چرا اصولگرایان تندرو از نهج البلاغه خواندن پزشکیان و استناد او به برنامه هفتم می‌ترسند؟

پزشکیان با یک تیر چند نشان زده است. اول از همه گفته است که برنامه او برنامه‌های بالادستی و سیاست‌های کلی نظام و برنامه هفتم است. برنامه هفتمی که مجلس تندروها تصویب کرده و خودش هم باید الزامات اجرای آن را فراهم کنند. دومین برنامه او که خیلی برای اصولگرایان خطرناک است، استناد به نهج‌البلاغه و نامه امام علی به مالک اشتر است.

چرا اصولگرایان تندرو از نهج البلاغه خواندن پزشکیان و استناد او به برنامه هفتم می‌ترسند؟

به گزارش خبرآنلاین ،عباس عبدی در اعتماد نوشت: 

کیهان تیتر زده که: «در جلسه بررسی کابینه برنامه‌ای ارائه نشد که نقد و بررسی شود.»

ظاهرا کل جناح تندرو در برابر پزشکیان آچمز شده است. می‌گویند که پزشکیان کلیات می‌گوید. نهج‌البلاغه می‌خواند.

پیش‌تر هم نامزد مطلوب آنان در ادبیاتی توهین‌آمیز خطاب به آقای پزشکیان در مناظره تلویزیونی گفته بود: «این حدیث خواندن را امام جماعت مسجد هم بلد است! نکاتی که آقای پزشکیان فرمودند، از اینکه احادیثی می‌خوانند و متبرک می‌شود، خوب است ولی این احادیث را امام جماعت‌ها هم می‌خوانند.»

ظاهرا اصولگرایان تندرو هنوز متوجه ماجرا نشده‌اند. اتفاقا پزشکیان با یک تیر چند نشان زده است. اول از همه گفته است که برنامه او برنامه‌های بالادستی و سیاست‌های کلی نظام و برنامه هفتم است. برنامه هفتمی که مجلس تندروها تصویب کرده و خودش هم باید الزامات اجرای آن را فراهم کنند.

دومین برنامه او که خیلی برای اصولگرایان خطرناک است، استناد به نهج‌البلاغه و نامه امام علی به مالک اشتر است. همان نامه‌ای که قرار است فقط در روی منبر و برای متبرک شدن از سوی امام جماعت مسجد خوانده شود!

تندروها به کلی قاطی کرده‌اند. گمان می‌کنند که با گفتن برنامه ندارد می‌توانند مشکلی ایجاد کنند. همه نامزدهای پوششی و بدون برنامه می‌توانند با قدری صرف وقت، یک برنامه 7000 صفحه‌ای را از اینترنت به دست آورند. یا سوال بدهند به هوش مصنوعی و چند دقیقه‌ بعد برای‌شان هزاران صفحه برنامه می‌دهد. تازه برنامه هوش مصنوعی قابل قبول است. و از این برنامه‌های صفحه‌ای نیست. یا در میدان انقلاب جلوی پاساژهای کتاب‌فروشی و جعل پایان‌نامه می‌توان «برنامه حاضری» مثل فست‌فود خریداری کنند و توی چشم مردم کنند که ما برای تک‌تک امور برنامه داریم ولی پس از سه سال شعار و فریاد معلوم می‌شود که تا 1403/03/20 یعنی روز تأیید صلاحیت‌ها 1/8 میلیون نفر متقاضی نهضت ملی مسکن بوده‌اند، فقط 483 هزار واحد دارای پروانه مسکونی، فقط 354 هزار واحد آنها دارای مشارکت مدنی با بانک هستند از این تعداد فقط فونداسیون 268 هزار واحد تمام شده، 172 هزار آنها اسکلت و سقف زده شده، فقط 68 هزار آنها سفت‌کاری را گذرانده‌اند، 33 هزار واحد هم نازک‌کاری آنها تمام شده و   فقط 19 هزار واحد پایان یافته و آماده تحویل هستند!

البته این آمار شامل عملکرد دو سال پایانی دولت روحانی هم هست و همه آنها مربوط به سه سال اخیر دولت رییسی نیست. این نتیجه برنامه 7000 صفحه‌ای است. نتیجه حاصل از یک وعده از ده‌ها وعده است.
آگاهان امور می‌دانند که به علت عملکرد نواصولگرایان کشور قفل شده است و پس از آغاز اجرای برنامه هفتم خواهید دید که ماجرا به کلی شوخی بوده است. هیچ گونه منابع مادی برای اجرای این وعده‌های بزرگ ندارید. همه منابع از سال‌های گذشته پیش‌خور شده است. به همین علت است که ارائه برنامه به معنای مصطلح آن ممتنع است.

باید رویکرد و راهبرد اداره امور را تغییر داد. باید نگاه را به ایجاد موازنه اجتماعی و اقتصادی در همه حوزه‌ها معطوف کرد. به همین علت است که آقای پزشکیان در کنار تأکید بر برنامه‌های بالادستی و برنامه هفتم، بر نهج‌البلاغه به ویژه نامه امام به مالک اشتر نیز تأکید می‌کند زیرا این نامه به تعبیر دقیق، بیانیه‌ای رویکردی و برای تغییر نگاه است.
تغییر نگاه به مردم، به حکومت، به کارگزاران، به وظایف حکومت، به اخلاق، به مسوولیت انسان و... ما بیش از هر چیز نیازمند چنین تغییر رویکرد و تغییر نگاهی هستیم. حکومت فقط برخی از امور جامعه را عهده‌دار است و نمی‌تواند و نباید در هر امری دخالت کند. در اموری هم که حق مداخله دارد، باید با هدف و وظایف خاص دخالت کند، نه آنکه فراتر از آنان کاری انجام بدهد.

مسوولان کشور باید پاسخگو باشند و در نتیجه آزادی نقد و بیان باید برقرار باشد. هر دو شعار اصلی پزشکیان، یعنی اجرای متن‌های بالادستی و قانون برنامه و نیز ارجاع به نهج‌البلاغه، بازی نواصولگرایان تندرو را به کلی به هم زده است. در عین حال که رییس‌جمهور شده، توپ تأیید کابینه و تامین الزامات اجرای برنامه هفتم و نیز ارزش‌های اسلامی را به زمین مجلس انداخته است. به همین علت آنان دچار بحران جدی شده‌اند. این ابتدای راه است. کسانی که رشد اقتصادی 8٪ را به عنوان هدف تصویب می‌کنند، باید شرایط آن را هم فراهم کنند. نمی‌توانند همزمان تنش در روابط خارجی را تشدید کنند و بی‌ثباتی در بازار و مالکیت ایجاد کنند و در عین حال شعار رشد 8 درصدی را سر بدهند و تحقق آن را از دولت‌ها مطالبه کنند.

اکنون زمان اجرای تعهدات مجلس نسبت به مصوبات خود از جمله قانون برنامه پنجم، قانون فرزندآوری، قانون مربوط به برجام و قوانین مربوط به فضای مجازی و حقوق زنان و... رسیده است.

21302

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان