آمریکا چین را گیج کرد / پیشرفته‌ترین بمب‌افکن دنیا به استرالیا می‌رسد؟ /عکس

به دلیل تشدید تنش‌های ایالات‌متحده آمریکا و چین، احتمالاً استرالیا اولین و تنها مشتری جدیدترین و قدرتمندترین بمب‌افکن آمریکایی، یعنی B-۲۱ رایدر باشد.

آمریکا چین را گیج کرد / پیشرفته‌ترین بمب‌افکن دنیا به استرالیا می‌رسد؟ /عکس

امیرمسعود عابدین_ گزارشی از موسسه امور عمومی استرالیا (IPA) نشان می‌دهد که B-21 می‌تواند قابلیت حمله دوربرد قابل‌توجهی را، زودتر و با هزینه کمتری نسبت به زیردریایی‌های برنامه‌ریزی‌شده برای استرالیا ارائه دهد. در حالی که ایالات‌متحده هنوز در مراحل اولیه تولید B-21 است، گزینه استرالیا برای عملیات بمب‌افکن همچنان یک احتمال است.

در حال حاضر، تنها سه کشور آمریکا، روسیه و چین به عملیات بمب‌افکن‌های راهبردی دوربرد ادامه می‌دهند. حتی با وجود اینکه آینده چنین هواپیماهایی مشخص نیست، با توجه به پیشرفت‌هایی که در تسلیحات و موشک‌های مافوق صوت صورت گرفته است، کشور چهارم یعنی استرالیا نیز می‌تواند به این ترکیب بپیوندد.

بمب‌افکن رادار گریز B-21 رایدر در آینده جایگزین بمب‌افکن‌های قدیمی B-1 Lancer و B-2 Spirit خواهد شد که اکنون در حال خدمت هستند و در کنار B-52 Stratofortress نیروی هوایی ایالات‌متحده عمل می‌کند.

آمریکا چین را گیج کرد / پیشرفته‌ترین بمب‌افکن دنیا به استرالیا می‌رسد؟ /عکس

بر اساس گزارش‌های مختلف، اگر تحویل زیردریایی هسته‌ای با موانعی روبرو شود، خرید بمب‌افکن B-21 رایدر توسط استرالیا یک طرح جایگزین خواهد بود که می‌تواند برای چین بسیار خطرناک باشد؛ چرا که آمریکا از طریق استرالیا می‌تواند اهدافی را در چین به‌صورت مستقیم بمباران کند.

اگرچه انتظار می‌رود که فقط پنج تا شش بمب‌افکن B-21 رایدر در مدت‌زمان اولیه تولید شود، اما همچنان بهتر از خرید پنج زیردریایی برنامه‌ریزی‌شده AUKUS است.

به گفته کارشناسان استرالیایی هر فروند B-21 رایدر معادل 6 جنگنده اف 35 توان عملیاتی دارد. شعاع رزمی مؤثر اف 35 تنها حدود 1000 کیلومتر است و با کمک سوخت‌گیری هوایی می‌توان آن را تا حدود 1500 کیلومتر بیشتر کرد. این بدان معناست که این جنگنده می‌تواند با اهدافی تا حداکثر برد 2500 کیلومتر درگیر شود.

برای مثال چین در حال حاضر دارای قابلیت حمله دوربرد به تمام استرالیا است و بمب‌افکن‌های دوربرد و موشک‌هایی دارد که می‌توانند به تجهیزات نظامی استرالیا را هدف قرار دهند. بنابراین، B-21 رایدر می‌تواند برگ برنده استرالیا باشد، چرا که می‌تواند بدون نیاز به پشتیبانی تانکرها به اقیانوس هند و اقیانوس آرام برسد.

منبع: nationalinterest

227322

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر