آذری جهرمی: هنوز هم به دولت سیزدهم نقد دارم ولی برای ویژگی‌های شخصیتی مثبت رئیسی شهادت می‌دهم/ خون شهید شاه کلید وحدت و همبستگی اجتماعی است

وزیر پیشین ارتباطات گفت: درگذشت شهادت‌گونه رئیس جمهور و همراهانش قطعا به وحدت اجتماعی دامن می‌زند. اتفاقی که منجر به ایجاد ظرفیتی شود که مردم احساس همبستگی کنند رخ داده و نماد آن در تشییع شهید رئیسی مشهود است.

آذری جهرمی: هنوز هم به دولت سیزدهم نقد دارم ولی برای ویژگی‌های شخصیتی مثبت رئیسی شهادت می‌دهم/ خون شهید شاه کلید وحدت و همبستگی اجتماعی است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، درپی سانحه‌ هوایی که منجر به فوت شهادت‌گونه حجت الاسلام ابراهیم رئیسی،‌ رئیس جمهوری اسلامی ایران و جمعی از همراهانش شد، محمدجواد آذری جهرمی وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: واقعه دردناکی بود و این اتفاق را خدمت همه مردم و خانواده‌های داغدار این شهدای عزیز تسلیت عرض می‌کنم. ما با مرحوم رئیسی در دادستانی کل کشور و کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه سابقه فعالیت مشترک داشتیم که مرحوم به عنوان دادستان، دبیر کارگروه بود و من هم از سمت وزارت ارتباطات به جلسه‌های کارگروه می‌رفتم. قبل از مسئولیت رئیسی در دولت توفیق آشنایی با او را داشتم و بعد هم که در آستان قدس رضوی و قوه قضائیه مشغول به خدمت شد همکاری‌های زیادی باهم داشتیم.

آنگونه که اعتمادآنلاین روایت کرده، آذری جهرمی درباره اخلاق و ویژگی‌های شخصیتی شهید ابراهیم رئیسی بیان کرد:‌ چیزی که در تصاویر خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی از آقای رئیسی دیده می‌شد خودِ واقعی او بود و در برخوردهای اجتماعی هم همین منش را داشت. حرکت مردمی و توجهش به ساده زیستی اخلاق واقعی او بود. شخصیتی بود که تکبر نداشت، مواضعش طوری بود که همواره سعی می‌کرد رضایت کسانی را که در حوزه مسئولیتش ذی‌حق هستند فراهم کند، به آن‌ها توجه داشته باشد و از لباس طلبگی خودش خارج نشود. این فضیلتی بود که خداوند به او عطا کرده بود، این روحیه را از زمانی که ما او را می‌شناختیم در دوره‌های مختلف حفظ کرد و همین، سرمایه بزرگی برایش بود.

وی روحیه خاکی بودن و بی‌تکلف بودن در برخورد با دسته‌های مختلف مردم را از دیگر ویژگی‌های شهید جمهور ایران خواند و ادامه داد: علقه قلبی شهید رئیسی بین مردم بودن بود و پشت میز نشینی را دوست نداشت که این رفتار بسیار پسندیده‌ای است و ما همواره آن را به عنوان نکته مثبت مطرح می‌کردیم. در هر صورت خداوند اینگونه مقدر کرد که سرنوشت مجاهدت او را با شهادت در راه خدمت ختم به خیر کند و ان‌شاءالله که روحش عالی‌ هست خداوند آن‌ را متعالی کند.

وزیر ارتباطات دولت دوازدهم در پاسخ به این سوال که پیش از این نقدهایی به دولت شهید رئیسی داشت افزود: بله نقد داشتیم هنوز هم داریم اما این ربطی به شخصیت آدم‌ها ندارد. در هر صورت قرار گرفتن در مسئولیت، راهبردهایی را در حوزه اجرا دارد که ممکن است دیدگاه‌های متفاوتی به همراه داشته باشد. نقد عملکرد با اینکه اعتقاد داشته باشیم فردی که در مسئولیت قرار گرفته دارای ویژگی‌های خاص شخصی است و همه تلاشش را به کار گرفته است، باهم همپوشانی ندارد. به نظر من دولت سیزدهم در مجموعه عملکردی که داشت می‌توانست راهبردهای بهتری داشته باشد و نقدهایی به سیاست‌های این دولت هنوز هم هست اما این موضوع با اینکه شخصیت مرحوم رئیسی، منش او و توجه مردم به او چه بوده، متفاوت است. نقدها، نظرات کارشناسی است که هرکس در جایگاه‌های مختلف ممکن است به عملکرد همه آدم‌ها داشته باشد. این‌ دو موضوع از هم دیگر مجزا هستند.

آذری جهرمی تصریح کرد: اصولا با مطرح شدن این نقدها مسأله‌ای برجسته می‌شد که گوش شنوایی هم برای پذیرفتن انتقادها وجود دارد. همین چند روز اخیر بعد از افتتاحی که رئیس جمهور در قم داشت نقدی به میزان آمار و ارقام منتشره داشتم و شهید رئیسی هفته بعد در وزارت ارتباطات خطاب به وزیر مجموعه تاکید کرد که باید تفاوت آماری که وجود دارد جبران شود و این نشان می‌دهد برای نقدها حتما گوش شنوا و پذیرایی بوده، پردازش صورت گرفته و فارغ از اینکه او برای دولتی دیگر و من برای دولت پیشین بوده‌ام، نقد به وزیر یادآوری شده است. طرح این انتقادها با هدف پیش رفتن کارها و امور کشور است چون ما در قبال کار وظیفه‌ای داریم.

وی درباره نقدهای مردمی اظهار داشت: ما نمی‌توانیم برای مردم تکلیف تعیین کنیم و رخداد مجموعه فعالیت‌های اجتماعی ناشی از فعل و انفعالاتی است که مردم مشاهده می‌کنند. به نظر من مردم در مواجهه با شهید رئیسی به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ افرادی بودند که مثل من آقای رئیسی را از نزدیک دیده و شناخته بودند و ما باید اگر دولت را نقد می‌کنیم از طرفی هم شهادت دهیم که اخلاق رئیس جمهور چگونه بوده با وجود اینکه قضاوت‌هایی هم درباره او صورت گرفته است. برخی هم این شخصیت را دوست دارند و طرفدار او، دیدگاه‌های سیاسی، روش‌ها و منش‌هایش بوده‌اند؛‌ آن‌ها هم آنقدری پذیرش شأن و شخصیت او را داشته‌اند که به عنوان رئیس جمهوری به شهید رئیسی رأی داده و انتخابش کرده‌اند. عده‌ای هم نسبت به این چهره سیاسی شناختی نداشته و قضاوت‌هایی که می‌کنند ناشی از آثاری است که از عملکرد دولت تحت مسئولیتش دیده‌اند. ممکن است در موضوع‌های اجتماعی مثل حجاب یا در مسائل اقتصادی قضاوت‌هایی داشته باشند و این را به فرد ربط می‌دهند. درباره این موضوع نمی‌توان به مردم خرده گرفت و گفت چرا رویه این دسته اینگونه است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت پیشین گفت: بلا تشبیه می‌خواهم به مثالی تاریخی ارجاع دهم و آن هم این است که بعد از ضربت خوردن امیرالمؤمنین (ع) هم همه گفتند مگر علی(ع) نماز می‌خواند؟ بخشی از قضاوت‌های جامعه درباره عملکرد هر فرد برای همه چهره‌های برجسته در هر حوزه‌ای وجود دارد اما باطناً فکر می‌کنم در فرهنگ ما ایرانی‌ها، روحیه قدردانی و قدرشناسی به ویژه بعد از اینکه فردی از بین ما رفت تجلی پیدا می‌کند، این گلایه‌ها و ناراحتی‌ها به روحیه قدرشناسی تبدیل می‌شود و مردم قدردان زحماتی که شهید رئیسی برایشان کشیده خواهند بود. هر مسئولی می‌آید نمی‌تواند به همه «بله» بگوید بلکه بخشی از مسئولیتش مورد قبول جامعه است و بخشی هم مورد قبول نیست. بعضی این را به شخصیت فرد منسوب می‌کنند و در این میان شهادت دادن امثال ما که در نقد سیاست‌های او هم صحبت می‌کردیم می‌تواند برای تفکیک این دو موضوع کمک کننده باشد.

آذری جهرمی عنوان کرد: ما نباید بر مردم خرده بگیریم بلکه باید تبیین کنیم. بالاخره این دولت رویکرد امیدآفرینی و موفقیت‌هایی هم داشته برای مثال در بحث افزایش یارانه خانواده‌های نیازمند علی‌رغم همه نقدها توانست میزان فقر در بین خانواده‌های کمتر برخوردار را کاهش داده و فشار آن‌ها را کم کند. به جای نقد کردن قضاوت‌های مردم اگر بتوانیم اقدام‌های مثبت را در آن کفه ترازو بگذاریم و این موفقیت‌ها از زبان خود مردم گفته شود، برخی قضاوت‌های ناروا را پوشش می‌دهد. مطرح کردن عملکردها و اثر آن‌ها در دولت سیزدهم در راستای بهبود زندگی مردم از زبان مردم کاری است که رسانه‌ها باید به آن توجه کنند.

وی بیان کرد: چیزی که من شاهد هستم تأثر جمعی است و فضایی که برخی با فعالیت‌های افزاینده و تشدید شده در فضای مجازی جلوه می‌دهند همه بخش‌های جامعه ما نیست. درست است که در جامعه نقد هم وجود دارد همانطور که درباره دولت قبل هم وجود داشت اما بیشتر از آن همین اندوه جمعی است که به چشم می‌آید.

آذری جهرمی افزود: خون هر شهیدی وحدت اجتماعی را افزایش می‌دهد به شرطی که بتوانیم درست از آن سرمایه‌ها استفاده کنیم. خصلت خون شهید شاهکلید وحدت و همبستگی اجتماعی است؛ سال‌ها این را دیده‌ایم و مثال‌های متعددی برای آن وجود دارد.

وزیر سابق ارتباطات عنوان کرد: به نظر من اگر بخواهیم به این وحدت اجتماعی استمرار دهیم نباید دنبال «چه کنیم» باشیم بلکه باید به دنبال «چه نکنیم» باشیم. باید مجموعه اقداماتی که نباید انجام دهیم را ترسیم و از آن‌ها دوری کنیم تا این وحدت اجتماعی بیش از پیش تقویت شود. خاطرمان باشد که حتی بعد از اتفاقات تلخ آبان 98 شهید سلیمانی به عنوان سرمایه اجتماعی بزرگ شناخته می‌شد. باید از برخی کارها که افکار عمومی را جریحه‌دار می‌کند دوری و از دوقطبی کردن جامعه پرهیز کنیم.

وی گفت: درگذشت شهادت‌گونه رئیس جمهور و همراهانش قطعا به وحدت اجتماعی دامن می‌زند. اتفاقی که منجر به ایجاد ظرفیتی شود که مردم احساس همبستگی کنند رخ داده و نماد آن در تشییع شهید رئیسی مشهود است. حفظ این همبستگی نیازمند دوری از نبایدهایی است که اعتماد عمومی را خدشه‌دار می‌کند.

27218

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان