جو ضدایرانی رسانه‌های غربی؛ برنامه جدید آمریکا علیه برنامه موشکی ایران؟

گمانه زنی های هدفمندی از سوی رسانه های غربی حول مسئله ارسال موشک از ایران به روسیه برای بکارگیری در جنگ اوکراین منتشر شده که با صدای موافق برخی در مجلس کشورمان همراه شد. خبرآنلاین گزارش می دهد.

جو ضدایرانی رسانه‌های غربی؛ برنامه جدید آمریکا علیه برنامه موشکی ایران؟

رسول سلیمی: نشانه های برجسته یک طرح رسانه ای برای برجسته سازی نقش ایران در جنگ اوکراین به عنوان حامی تسلیحاتی روسیه دیده می شود که جزئی از این پازل رسانه ای تخریبی را برخی افراد تاثیرگذار تشکیل دادند. حضور این افراد در جایگاه های حساس کشور باعث شده تا رسانه های غربی در تکمیل پازل برنامه رسانه ای خود، اظهارات آنها را تاییدی بر گمانه زنی های رسانه ای خود تلقی کنند و فشار سیاسی بر ایران را افزایش دهند.

در یکی از این موارد، در هفته گذشته  احمدبخشایش اردستانی، نماینده حوزه انتخابیه اردستان در مجلس دوازدهم و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در اظهاراتی گفته بود «ما اسلحه می‌فروشیم دلار میگیریم، ما از طریق شراکت با روسیه تحریم‌ها را دور می‌زنیم، ما سویا و ذرت و ...  از روسیه وارد می‌کنیم. اروپایی ها به اوکراین، اسلحه می فروشند. ناتو وارد اوکراین شده چرا ما در جهت حمایت از متحد خود به روسیه موشک و پهپاد ندهیم؟ »

جو ضدایرانی رسانه‌های غربی؛ برنامه جدید آمریکا علیه برنامه موشکی ایران؟
احمد بخشایش اردستانی

این اظهارات که با استقبال رسانه های خارجی همراه شد، به گواهی برای اظهارات مقامات امریکایی که مدعی ارسال سلاح از ایران به روسیه بودند تبدیل شد. در این راستا یاهونیوز در گزارشی با تیتر «ایران به ارسال موشک به روسیه اعتراف کرد!» نوشت «ایران تایید کرده است که در ازای سویا و گندم، موشک های بالستیک را برای نیروهای روسی که در اوکراین می جنگند ارسال می کند» نویسنده گزارش در ادامه نوشت «تحلیلگران گفته اند که تهاجم کرملین به اوکراین در سال 2022 یک محور ضد غربی جدید را با هسته روسیه و ایران تسریع کرد، مفهومی که به نظر می رسد آقای اردستانی آن را تأیید می کند.»

پیشتر خبرگزاری آسوشیتدپرس  گزارش داده بود «ایالات متحده و بریتانیا روز سه شنبه رسما ایران را به ارائه موشک های بالستیک کوتاه برد به روسیه برای استفاده علیه اوکراین متهم کردند و تحریم های جدیدی را علیه مسکو و تهران اعمال کردند»

جو ضدایرانی رسانه‌های غربی؛ برنامه جدید آمریکا علیه برنامه موشکی ایران؟
سامانه پرتاب موشک خیبر360

در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، که به لندن سفر کرده، گفت که «ایران هشدارها را نادیده گرفته و انتقال چنین سلاح هایی باعث تشدید درگیری ها خواهد بود. او به خبرنگاران گفت که ده ها پرسنل نظامی روسیه در ایران برای استفاده از سامانه موشکی بالستیک دوربرد فتح-360 که حداکثر برد آن 75 مایل (120 کیلومتر) است، آموزش دیده اند.»

بلینکن گفته بود: «روسیه اکنون محموله هایی از موشک های بالستیک را دریافت کرده و احتمالا ظرف چند هفته آینده از آنها در اوکراین علیه اوکراینی ها استفاده خواهد کرد. موشک های ایرانی، روسیه را قادر می سازد تا از زرادخانه بیشتری برای اهدافی که دورتر از خط مقدم هستند استفاده کند»

چه آنکه کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکا، یا کشورهای عضو گروه هفت نیز با استناد به ادعای تکذیب‌شده ارسال موشک‌های بالستیک و پهپاد انتحاری از سوی ایران به سوی روسیه و استفاده شدن از این جنگ‌افزارها در جنگ اوکراین، بیانیه‌ای ضدایرانی صادر کردند.

در واکنش به این فضاسازی ها دکتر عباس عراقچی وزیر خارجه کشورمان در پیامی در فضای مجازی، با بیان اینکه «‏یک بار دیگر آمریکا و اروپا بر اساس اطلاعات غلط و منطق معیوب عمل کردند»، نوشت: «ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام.»

ناظران سیاسی معتقدند «ایران هراسی» و بازنمایی «تهدید جهانی» از ایران، محور رسانه ای است که از هفته ها قبل از سوی رسانه های امریکایی دنبال می شود. در همین راستا شان ساوت، سخنگوی شورای امنیت ملی در بیانیه ای گفته بود: «هرگونه انتقال موشک های بالستیک ایران به روسیه نشان دهنده تشدید چشمگیر حمایت ایران از جنگ روسیه علیه اوکراین خواهد بود و منجر به کشته شدن غیرنظامیان اوکراینی بیشتر می شود. این مشارکت، امنیت اروپا را تهدید می کند و نشان می دهد که چگونه نفوذ بی ثبات کننده ایران فراتر از خاورمیانه و سراسر جهان است.»

جو ضدایرانی رسانه‌های غربی؛ برنامه جدید آمریکا علیه برنامه موشکی ایران؟

اما این اظهارات تا قبل از مصاحبه احمد بخشایش اردستانی، نماینده ایران در سازمان ملل نیز تکذیب شده بود. بیانیه هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرده بود «ایران ارائه کمک های نظامی به طرف های درگیر که منجر به افزایش تلفات انسانی، تخریب زیرساخت ها، و فاصله گرفتن از مذاکرات آتش بس می شود را غیرانسانی می داند. بنابراین، ایران نه تنها خود از انجام چنین اقداماتی خودداری می کند، بلکه از کشورهای دیگر نیز می خواهد تا عرضه سلاح به طرف های درگیر در درگیری را متوقف کنند.»

این در حالی بود که احمد بخشایش عضو کمیسیون امنیت ملی، در ادامه اظهارات خود را تکذیب کرد اما واکنش ها به گفته های او در صدر تحلیل تحلیلگران غربی برای تکذیب مواضع رسمی ایران درباره کمک موشکی به روسیه قرار گرفت. کارشناسان روابط بین الملل معتقدند تلاش غرب برای ارتباط دادن ایران با جنگ اوکراین با هدف تضعیف یا محدودسازی برنامه موشکی ایران در حال انجام است و اظهارات هیجان زده برخی مقامات در داخل کشور، مزیتی مهم برای ائتلاف رسانه ای غرب در جهت تضعیف دیپلماسی رسمی ایران خواهد بود. پاس گل هایی در بزنگاه های حساس سیاسی به گل تبدیل می شوند.

311213

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان