قالیباف : ما حتما مابه تفاوت تورم را به حداقل حقوق قشر پایین خواهیم داد/ بی‌عرضگی دولت را نباید از جیب مردم برداریم

محمدباقر قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شامگاه جمعه - ۲۵ خردادماه - از ساعت ۲۲ و ۴۵ دقیقه با حضور در برنامه «میزگرد اقتصادی» شبکه یک سیما، دیدگاه‌ها، راهبردها و برنامه‌های خود را در حوزه اقتصادی تشریح کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اصلاحات اقتصادی را ضروری دانست و گفت: همه خانواده‌های ایرانی به ویژه کارمندان و کارگران که حقوق ثابت دارند، احساس می‌کنند دخل و خرج زندگی‌شان با هم نمی‌خواند. حتما مابه تفاوت تورم را به حداقل حقوق قشر پایین خواهیم داد.

به گزارش ایرنا، محمدباقر قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شامگاه جمعه - 25 خردادماه - از ساعت 22 و 45 دقیقه با حضور در برنامه «میزگرد اقتصادی» شبکه یک سیما، دیدگاه‌ها، راهبردها و برنامه‌های خود را در حوزه اقتصادی تشریح کرد.

در این نشست مجید شاکری و سید امیرسیاح به عنوان مشاوران محمدباقر قالیباف و حسین حسین زاده بحرینی، داود دانش جعفری و یحیی آل اسحاق در مقام کارشناسان سوال‌کننده از این نامزد انتخابات ریاست جمهوری حضور داشتند.

دخل و خرج زندگی مردم یکی نیست

قالیباف در سخنان ابتدای این برنامه با تحلیل شرایط اقتصادی کشور، اظهار داشت: انقلاب اسلامی افتخارات بزرگی آفریده، از جمله در قدرت نرم، مردم سالاری دینی، دفاعی، علم و دانش و تحقیق، سیاسی و فرهنگی و اینکه امروز کشوری آزاد و مستقل هستیم از افتخارات است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه نباید از چالش‌های خود فاصله بگیرم، افزود: در دهه گذشته رشد متوسط سالانه کمتر یک درصد بوده است. این در شرایطی است که رشد نقدینگی ما 26 برابر شده است. خروجی این حرف به این معنا است که امروز تمام خانواده‌های ایرانی حس می‌کنند که دخل و خرج آنها یکی نیست.

وی ادامه داد: حتی وقتی مردم برخی از خرج‌ها را که حذف می‌کنند، باز هم نیازهای اساسی آنها نمی تواند تامین کننده باشد؛ به ویژه کارگران، کارمندان، بازنشستگان، صندوق‌های لشکری و کشوری و تامین اجتماعی که درآمد ثابت دارند. این موضوع سبب می‌شود خدمات جانبی آنها مثل سلامت، معیشت، اوقات فراغت را از دست بدهند.

تا چند سال دیگر برای واردات گاز 31 میلیارد دلار باید پرداخت کنیم

قالیباف افزود: در بخش سرمایه‌گذاری مانند پارس جنوبی با افت فشاری که رخ می‌دهد که در سال 1420 تقریبا دسترسی به استخراجی که امروز انجام می‌دهیم، نخواهیم داشت؛ حتی در چند سال آینده ظرفیت ما به نصف می‌رسد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: وقتی استخراج گاز به نصف برسد، برای واردات گاز بیش از 31 میلیارد دلار باید پرداخت کنیم تا شرایط فعلی را دنبال کنیم که این وضعیت نشانه حساس بودن شرایط آن دارد.

قالیباف با تاکید بر اینکه دیگر فرصت آزمون و خطا وجود ندارد، یادآور شد: در حقیقت مدیریت کشور در سطح بالای اجرایی را باید به فردی داد که بتواند این موضوع را مدیریت کند؛ اینکه رئیس دولتی بیاید که تجربه کاری، برنامه و آگاهی لازم به مسائل را نداشته باشد، یا اقتدار لازم، اجماع سازی و تصمیم گیری در شرایط سخت را نداشته باشد درست نیست، بلکه اجرای قوی مهمترین نکته ای است که باید رئییس جمهوری برخوردار باشد.

بخشی از اصلاحات ریشه در مسائل اقتصادی دارد و بعضی در حوزه خارجی مربوط است. اما قطعا این دو بر یکدیگر تاثیرگذار هستند

وی با بیان اینکه رئیس جمهوری آینده در طول اجرای برنامه هفتم باید به مردم بگوید که چه چیزی روی زمین و چه در سفره مردم می آورد، اظهار داشت: او باید بگوید در زیرساخت‌ها، تولید پیشرفت چه اتفاقی رخ می دهد و آثار آن در سفره مردم دیده شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر لزوماصلاحات اقتصادی در دولت آینده گفت: بخشی از اصلاحات ریشه در مسائل اقتصادی دارد و بعضی در حوزه خارجی مربوط است. اما قطعا این دو بر یکدیگر تاثیرگذار هستند. البته هرچند که تحریم اقتصادی را دشمنان ما ایجاد کردند، اما از این موضوع غافل نباشید که بخشی از آن به اشکالات ما مربوط است.

قالیباف اضافه کرد: بی‌تدبیری، بی عرضه‌گی در کار و ناکارآمدی و فساد و حیف کردن سرمایه از جمله اشکالات اداره کشور است. اگر ما نتوانیم با روش و ابزار مشخص، مدیریت قوی و راه حل‌های درست فرصت‌ها را غنیمت بشماریم، ظلم به مجموعه است. 

2 کار باید انجام دهیم، مهار تورم و رشد اقتصادی

قالیباف با بیان اینکه برای رسیدن به نقطه مطلوب باید دو کار انجام داد، تصریح کرد: نخست مهار تورم و دوم رشد اقتصادی است. در مهار تورم دو موضوع مهم کسری بودجه که به تعبیر رهبر معظم انقلاب «ام الخبائث» است و ناترازی بانکی است که برای حل آن باید باید چاره اندیشی شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان