چین: آمریکا بزرگترین تهدید هسته‌ای جهان است

پکن مقام‌ های واشنگتن را به اتخاذ تصمیم‌های غیرمسئولانه با هدف حفظ هژمونی خود به ویژه از طریق ارعاب جامعه جهانی با زرادخانه هسته‌ای متهم کرده است.

سخنگوی وزارت دفاع چین به خبرنگاران گفت وقتی که پای خطرات یک درگیری بالقوه هسته‌ای به میان بیاید، آمریکا بزرگترین خطر برای جهان است.
 
به گزارش ایسنا، پکن مقام‌های واشنگتن را به اتخاذ تصمیم‌های غیرمسئولانه با هدف حفظ هژمونی خود به ویژه از طریق ارعاب جامعه جهانی با زرادخانه هسته‌ای متهم کرده است.
 
این اظهارات از سوی «ژانگ شیائوگانگ» سخنگوی وزارت دفاع چین در واکنش به تصمیم پنتاگون در ارتقای نیروهای آمریکایی مستقر در ژاپن به سطح مقر نیروی مشترک تحت فرماندهی یک افسر سه ستاره مطرح شده است.
 
طبق گزارش شبکه خبری راشاتودی، این ارتقای نیروهای آمریکایی مستقر در ژاپن در پی نشست مقام‌های دفاعی 2 کشور و روسای سیاستگذاری خارجی آن‌ها انجام شده است.
 
«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا نیز این تغییرات را «یکی از قوی‌ترین تحولات در روابط نظامی بین توکیو و واشنگتن در طول 70 سال گذشته» توصیف کرده  است.
 
او همچنین گفت: «2 کشور نشست سطح وزرا را با هدف گسترش بازدارندگی برگزار کردند که بی سابقه بوده است.»
 
در این نشست، آمریکا متعهد شد که از ژاپن با تمام توان و ظرفیت‌های خود از جمله قابلیت‌های هسته‌ای دفاع کند.
 
سخنگوی وزارت دفاع چین در واکنش به این نشست گفت توکیو و واشنگتن با «کارت تهدید نظامی چین» بازی می‌کنند تا اقدامات و تحریکات خود را توجیه کنند.
 
شیائوگانگ افزود: «چنین اقداماتی تنها به تقابل و تضعیف ثبات و صلح منطقه‌ای منجر می‌شود. بیانیه ژوئیه پنتاگون به گسترش زرادخانه هسته‌ای چین در میان مسائل دیگری اشاره داشته است.»
 
به گفته این سخنگو، آمریکا بزرگترین تهدید هسته‌ای برای جهان است چون بزرگترین زرادخانه هسته‌ای را در جهان در اختیار دارد و سیاستی را در پیش گرفته که به این کشور اجازه می‌دهد تا برای اولین بار از چنین تسلیحاتی استفاده کند.
 
سخنگوی وزارت دفاع چین خاطرنشان کرد: «تصمیمات و اقدامات غیرمسئولانه ایالات متحده منجر به گسترش خطرات هسته‌ای شده است و تلاش‌های این کشور برای حفظ هژمونی و ارعاب جهان با استفاده از انرژی هسته‌ای کاملا افشا شده است. اقدامات اخیر این کشور در ژاپن تنها تنش‌ها و افزایش خطر گسترش سلاح‌ها و درگیری‌های هسته‌ای منطقه‌ای را تشدید می‌کند.»
 
آخرین استراتژی دفاع ملی ایالات متحده که توسط پنتاگون در سال 2022 منتشر شد، در کنار بررسی وضعیت هسته‌ای و بررسی دفاع موشکی، روسیه، چین، کره شمالی را به عنوان چهار دشمن بالقوه برای برنامه‌ریزی تسلیحات هسته‌ای معرفی می‌کند.
 
در سال 2018 آمریکا اعلام کرد که از پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد با مسکو خارج می‌شود؛ پیمانی که طرفین را از توسعه و ساخت انواع مشخصی از موشک‌های هسته‌ای برحذر می‌داشت. واشنگتن اعلام کرد که به چنین تسلیحاتی نیاز دارد.
 
در اکتبر 2023، پنتاگون چین را متهم کرد که «به سرعت» زرادخانه هسته‌ای خود را گسترش می‌دهد و کمیسیون موضع استراتژیک کنگره از واشنگتن خواست تا برای جنگ با پکن و مسکو آماده شود.
 
در اواخر همان ماه، ایالات متحده همچنین اعلام کرد که قصد دارد بمب هسته‌ای خود را «مدرن» کند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان