فراز و فرودهای بورس، ریشه‌اش در اقتصاد است یا سیاست؟

در پایان معاملات روز گذشته بازارسرمایه باز هم رمقی برای رشد از خود نشان نداد و شاخص بورس با افت همراه شد، به گونه‌ای که شاخص‌ها با ریزش ۹ هزار واحدی در نهایت در کانال ۲ میلیون و ۶۵ هزار و ۵۱۰واحدی قرار گرفتند.

فراز و فرودهای بورس، ریشه‌اش در اقتصاد است یا سیاست؟

به گزارش خبرآنلاین در جریان دادوستدهای روز گذشته بازار سرمایه، بیش از 7میلیارد و 94میلیون سهم و حق تقدم به ارزشی بالغ بر 4هزار و 66میلیارد تومان در بیش از 253هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 9962واحدی در ارتفاع 2 میلیون و 65هزار و 510واحد قرار گرفت.

روزنامه اعتماد نوشت: بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام به نام نمادهای معاملاتی فولاد، شپنا و شبندر شد و در مقابل نمادهای معاملاتی رمپنا، شیران و دعبید با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 4 میلیارد و 605میلیون ورقه به ارزش 16هزار و 901میلیارد تومان در 131هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 22واحد افت کرد و در ارتفاع 21هزار و 567واحد قرار گرفت. در این بازار هم در این روز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی خاور، کگهر و شاوان شد و در مقابل نمادهای معاملاتی وسپهر، ساوه و زاگرس بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند. حسین ایزدی، کارشناس بازار سرمایه در مورد ریزش‌های اخیر بورس به «اعتماد» گفت: کاهش شاخص‌های بورس بیشتر از اینکه دلایل اقتصادی داشته باشد دلایل سیاسی دارد. اما بر این باورم که تغییرات جدید در مدیریت سازمان بورس می‌تواند بسیار موثر باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: البته تا زمانی که وضعیت سیاسی کشور رو به بهبودی نرود اوضاع بورس به همین شکل باقی خواهد ماند، البته با تغییراتی که به تازگی در بورس رخ داده است و تعیین هیات‌مدیره جدید در سازمان بورس می‌توان به راهکارهای خروج از رکود در بورس هم امیدوار شد.

سرنوشت بازارهای مالی به انتخابات امریکا گره خورده است

ایزدی تصریح کرد: در آبان ماه، انتخابات امریکا را پیش رو داریم و موضوع دیگر مربوط به اف‌ای‌تی‌اف و وضعیت برجام است که هنوز سرنوشت آنها مشخص نشده است و ممکن است در این بخش‌ها هم اتفاقاتی رخ دهد.

این کارشناس حوزه بورس با اشاره به اتهامات نظامی که به ایران زده شده، افزود: متاسفانه غرب ایران را محکوم به همکاری‌های نظامی با روسیه در مورد جنگ با اوکراین کرده است که همه این موارد موجب چالش‌های تازه‌ای برای اقتصاد ایران شده است. به عنوان نمونه هواپیمایی «ایران ایر» چند روز پیش تحریم شد و تمامی رسانه‌های بین‌المللی و حتی داخلی خبر از تحریم پروازهای شرکت ایران‌ایر به اروپا دادند.

نیازمند بازگشت اعتماد به بورس هستیم 

او با بیان اینکه اینگونه اخبار منفی در مراودات تجاری کشور اثرگذار است، خاطرنشان کرد: همه این موارد منجر به تشدید تنش‌های اقتصادی در کشور خواهد شد و هرگونه تنش اقتصادی بازار سرمایه را هم به هم می‌ریزد.

ایزدی در ادامه با اشاره به قیمت‌های پایین سهام در بورس خاطرنشان کرد: آقای صیدی نیز در این مورد اعلام کرده‌اند که قبل از اینکه قیمت‌ها حرف اول را بزنند اعتماد حرف اول را می‌زند و این اعتماد عمومی است که باید به بورس برگردد. اگر سهم‌ها هزار ریال هم معامله شوند تا زمانی که اعتماد مردم را جلب نکنند هیچ کس در این بازار سرمایه‌گذاری نخواهد کرد و این پول‌ها به سمت سایر بازارها و بیشتر به بازارهای طلا و ملک سرازیر می‌شود.

او در پاسخ به این پرسش که در شرایط کنونی چه کسانی سهم‌ها را خریداری می‌کنند نیز گفت: یکی از استراتژی‌های کلیدی برای سرمایه‌گذاری در دوران رکود اقتصادی، تمرکز بر سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است و سرمایه‌گذارانی که نگاه بلندمدت‌تری دارند وارد این بازار می‌شوند.

چرا بازارهای موازی جلوتر از بورس هستند؟

او در پاسخ به این پرسش که چرا رکود در بازار سرمایه اینقدر طولانی شده و سایر بازارهای موازی از این بازار جلو افتاده‌اند؟ ادامه داد: این مساله به این دلیل بود که سایر بازارهای موازی همانند بورس عملیات‌محور نیستند. شما زمانی که ارزی را خریداری می‌کنید مسلما نرخ آن افزایش پیدا می‌کند یا نرخ‌گذاری طلا با اونس جهانی تعیین می‌شود، اما در بورس معاملات به سودآوری شرکت‌ها و عملیات آنها وابسته است و به ارزش‌گذاری شرکت‌ها مرتبط می‌شود.

وضعیت انرژی، چالش جدید شرکت‌ها

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت به وجود آمده در حوزه انرژی تصریح کرد: در حال حاضر با اتفاقاتی که در بخش آب و برق کشور رخ داده است و اینکه کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند وضعیت انرژی در پاییز بدتر هم خواهد شد و نرخ‌گذاری‌ها در بخش حامل‌های انرژی در ماه‌های آینده مشخص نیستند و… تمام این عوامل در وضعیت سودآوری شرکت‌ها اثرگذار هستند.

ایزدی در ادامه خاطرنشان کرد: شرایط بورس بسیار پیچیده‌تر از این است که تنها به دلیل اینکه قیمت‌ها در کف بازار هستند بخواهیم مردم را برای سرمایه‌گذاری در بورس ترغیب کنیم.

21302

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان