روش صحیح شستن فرش ابریشم در منزل

یکی از دغدغه های مهم افرادی که فرش های ابریشمی دارند شستن این فرش ها می باشد. از این رو تصمیم گرفتیم در این مطلب شما را با مراحل شستن فرش ابریشم در منزل آشنا نماییم.

روش صحیح شستن فرش ابریشم در منزل

فرش های ابریشمی جزو فرش های گران بها و باارزش می باشند که شستن آن ها نیز به دقت خاصی نیاز دارد. اگر قصد شستن فرش ابریشم در منزل را دارید پیشنهاد می کنیم با این مطلب همراه ما باشید تا با مراحل و نکات مهم این کار بهتر آشنا شوید.

مراحل شستن فرش ابریشم در منزل

احتمالا شستشوی فرش ابریشم یکی از دغدغه های مهم صاحبان این نوع فرش است و البته با قیمت بالای فرش های ابریشمی این موضوع منطقی به نظر می رسد. هنگام شستشوی فرش ابریشم لازم است نکاتی رعایت شود تا سلامت فرش حفظ شود.

در همین ابتدا توصیه می شود شستن چنین فرش هایی را به مراکز حرفه ای واگذار کنید زیرا این مراکز تضمین می دهند که سلامت فرش ابریشمی شما حفظ شود و به دلیل ارزش زیاد فرش های ابریشمی بهتر است خودتان از شستن آن صرف نظر کنید.

با این وجود اگر تمایل دارید که خودتان دست به کار شده و فرش ابریشمی خود را بشویید در این مطلب با مراحل و نکات مهم انجام این کار آشنا می شوید. قابل ذکر است شستن قالی ابریشم در پنج مرحله مجزا بیان می شود و نکات لازم اشاره را بهترین نتیجه را از شستشوی این فرش به دست آورید و به فرش آسیبی وارد نشود.

مرحله اول: زدودن گرد و غبار از فرش

در گذشته مشکلی که برای اکثر فرش های دستباف وجود داشت زدودن گرد و غبار از این فرش ها بود. زیرا قالی روی کف سیمانی و موزاییکی پهن می شد و استفاده از جاروی دستی نیز این مسئله را تشدید می کرد. اما امروزه به کمک جاروبرقی مشکل تمیز کردن فرش های پهن شده روی پارکت، سرامیک و … به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

به هر روی توصیه می شود پیش از شستشوی فرش ابریشمی این موضوع را بررسی تا قالی بدون هر نوع گرد و خاکی باشد. چرا که این گرد و غبار هنگام شستن به گل تبدیل می شود و در بافت فرش باقی مانده و به تدریج سبب فرسودگی قالی می شود.

به این ترتیب قالی ابریشمی را ابتدا تکان داده و به کمک چوبی به آرامی به پشت فرش ضربه زده تا گرد و خاک آن خارج گردد. دقت کنید ضربه ها محکم نباشد وگرنه به بافت فرش صدمه می زند. به ویژه که قالی دستباف قدیمی هم باشد.

در انتهای این مرحله با جارو دستی یا چوبی گرد و خاک روی سطح فرش را جارو و دقت کنید که فرش را محکم روی زمین نکوبید. باقی ماندن گچ، خاک و … درون فرش به دلیل خواص قلیایی می تواند به تجزیه شدن بافت فرش منجر شود.

از نکاتی که در این مرحله باید به آن دقت کنید عبارت است از:

  • دقت کنید فرش ابریشم نسبت به فرش ماشینی حساسیت زیادی دارد. از این رو هنگام استفاده از جاروبرقی آن را در حالت حداکثر قرار نداده و بهتر است از برس ضخیم جاروبرقی استفاده نشود.
  • اگر با جارو دستی می خواهید گرد و خاک فرش را تمیز کنید آن را به آرامی انجام داده تا به بافت فرش صدمه وارد نشود.
  • اگر به محیط باز دسترسی دارید می توانید برای تمیز گردن گرد و غبار فرش آن را با تکاندن فرش انجام دهید.
  • بعد از تمیز کردن فرش ابریشم از گرد و غبار، سعی کنید زباله هایی که درون فرش گیر کرده را با دقت خارج نموده تا هنگام شستشو به بافت فرش آسیبی وارد نشود.

مرحله دوم: لکه برداری از فرش

برخی مواقع ممکن است به خاطر یکی دو لکه کثیف ایجاد شده روی فرش ابریشم بخواهید آن را بشویید. دقت کنید که شستشوی زیاد فرش هم سبب پوسیدگی و از بین رفتن بافت قالی می شود. به طور استاندارد اگر قالی به صورت مداوم در جایی پهن و استفاده می شود هر چهار سال یک مرتبه نسبت به شستشوی آن اقدام کنید.

در مقالات قبلی با اصول تمیز کردن لکه از فرش آشنا شدید. تمیز کردن انواع لکه روی فرش در وهله اول به حذف سریع منشا آن بستگی دارد. در حقیقت سرعت عمل تمیز کردن لکه ایجاد شده نخستین گام مهمی است که برای حذف لکه ها باید انجام داد.

مثلا اگر لکه در اثر ریخت چای یا قهوه ایجاد شده سریعا با قاشق حجم اصلی مایع را از روی فرش جمع آوری کنید. بعد با ریختن مقداری آب غلظت لکه را کاهش داده تا به کمک یک پارچه نخی یا حوله خشک لکه را از بین ببرید.

چند روش پاک کردن لکه از روی فرش ابریشم

  • از طریق سرکه سفید و آب: دقت کنید که میزان این دو محلول مساوی با هم ترکیب شود. سپس ترکیب حاصل را روی پارچه سفید ریخته و شروع به تمیز کردن فرش نمایید. در پایان توسط پارچه خشک دیگری قسمت های خیس شده را خشک کنید.
  • از طریق نوشابه: نوشابه هم به خاطر خواص شیمیایی اش قدرت پاک کنندگی خوبی درد. به کمک یک پارچه تمیز و کمی نوشابه به تمیز کردن لکه اقدام کنید. بعد با پارچه دیگری بخش های خیس را خشک کنید.
  • از طریق جوش شیرین: اگر قالی ابریشمی در اثر لکه بو گرفته می توانید جوش شیرین را روی محل لکه ریخته و بعد از یک ساعت با جارو برقی آن را تمیز کنید.

مرحله سوم: شستشوی فرش

به منظور شستشوی فرش ابریشمی لازم است نکات مهمی رعایت شود که در ادامه به این نکات اشاره می شود:

  • از آب گرم برای شستن قالی ابریشمی استفاده نکنید. زیرا این کار سبب شده بافت قالی استحکام خود را از دست دهد. از این رو توصیه می شود با آب ولرم به شستن فرش اقدام کنید.
  • مراقب باشید آب با فشار بالا( مانند فشار آب در کارواش ها) به فرش برخورد نکند. بهترین کار استفاده از آب به صورت دوش و با فشار متوسط خواهد بود.
  • جهت شستن فرش از شوینده های خنثی استفاده کنید. مانند پودر دستی که در آب حل شود. یا شامپوی فرش هم مناسب خواهد بود.
  • اگر قالی ابریشمی در بخش هایی چرب شده برای تمیز کردن چربی از مایع ظرفشویی یا پودر صابون حل شده استفاده کنید و هرگز از مواد قلیایی برای این کار استفاده نشود.
  • لکه های جوهر، چای، نوشابه و .. را قبل از شستن قالی ابریشمی تمیز کرده وگرنه این لکه ها هنگام شستشو در کل فرش پخش شده و رنگ پس می دهد.
  • از پارچه سفید خیسی استفاده و روی بخش های پر رنگ فرش بکشید. اگر فرش رنگ پس می داد هرگز آن را خیس نکنید زیرا ممکن است بخش های روشن رنگ بخش های تیره فرش را جذب کرده و جلوه فرش از بین رود. به کمک شامپو فرش این نوع فرش ها را تمیز کنید.
  • هنگام شستن فرش در جهت خواب قالی حرکت کرده و شستشو را انجام دهید تا بافت قالی صدمه نبیند.

موادی که به فرش ابریشم آسیب می زنند.

از نکاتی که باید در شستن قالی ابریشم به آن دقت کنید مواد شوینده می باشد. از جمله موادی که سبب آسیب به این نوع فرش ها می شود عبارت است از:

  • موادی که ترکیب قلیایی دارند به فرش ابریشم آسیب می رسانند.
  • آب گرم تا داغ استحکام بافت های فرش را از بین می برد.
  • مواد رنگ دار مانند جوهر در صورت ریختن روی فرش باید سریعا پاک شوند وگرنه رنگ به بافت فرش وارد شده و پاک کردن آن خیلی سخت خواهد بود. حتی ممکن است اصلا تمیز نشود.

مرحله چهارم: آبکشی فرش

برخی افراد بعد از شستن قالی ابریشم ممکن است اشتباهاتی انجام داده که سبب تداخل رنگی فرش شده و ارزش فرش دستباف خیلی کاهش پیدا کند. از این رو بعد از شستن قالی سریعا آن را لوله نکنید و اجازه دهید فرش حداقل یک ساعت پهن باقی مانده تا آب آن خارج شود.

نکته بعدی این که وقتی قالی را لوله کردید داخل آن را مجددا آب نگیرید و ضمنا هنگام پهن کردن نیز روی ریشه ها را آب نگیرید. این کار سبب زرد شدن ریشه های فرش می شود. برای گرفتن آب فرش از پارو استفاده نکنید. پارو سنگین بوده و وقتی قالی ابریشمی خیس باشد به راحتی به بافت آن صدمه می زند.

در صورت تمایل به استفاده از پارو بهتر است از پاروهای پلاستیکی استفاده که وزن کمی داشته و در جهت خواب فرش آبگیری را انجام بدهید.

مرحله پنجم: خشک کردن فرش

در مرحله پایانی پس از شستشوی فرش باید نسبت به خشک کردن آن اقدام کنید. قالی ابریشمی که در بخش قبلی آبکشی نموده و نیمه مرطوب است را از پشت کار در نور غیر مستقیم خورشید و در معرض هوا پهن نموده تا سرعت خشک شدن افزایش یابد.

پس از شستن فرش یک مشکل رایجی که وجود دارد این است که طرح های قالی ابریشمی جابجا می شود و از آن جا که فرش پس از خشک شدن حالت سفتی پیدا می کند نمی توان به راحتی پرزهای آن را جابجا کرد. از این رو برای زیبا شدن جلوه فرش هنگامی که کمی مرطوب است این کار را انجام دهید.

به کمک جارو چوبی یا برس، سر فرش را به سمت خواب فرش جارو یا برس بکشید. از جاروبرقی استفاده نکنید زیرا عمل رفت و برگشت روی فرش صورت می گیرد و خواب قالی به هم می ریزید. ضمنا زیبایی فرش کم می شود.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش شد همه نکات شستشوی فرش ابریشم ارائه شود. امیدواریم این نکات مفید واقع شده باشد. همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با روش شستن فرش های فانتزی و شستن تابلو فرش روی لینک ها کلیک و از این مقالات نیز بازدید نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان