درمان افزایش ضخامت رحم و نگاهی به نشانه ها و روش های پیشگیری

افزایش ضخامت رحم می تواند علت های متفاوتی را داشته باشد و باید در نظر بگیرید که این مورد باید توسط متخصص بررسی شود و علت دقیق آن مشخص شود تا بتوان درمانی برای این مورد در نظر گرفت.

درمان افزایش ضخامت رحم و نگاهی به نشانه ها و روش های پیشگیری

ضخیم شدن دیواره رحم تا حدودی در دورانی از زندگی رخ می دهد و باید این مورد را در نظر داشته باشید که این مورد در حالت عادی می تواند علل های دیگری را نیز با خودش به همراه داشته باشد. در واقع این مورد در دوران قاعدگی امری طبیعی می باشد ولی امکان دارد اگر این میزان بیش تر از حالت های عادی باشد دردسر ساز شده و نشانه ای از مشکلات دیگری باشد. در ادامه اطلاعاتی در مورد افزایش ضخامت رحم به شما می دهیم و شما می توانید با این مشکل بیش تر آشنا شده و زمان مراجعه به متخصص را بدانید.

 درمان ضخیم شدن رحم

درمان هایی برای ضخیم شدن دیواره رحمی

روش های درمانی این مشکل بسیار متفاوت می باشد و بعد از این که علت دقیقی برای این بیماری یافتید می توانید  درمان های را برای این مورد در نظر بگیرید و یادتان باشد که درمان قطعی این مورد وجود ندارد و شما می توانید با استفاده از دارو های خاص از بروز عوارض این مشکل پیشگیری نمایید.

استفاده از دارو برای درمان ضخیم شدن رحم

از ساده ترین روش هایی که می توانید برای این مورد به کار بگیرید استفاده از دارو های خاص می باشد که توسط متخصصان تجویز می شود و باید بدانید که معمولا این دارو  ها برای پیشگیری از درد های شدید می باشند و مسکن نیز در میان ان ها یافت می شود. معمولا این دارو ها تاثیری بر روند درمانی تان ندارند.

هورمون درمانی

از دیگر روش هایی که می توانید در این زمینه از ان استفاده کنید هورمون تراپی می باشد. هورمون تراپی از درمان های اصلی به شمار می رود زیرا باید در نظر داشته باشید که از بین رفتن تعادل هورمونی می تواند باعث بروز این مشکل شده و درمانش نیز به وسیله برقراری تعادل های هورمونی می باشد.

درمان افزایش ضخامت رحم

جراحی کردن

عمل جراحی در این مورد معمولا پر کاربرد نمی باشد ولی در برخی از موارد که این ضخامت به بیش از حد خودش می رسد باید این روش را استفاده کنید و معمولا این جراحی ها توسط متخصصان زنان و زایمان انجام می شود. این روش می تواند به سالم بودن شرایط زنان و بارداری و رحم کمک فراوانی داشته باشد ولی چون تهاجمی تر از سایر روش ها می باشد معمولا کم تر از روش های دیگر استفاده می شود.

روش های کمک به بارداری

در برخی از شرایط باید این مورد را در نظر داشته باشید که روش های درمان ناباروری برای درمان ضخیم شدن رحمی اهمیت زیادی دارد و در این زمینه بیش تر از سایر روش ها مفید می باشد.

علت های ضخیم شدن دیواره رحم

ضخیم شدن دیواره رحم یکی از مشکلاتی می باشد  که بسیاری از افراد با این مشکل رو به رو می شوند و باید بدانید که این مورد می تواند علت های بسیاری داشته باشد و تا زمانی که توانید علت دقیقی از این مورد پیدا نکنید نمی توانید برای درمان اقدام نمایید. باید در نظر داشته باشید که همانطور که از نام این عارضه مشخص می باشد این مورد با ضخیم شدن دیواره های رحمی ایجاد می شود و باید این مورد را در نظر داشته باشید که این مورد برای باردار شدن بسیار خوب است ولی اگر نمی خواهید برای بارداری شدن اقدام کنید این مورد بسیار بد می باشد و می تواند مشکلات و نشانه هایی را با خودش به همراه دارد و می تواند برایتان بسیار بد و مشکل ساز باشد.

بالا رفتن ضخامت رحمی

اگر دیواره رحم در طی دوران قاعدگی به حالت طبیعی و نرمال خودش باز نگردد بدین معنا می باشد که مشکلی در این میان هست که باید آن را شناسایی کرده و با کمک متخصص برای درمان این مشکلات اقدام نمایید. به صورت کلی به این مشکل در علم بیماری آندومتریوز گفته می شود و تقسیم بندی ان بر اساس تقسیم بندی های سلولی به چهار نوع ضخامت ساده، ضخامت پیچیده و ضخامت ساده نابهنجار و ضخامت پیچیده نابهنجار تقسیم می شود.

اندازه ضخامت دیواره رحم در سال های مختلف زندگی

ضخامت این عضو از بدن در حالت طبیعی و بدون هیچ بیماری بر اساس شرایط فرد و سن و سال او متفاوت می باشد و نمی توان گفت که اندازه این مورد در افراد چقدر است ولی می توان یک دسته بندی در این میان استفاده نمود. ضخامت دیواره رحمی در دختران از دوران کودکی تا دوران بلوغ و شروع پریودی مانند یک خط نازک می باشد و این مورد به قری نازک می باشد که ممکن تاست در سونوگرافی هایی که انجام می شود نیز دیده نشود.

ضخامت دیواره رحم در دوران بلوغ

با این حال باید در نظر داشته باشید که این مورد در زمان آغاز بلوغ و شروع پریودی تغییرات زیادی می کند و بر اساس شرایط بدنی هر فرد این مورد متفاوت می باشد. تولید هورمونی به نام استروژن در زمان قاعدگی می تواند باعث ضخامت این دیواره رحمی شده و در زمن پریودی با کاهش این هورمون در بدن می توان گفت که این مورد ریزش کرده و به حالت طبیعی خود باز خواهد گشت. البته این مورد در حالتی می باشد که بارداری انجام نگیرد.

چرا رحم ضخیم می شود؟

ضخامت دیواره رحم در بارداری

در زمان بارداری نیز دیواره های رحمی بسیار ضخیم می شوند و همین مورد باعث می شود تا جفت به دیواره های رحمی تان چسبیده و در نهایت زمانی که زنان باردار می شوند این ضخامت بالا تر می رود. در یک حاملگی طبیعی و بدون مشکل که هیچ مشکلی در این میان وجود ندارد دیواره رحم در محل رشد جنین 2 میلی متر و بیش تر می باشد. در واقع ضخامت این بخش از رحم باید از حالت عادی و طبیعی که در شرایطی غیر از بارداری است بیش تر باشد.

ضخامت دیواره رحم بعد از زایمان

بعد از زایمان نیز دیواره های رحمی نازک می شود و باید بدانید که در این شرایط امکان این که لخته های خون در رحم باقی بماند بسیار زیاد می باشد و این مورد امکان دارد در برخی از بانوان همچنان ادامه دار شود و 24 درصد از حاملگی ها به خصوص نوع زایمان سزارین احتمال این مورد را بالا تر می برد و در نهایت انواعی از عفونت ها را برای مادران ایجاد می کند.

ضخامت دیواره رحم در زمان یائسه شدن

در زمان یائسه شدن به دلیل این که یک سری از هورمون ها در بدن شما ترشح نمی شود ضخامت این دیواره آنقدر کم و کم تر می شد تا به حالتی در می آید که از ضخامت دوران کودکی و قبل از قاعدگی نیز کم و کم تر می شود و رد نهایت باید در نظر بگیرید که اگر در این دوران ضخامت دیواره رحمی تان بیش تر از 5 میلی متر شد باید از رحم شما نمونه برداری شود و همچنین اگر در این زمان خون ریزی های شدید و غیر قابل پیش بینی داشتید باید با متخصص در این مورد مشورت نمایید. معمولا در این حالت دارو هایی مانند استروژن و پروژسترون برایتان داده می شود و این دارو ها باعث می شود تا شما نشانه هایی مانند لکه بینی و خون ریزی های خفیف را ببینید.

بالا رفتن ضخامت رحمی

نشانه های ضخیم شدن رحم

یکی از مواردی که سلامتی زنان را تهدید می کند همین ضخیم دن دیواره های رحمی می باشد و باید این مورد را در نظر بگیرید که این مورد می تواند به دلیل انواعی از بیماری ها باشد و باید هر چه سریع تر برای پیدا کردن علت دقیق این مورد اقدام کرده تا بتوانید در نهایت سریع تر راه های درمانی را به کار گرفته و  زمان طلایی برای درمان را از دست ندهید. این نشانه ها عبارت اند از :

  • لکه بینی در بین قاعدگی
  • خون ریزی های شدید بعد از یائسه شدن
  • چرخه قاعدگی بسیار بد و نا منظم
  • سابقه مشکل در بارداری
  • خونریزی های سنگین
  • چرخه قاعدگی بالا تر از 38 روز و کم تر از 3 هفته
  • احساس درد شدید در حین رابطه جنسی
  • دفع ادرار دردناک

در صورتی مکه غیر از زمان پریودی دچار خونریزی و یا لکه بینی شده اید باید این مورد را در نظر بگیرید که ممکن است مشکلی در رحم شما وجود داشته باشد و اگر این مورد تکرار شد باید برای درمان سریع تر به متخصص مراجعه نمایید. این مورد را در نظر بگیرید که روش خایی مانند بیوپسی آندومتریال و هیستروسکوپی و سونوگرافی های ترانس واژینال و همچنین کورتاژ کردن از روش هایی می باشد که می توان به تشخیص این بیماری کمک کرده و راه هایی هستند که علت های دقیق این مورد را بیان خواهند کرد.

روش های پیشگیری

برای این که بتوانید از این مشکل در بدن خودتان پیشگیری کنید نیاز است تا با چند نکته اساسی در این زمینه آشنا شوید. باید در نظر داشته باشید که با کاهش وزن به راحتی می توانید از بروز این بیماری و بیماری های دیگر در این زمینه در امان بمانید و باید در نظر داشته باشید که افراد با وزن بالا در بافت های چربی خود عملیاتی را انجام می دهند که این چربی ها تبدیل به استروژن می شود و همین مورد می تواند باعث بروز انواعی از سرطان ها و ضخیم شدن دیواره های رحمی شود.

پیشگیری از ضخیم شدن رحم

اگر دارای قاعدگی های نا منظم می باشید می توانید از دارو های ضد بارداری استفاده کرده تا بتوانید این مشکل خود را درمان نمایید. این دارو ها دارای استروژن و پروژسترون می باشند و باعث می شوند تا از این مورد پیشگیری شود و قاعدگی شما نظم بیش تری خواهد داشت. به یاد داشته باشید که اگر بتوانید  پروژسترون را در زمان یائسه شدن مورد استفاده قرار دهید بسیار خوب می باشد و می تواند در پیشگیری از آندومتریوز بسیار مهم باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان