رویارویی مرزی کرملین با اوکراین طولانی‌مدت است

روس‌ها شوکه شده اند

شماره روزنامه: ۶۰۹۱ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۶/۸ ...

به گفته مقامات غربی و کارشناسان نظامی، دقیقا اینکه چرا روسیه تاکنون نتوانسته است بزرگ‌ترین تهاجم خارجی به کشورش از زمان جنگ جهانی دوم را دفع کند، به نظر می‌رسد که نه تنها موضوع پرسنل و کمبود اطلاعات میدان نبرد، بلکه اولویت‌ها نیز باشد. مقامات و کارشناسان غربی درحالی‌که از این اقدام کرملین غافلگیر شده‌اند، روسیه همچنان قصد بیشتری برای تصرف پوکروفسک دارد؛ شهری که به‌عنوان مرکز لجستیک کلیدی در منطقه دونباس شرقی اوکراین عمل می‌کند و رهبران آن تمایلی به بیرون کشیدن نیروها از آن جبهه ندارند. در سه هفته پس از تهاجم به کورسک، مقامات می‌گویند که پیشرفت‌های آهسته اما پیوسته روسیه در نزدیکی پوکروفسک، افزایش یافته است. سرهنگ رایسنر گفت: «نیروهای روسی به پیشروی خود به سمت پوکروفسک ادامه می‌دهند و به نظر نمی‌رسد که قصد توقف داشته باشند.»

با این حال، مسکو شروع به واکنش در کورسک کرده است و اخیرا هزاران نیروی خود را به حرکت درآورده و تهدید به تلافی کرده است. کریستوفر جی.کاولی، ژنرال ارتش ایالات متحده و فرمانده ارشد نظامی ناتو، در سخنانی در 15اوت به شورای روابط خارجی گفت: «تهاجم اوکراین تاثیر تکان‌دهنده‌ای بر روس‌ها داشته است.» اما او افزود: «این برای همیشه ادامه نخواهد داشت. آنها خودشان را دور هم جمع خواهند کرد و مطابق با آن واکنش نشان خواهند داد.» مقامات و کارشناسان گفتند که نیروهای روسی در کورسک نه تعداد و نه تجربه‌ای برای دفاع سریع داشتند و به همین دلیل نیروهای اوکراینی در 6اوت به راحتی از مرز عبور کردند. آنهایی که می‌جنگیدند سلاح یا سایر تجهیزات کافی برای مقابله با اوکراینی‌ها را نداشتند. نیکلای سوکوف، یک دیپلمات سابق روسیه و شوروی که اکنون یکی از اعضای ارشد مرکز خلع سلاح و عدم اشاعه آن در وینِ اتریش است، گفت: «اطلاعات ارائه‌شده توسط متحدان غربی به اوکراین تصویر واضح‌تری از محل استقرار نیروهای روسی در منطقه داد و به آنها کمک کرد تا تصمیم بگیرند چه چیزی را می‌توان بدون مقاومت زیاد تصرف کرد.»

 در ابتدا مشخص نبود که چه کسی مسوول پاسخ روسیه به اوکراین بود. در حال حاضر، این F.S.B، آژانس امنیتی روسیه و جانشین K.G.B وظیفه رهبری واکنش را بر عهده دارد، نه ستاد کل ارتش روسیه که در شرق اوکراین مسوول است. رالف اف گاف، یکی از اعضای ارشد سابق سیا، مقامی که در اروپای شرقی و اتحاد جماهیر شوروی سابق خدمت می‌کرد، گفت: «بدون هیچ فرمانده مشخص، نیروهای روسی تا حالا روی پای خود باقی مانده‌اند. همین به اوکراینی‌ها اجازه داده است تا تحرکات خود را گسترش دهند.»

ژنرال اولکساندر سیرسکی، فرمانده ارشد نظامی اوکراین روز سه‌شنبه گفت: «نیروهای اوکراینی حدود 100شهرک را در منطقه کورسک کنترل می‌کنند و نزدیک به 600سرباز روسی را اسیر کرده‌اند.» این اعداد و ارقام به‌طور مستقل نمی‌تواند مورد تایید نیویورک‌تایمز قرار گیرد. اما بر اساس تحلیل شرکت اطلاعات دفاعی Janes، به نظر می‌رسد روسیه اکنون در حال برنامه‌ریزی برای رویارویی مرزی طولانی‌مدت با اوکراین است. این کارشناس تاکید کرد: «واکنش روسیه تا حدودی کند بوده است، اما با این وجود روشمند و کامل است.» سوکوف، دیپلمات سابق گفت که روسیه هلی‌کوپترهای تهاجمی را در کورسک مستقر کرده و اخیرا حملات توپخانه‌ای خود را علیه نیروهای اوکراینی در آنجا افزایش داده است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان