزید.
  • ادامامه را می توانید در سوپ هایی که تهیه می کنید اضافه کنید تا به سوپ شما لعاب بیش تری بدهد.

خواص سویا سبز

حال که با خواص سویا سبز آشنا شدید و اگر از این مطلب رضایت داشتید در ادامه شما می توانید یک سری اطلاعات دیگری در مورد خواص لوبیا سبز و خواص نخود سیاه نیز مشاهده نمایید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده در این زمینه استفاده کرده تا بتوانید وارد صفحات مربوطه شوید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان