تاثیر کمبود خواب بر چشم و سلامت بینایی

تاثیر کمبود خواب بر چشم می تواند سلامتی این عضو مهم را به خطر بیندازد. عدم استراحت کافی چشم ها در طولانی مدت ممکن است باعث ایجاد نگرانی های جدی شود و مشکلات بینایی را به همراه داشته باشد. بنابراین داشتن حداقل ۵ ساعت خواب برای استراحت و مراقبت از چشم امری ضروری می باشد.

تاثیر کمبود خواب بر چشم و سلامت بینایی

خواب بخش مهمی در سلامت و تندرستی ایفا می کند، کمبود خواب می تواند تاثیر بسیاری بر سلامت ما داشته باشد و نمی توان به راحتی منکر اهمیت خواب برای سلامت چشم ها شد. نتایج مطالعات انجام گرفته حاکی از این است که چشم ها برای آغاز فعالیت مجدد، حداقل به 5 ساعت خواب نیاز دارند. برای محافظت از چشم ها باید خواب کافی داشته باشیم تا بتوانیم به خوبی از این دو دُر گرانبها محافظت کنیم، هر گونه آسیب به این عضو می تواند، ناراحتی و آزردگی خاطر بسیاری به ارمغان آورد. آشنایی با تاثیر کمبود خواب بر چشم شاید بتواند اهمیت میزان خواب بر چشم را برای ما آشکار سازد.

پس از پشت سر گذاشتن یک روز شلوغ و داشتن مسئولیت های متفاوت و زیاد ممکن است، دچار کم خوابی شویم و زمان کافی برای استراحت در اختیار نداشته باشیم. بر اساس تحقیقاتی که انجام گرفته است از هر 3 نفر در دنیا یک نفر خواب کافی در طول شبانه روز ندارند و این امر می تواند، بر سلامت چشم ها تاثیر گذار باشد. کم خوابی می تواند ابعاد مختلف سلامتی مانند سلامت جسمی، روحی و سلامت چشم را نیز به خطر بیندازد. همچنین باید بدانید شب بیداری و استفاده از لوازم الکترونیکی مانند گوشی می تواند برای سلامت چشم بسیار خطرناک باشد. می توانید برای پی بردن به این موضوع که عوارض شب بیداری و علل بی خوابی افراد چیست؟ به مقاله مربوط به آن مراجعه کنید و به کسب اطلاعات بیشتر بپردازید.

مرفی انواع خطرات و تاثیر کمبود خواب بر چشم

تاثیر کمبود خواب بر چشم

کمبود خواب معمولا باعث ایجاد حالتی خسته در چهره می شود و در دور چشم حلقه ای تیره ایجاد می کند، که این ظاهر معمولا مورد پسند و خوشایند نیست، با داشتن خواب کافی می توانیم از ایجاد چنین حالتی در چهره جلوگیری کنیم. کم خوابی می تواند پیامد هایی مانند خشکی چشم، خارش و بیماری های پایدار بینایی به دنبال داشته باشد و سلامت کلی چشم را تهدید کند.

خشکی چشم

با توجه به این موضوع که امروزه بیشتر افراد به دنبال انجام کار ها در سریع ترین زمان ممکن هستند، توجه به خواب کافی می تواند تحت شعاع قرار بگیرید و این موضوع سلامت چشم را به خطر می اندازد. چنانچه فشار کاری روزانه روی چشم های شما زیاد است باید به دنبال پیروی از یک الگوی خواب مناسب باشید تا دچار خشکی چشم نشوید.

بیدار بودن در تمام روز و استراحت ندادن به چشم در مدت طولانی باعث می شود، تا اشک چشم نتواند به اندازه کافی محیط چشم را شستشو دهد. با روان نشدن مقدار کافی اشک چشم، دچار عارضه خشکی چشم خواهید شد. خشکی چشم در بیشتر موارد با حالاتی چون احساس درد در چشم، حساسیت به نور، خارش، قرمزی و تاری دید همراه خواهد بود.

خشکی و التهاب چشم به دلیل کم خوابی

ایجاد اسپاسم

یکی از متداول ترین تاثیر کمبود خواب بر چشم ایجاد اسپاسم چشم است. در صورتی که خواب کافی نداشته باشید و چشم ها زمان کافی برای استراحت قبل از شروع فعالیت مجدد نداشته باشند، ممکن است دچار انقباضات چشم شوید. وجود این انقباضات به صورت غیر اتفاقی است و بر روی پلک روی می دهد. وجود این عارضه ممکن است شما را آزرده و ناراحت کند.

هرچند این عارضه یک مشکل جدی به شمار نمی آید و با درد و مشکل خاص دیگری همراه نیست اما می تواند، باعث کلافگی و ایجاد احساس ناخوشایند شود، اسپاسم چشم با استراحت کافی درمان می شود و جای نگرانی نیست. اگر در بیشتر مواقع دچار اسپاسم چشم می شوید، باید در میزان خواب خود تجدید نظر کنید و زمان کافی برای استراحت و خواب خود فراهم کنید تا بتوانید به خوبی از چشم های خود مراقبت کنید.

گلوکوم یا آب سیاه

کمبود خواب در صورت ادامه دار بودن و به مرور زمان می تواند آسیب های جدی تری برای چشم ها به وجود بیاورد. گلوکوم می تواند در نهایت منجر به کوری شود. این بیماری به دلیل فشار زیاد در داخل چشم ایجاد می شود. اگر استفاده از چشم هایتان در طول روز بیش از اندازه می باشد و خواب کافی ندارید، باید در برنامه ریزی خود دقت بیشتری به خرج دهید تا زمان کافی برای استراحت دادن به چشم ها فراهم کنید، داشتن خواب کافی برای محافظت از چشم ها امری ضروری می باشد.

بتاثیر خواب کم بر بینایی چشم

بیماری نوروپاتی اپتیک ایسکمیک قدامی

از دیگر تاثیرات کمبود خواب بر چشم می توان به بیماری نوروپاتی اپتیک ایسکمیک قدامی (AION) اشاره کرد، این بیماری بیشتر در افراد مسن اتفاق می افتد و دلیل آن کمبود خواب طولانی مدت می باشد، در این بیماری رگ های خونی ملتهب می شوند و در نهایت به دلیل خون رسانی ضعیف به عصب بینایی فرد دچار کوری می شود، این عوارض جدی می تواند بیانگر اهمیت خواب کافی برای سلامت چشم ها باشد و تاثیر کمبود خواب بر چشم را به خوبی آشکار سازد.

معرفی بیماری های چشم که بر اثر کم خواب ایجاد می شوند

محافظت از چشم با خواب

بینایی ضعیف و مشکلات چشمی می تواند تاثیر بسیاری در زندگی روزمره داشته باشد. یکی از دلایل اولیه کاهش بینایی مربوط به سن و سطوح پایین لوتئین و زآگزانتین است. این رنگدانه های طبیعی به نام کاروتنوئید ها از چشم در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کنند، مواد دارای این کاروتنوئیدهای ضروری به همراه سایر ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی به حمایت و سلامت چشم کمک می کنند. ترکیباتی چون ملاتونین و سنبل الطیب می تواند به بهبود خلق و خو کمک کرده، استرس را کاهش دهد و به بهبود خواب منجر شود. کمک گرفتن از روش های درمان طبیعی بی خوابیمی تواند برای شما بسیار مفید و لذت بخش باشد. توجه داشته باشید که عدم استراحت و خواب کافی بر سلامت چشم تاثیر گذار است و در دراز مدت می تواند نگران کننده و جدی باشد.

تاثیر کمبود خواب بر چشم

چرا چشم به خواب نیاز دارد

چشم از شش ماهیچه مختلف تشکیل شده است، ماهیچه ها برای ترمیم خود به استراحت نیاز دارند، خواب این زمان را برای استراحت ماهیچه های چشم فراهم می کند. در حالی که بیشتر ماهیچه ها در هنگام خواب بی حرکت هستند، چشم ها به حرکت خود ادامه می دهند و فعال هستند.

دانشمندان هنوز در تلاشند تا دریابند چرا چشم ها حتی در زمان خواب نیز فعال هستند و وارد این دوره از حرکت سریع چشم یا REM می شوند. بیشتر پزشکان ومتخصصان بینایی حداقل 7 ساعت خواب در شبانه روز را توصیه می کنند، نتیجه تحقیقات انجام گرفته نشان می دهد، حداقل 5 ساعت خواب می تواند برای بهبودی چشم و عملکرد صحیح آن کافی باشد. خواب کمتر می تواند، خطر ابتلا به انواع آسیب های چشمی از جمله خارش، آبریزش، قرمزی، چشم های پر خون، تاری دید، خشکی چشم و عفونت های چشمی را افزایش دهد بنابراین نباید تاثیر کمبود خواب بر چشم را نادیده گرفت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان