پنج دلیل شایع برای سرگیجه‌های صبحگاهی

معمولا صبح‌ها از رختخواب بیرون آمدن و رها کردن جای نرم‌ و گرم سخت است و این وضعیت زمانی بدتر می‌شود که احساس سرگیجه و عدم تعادل داشته باشیم. اما چرا پس از خواب طولانی شبانه، گاهی صبح‌ها دچار سرگیجه می‌شویم؟

پنج دلیل شایع برای سرگیجه‌های صبحگاهی

نادیا زکالوند: احساس سبکی سر و عدم تعادل صبحگاهی به چند دلیل زیر رخ می‌دهند:

1. کم‌آب بودن بدن

رایج‌ترین علت سرگیجه صبحگاهی کم‌آب بودن بدن است. کمبود مایعات روی عملکرد مغز اثر منفی می‌گذارد و احساس سرگیجه و سبکی سر به سراغ‌تان می‌آید. بنابراین مراقب باشید که همیشه به‌اندازه کافی آب مصرف کنید.

2. آپنه در خواب

آپنه در خواب نوعی اختلال خواب است که در آن فرد هنگام خواب شبانه دچار تنفس نامنظم و وقفه‌های تنفسی می‌شود. این اختلال باعث می‌شود، صبح روز بعد احساس سرگیجه و عدم تعادل داشته باشید. برای درمان آپنه در خواب باید به پزشک و متخصص خواب مراجعه کنید.

پنج دلیل شایع برای سرگیجه‌های صبحگاهی

3. قند خون پایین

گاهی گیجی و عدم تعادل صبحگاهی به‌دلیل قند خون بسیار پایین (هیپوگلیسمی) است. البته این مشکل بیشتر در افراد مبتلا به دیابت مشاهده می‌شود، اما دیگران هم احتمال دارد دچار قند خون پایین شوند که به‌دلیل ساعت‌های طولانی گرسنه ماندن در شب است.

4. فشار خون پایین

فشار خون پایین یا تغییر ناگهانی در فشار خون هم علت دیگر سرگیجه صبحگاهی است. به‌طور ناگهانی از جای خود بلند شدن، موجب افتادن موقتی فشار خون شده و خطر ضعف کردن و از حال رفتن را بالا می‌برد. بنابراین صبح‌ها با عجله و ناگهانی از جایتان بلند نشوید. اما اگر این اتفاق بارها رخ داد، علامت مشکل دیگری است که حتما با پزشک مشورت کنید.

5. مصرف دارویی جدید

پنج دلیل شایع برای سرگیجه‌های صبحگاهی

برخی از داروها،‌ مانند داروهای ضدافسردگی، ضدالتهاب، بیهوشی و ضدبارداری هم عوارض جانبی مانند سرگیجه دارند،‌ هر زمان مصرف داروی جدیدی را شروع کردید، پیش از مصرف، از عوارض جانبی آن مطلع شوید.

با رعایت موارد فوق، سرگیجه در صبح برطرف خواهد شد و روزتان را بدون احساس ناراحتی شروع خواهید کرد. اما اگر احساس سرگیجه و عدم تعادل همچنان با شما بود، حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع:

msn

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان