بررسی خواص آب نارنج و تاثیر مصرف آن بر سلامتی

خواص آب نارنج این نوشیدنی خوشمزه را تبدیل به یک معجون مفید برای سلامتی می کند، چرا که دارای فواید بسیاری می باشد و با بهبود سیستم ایمنی، کنترل فشار خون، افزایش سلامتی قلب و بهبود گوارش و غیره در حفظ سلامتی ارگان های بدن و بهبود کلی سلامتی موثر می باشد، اما به یاد داشته باشید، که هر گونه تغییر در رژیم غذایی باید با مشورت پزشک یا متخصص تغذیه صورت بگ ...

بررسی خواص آب نارنج و تاثیر مصرف آن بر سلامتی

نارنج از مرکبات ترش طعم می باشد، نارنج را می توان به آسیا و مدیترانه نسبت داد. همچنین می توان نارنج را پایه مناسبی برای پیوند شاخه های نارنگی و پرتقال دانست. معمولا از طعم ترش نارنج برای ایجاد طعم بهتر در غذا استفاده می شود، پوست نارنج و بهار نارنج نیز در تهیه سس، سالاد، مربا و مارمالاد به کار می رود. خواص آب نارنج برای بدن بسیار مفید می باشد، که در ادامه به بررسی این خواص می پردازیم، تا فواید مصرف آن را آشکار سازیم.

یکی از عمده ترین مشکلاتی سلامتی در جامعه ما فشار خون بالا می باشد، که در نتیجه آن سکته قلبی و مغزی روی می دهد. یکی از نوشیدنی های مفیدی در این زمینه که برای بهبود فشار خون معرفی شده است، آب نارنج می باشد، که می تواند کمک موثری محسوب شود.

آشنایی با مهمترین خواص آب نارنج

خواص آب نارنج

میوه های ترش و به خصوص مرکبات دارای ویتامین C می باشند. آب نارنج نیز چون سایر مرکبات حاوی ویتامین C می باشد و مصرف آن در تقویت سیستم ایمنی موثر واقع می شود، به همین جهت در مواقع ابتلا به سرماخوردگی با مصرف آب نارنج می توان، به تسریع روند بهبود کمک کرد.

آب نارنج خواص ضدعفونی کنندگی نیز دارد و نوشیدن آن در زمانی بروز گلو درد در رفع این نوع از مشکلات گلو کمک کننده خواهد بود، علاوه بر این می توانید، آب نارنج را قرقره کنید. مصرف نصف لیوان آب نارنج با ترکیب یک قاشق عسل بعد غذا در دوران ابتلا به سرماخوردگی توصیه شده است.

فشار خون بالا می تواند، منجر به بروز سکته قلبی و مغزی شود و تهدیدی برای سلامتی انسان به شمار می رود. طب سنتی استفاده از خوراکی های مختلف برای کنترل فشار خون را پیشنهاد می کند، یکی از این خوراکی آب بهار نارنج می باشد.

درمان کم خونی

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، نارنج سرشار از ویتامین C می باشد، به همین جهت مصرف آب نارنج به همراه غذاهای گوشتی توصیه می شود، زیرا می تواند جذب آهن در خون را افزایش دهد. مصرف آب نارنج به همراه غذا برای افراد مبتلا به کم خونی بسیار مفید خواهد بود، زیرا یکی از خواص آب نارنج وجود ویتامین C و کمک به جذب آهن غذا می باشد.

کاهش قند خون

در بسیاری از موارد مصرف آب نارنج برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 توصیه می شود. در همین راستا آزمایشی انجام گرفت، که سی شرکت کننده در آن حضور داشت، این افراد به دیابت نوع 2 مبتلا بودند و طی تحقیقات چهار هفته ای مشخص شد، مصرف آب نارنج در این افراد به کاهش سطح گلوکز کمک کرده است.

ارتقای سلامتی بدن با نوشیدن آب نارنج

بنابراین مصرف آب نارنج در کنار سایر دارو ها می تواند، در کنترل این بیماری موثر باشد. یکی از خواص نارنج را باید کاهش قند خون دانست، به همین دلیل بهتر است، از این میوه به عنوان یک چاشنی خوشمزه در کنار غذا یا در سالاد استفاده شود.

کاهش وزن

مصرف آب نارنج می تواند، در کمک به لاغری موثر واقع شود و درمانی برای یبوست باشد. یکی از راهکارهایی که برای رهایی از چربی های اضافه و اضافه وزن در افراد پیشنهاد می شود، مصرف آب نارنج تازه با مقدار بسیار کمی شکر می باشد. آلکالوئید سینافین موجود در آب نارنج، می تواند، در افزایش متابولیسم بدن و کاهش اشتها موثر عمل کند و در کنار ورزش مداوم راه حل بسیار خوبی برای کنترل وزن و چربی سوزی می باشد.

غنی از فیبر

تحقیقات انجام گرفته پیرامون خواص آب نارنج و نارنج نشان می دهد، مصرف خوراکی های دارای فیبر در کاهش فشار خون موثر عمل می کند و علاوه بر این دارای خاصیت ضد التهابی نیز می باشد. از آنجایی که نارنج میوه ای غنی از فیبر می باشد، احتمالا تاثیر آب نارنج برای کاهش فشار خون به دلیل وجود مقدار قابل توجه فیبر در آب این میوه باشد. فیبر در تنظیم قند خون نیز مفید می باشد و به همین دلیل در بهبود عملکرد قلب کارآمد است.

تقویت مو

از آب نارنج برای تقویت مو نیز استفاده می شود، چرا که نارنج می تواند، به تقویت فولیکول مو کمک کند و با تقویت فولیکول های مو به رشد بهتر و پیشگیری از ریزش مو کمک می شود. علاوه بر این ماساژ مو به همراه نارنج پخته شده می تواند، تاثیر بسزایی در درخشندگی و لخت شدن مو داشته باشد. آشنایی با این امر که فولیکول مو چیست و چطور تقویت می شود؟ کمک می کند، تا در محافظت از مو با آگاهی بیشتری عمل کنید.

مفید برای پوست

از دیگر خواص آب نارنج و نارنج باید به تاثیرات مفید آن برای پوست اشاره کرد. آب رسانی به پوست یکی از این مزیت ها می باشد، که با استفاده از نارنج امکان پذیر می باشد، نارنج را می توان یک مرطوب کننده برای پوست دانست. پوست نارنج دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی می باشد، به همین جهت نارنج را باید نوعی درمان آکنه و جوش دانست، همچنین خواص ضد قارچی نارنج در درمان قارچ پای ورزشکاران موثر است. وجود آنتی اکسیدان ها و C مانند یک اکسیر ضد پیری عمل می کند و چین و چروک های پوست را برطرف می سازد.

خواص آب نارنج و نارنج برای پوست

هضم غذا

مصرف مرکبات ترش می تواند، در هضم بهتر مواد غذایی موثر باشد، بنابراین آب نارنج یکی از مهمترین چاشنی های ترش مزه می باشد، که در هضم غذا نیز به معده کمک می کند و در رفع ترشی معده نیز کاربرد دارد. مصرف نارنج در درمان سوء هاضمه، معده درد و زخم معده مفید خواهد بود. علاوه بر این مصرف نارنج با تاثیر در بهبود حرکات روده، یبوست و اسهال را بهبود می بخشد.

تاثیر ضد التهابی

نارنج ضد التهابی می باشد و در کاهش تورم و درد ناشی از التهاب توصیه می شود و روغن حاصل از پوست نارنج در درمان بیماری های مفصلی چون نقرس و آرتریت روماتوئید نیز مفید خواهد بود.

درمان اوریون

لازم به ذکر است، که یکی از خواص آب نارنج درمان اوریون می باشد، برای درمان اوریون با استفاده از آب نارنج می بایست آب نارنج، سرکه و غوره را به میزان مساوی با یکدیگر مخلوط نمایید و بر روی برآمدگی گلو بکشید. همچنین از مصرف غذا های سرخ شده اجتناب شود، تا بیماری هر چه زودتر درمان شود.

سلامت کلیه

آب نارنج خاصیت آنتی اکسیدانی و فلاونوئید بالایی دارد، که این امر در ارتقا سلامتی کلیه ها بسیار مفید می باشد و می تواند، از کلیه در برابر آسیب های ناشی از جنتامایسین القایی محافظت کند. برای استفاده از نارنج در غذا می توانید، از دستور های غذایی مانند طرز تهیه سس نارنج خوش طعم خانگی بهره بگیرد، تا از فواید بی نظیر نارنج بی بهره نباشید.

پیشگیری از بروز بیماری های خطرناک با مصرف آب نارنج

پیشگیری از سرطان

رادیکال های آزاد مولکول های فعالی می باشند، که تجمع آن ها در بدن می تواند، در نهایت به آسیب دیدن سلول های بدن منتهی شود و سلول های سرطانی را ایجاد کند. آنتی اکسیدان ها نیز ترکیبات ضد سرطانی شناخته می شوند و با تجمع رادیکال های آزاد مقابله می کنند و احتمال ابتلا به سرطان را به میزان قابل قبولی کاهش می دهند. بنابراین میوه نارنج برای جلوگیری از ابتلا به سرطان مفید می باشد، زیرا غنی از آنتی اکسیدان می باشد و مصرف آب نارنج نیز در پیشگیری از سرطان موثر خواهد بود.

سلامت کبد

آب نارنج در تصفیه خون مفید است و از بروز اختلالات کبدی نیز پیشگیری می کند. نوشیدن آب نارنج موجب دفع صفرا می شود و سردرد های ناشی از مشکلات صفراوی را کاهش می دهد. پیشنهاد می شود، برای درمان عارضه کبد چرب آب نارنج، آب پرتقال و آب لیمو مصرف شود.

آنتی اکسیدان های موجود در آب نارنج می توانند، از تجمع چربی در کبد پیشگیری نمایند، آب نارنج با تاثیر در کاهش کلسترول بد خون برای مقابله با کبد چرب بسیار مفید خواهد بود. مطالعات کافی در زمینه خواص آب نارنج در بارداری انجام نشده است، بنابراین باید از مصرف آب نارنج در دوران بارداری یا شیردهی اجتناب شود و برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک مشورت کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان