یک دلیل کمتر گفته شده درباره بد شدن پوست

استرس یکی از شرایط رایج زندگی انسان است و هر فردی در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می‌کند. در حالی که ممکن است استرس را صرفاً یک حالت روانی تصور کنید، استرس می‌تواند بر کل بدن شما از جمله سلامت مو، پوست و ناخن‌ها تأثیر بگذارد.

یک دلیل کمتر گفته شده درباره بد شدن پوست

به گزارش خبرآنلاین ،امروزه محققین در هر رشته‌ای مشخص کرده‌اند که استرس بر هر سیستمی از بدن تاثیر می‌گذارد و می‌تواند مشکلات را بدتر کند و یا مشکل جدیدی را ایجاد کند. در ادامه به تشریح تظاهرات پوستی ناشی از استرس می‌پردازیم.

ارتباط ذهن و پوست

ایسنا در خبری نوشت:بدن شما به تغییرات در وضعیت روانی شما پاسخ می‌دهد. شرایطی مانند استرس، افسردگی و اضطراب می‌تواند باعث ایجاد مشکلات پوستی جدید یا شعله‌ور شدن مشکلات پوستی قبلی شود. هنگامی که استرس دارید، سیستم عصبی سمپاتیک شما هورمون‌های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین را در بدن آزاد می‌کند. کورتیزول باعث افزایش تولید چربی در غدد پوست می‌شود که می‌تواند منجر به مسدود شدن منافذ پوست و ایجاد آکنه گردد. استرس مزمن منجر به افزایش مداوم سطح این هورمون‌ها می‌شود و می‌تواند تأثیر منفی بر سلامت پوست شما داشته باشد.

التهاب داخلی و تظاهرات پوستی

علاوه بر این، شرایط روانی باعث افزایش التهاب داخلی می‌شود. هنگامی که بدن شما تهدیدی را درک می‌کند، سیستم ایمنی پاسخی را برای مقابله با آن ارسال می‌کند که این پاسخ التهاب است. معمولاً التهاب به محافظت و التیام بدن ما در برابر میکروب‌ها و زخم‌ها کمک می‌کند، اما اگر سیستم ایمنی بدن طولانی مدت در معرض استرس باشد، ممکن است بیش از حد واکنش نشان دهد و یک پاسخ التهابی مداوم را ارسال کند. التهاب بیش‌ازحد برای همه سیستم‌های بدن و البته پوست مضر است. این تاثیر بد می‌تواند به شکل ضایعات مختلف پوستی ظاهر شود.

تاثیرات اضطراب بر سیستم گوارشی نیز ممکن تغییرات التهابی را تحریک کند. استرس بر تعادل باکتری‌ها در روده تأثیر می‌گذارد. این امر منجر به آزاد شدن فاکتورهای التهابی می‌شود. التهاب داخلی می‌تواند به صورت بیرونی به شکل بیماری‌های پوستی مانند آکنه یا اگزما و پسوریازیس تظاهر کند. افراد مبتلا به بیماری‌های التهابی مزمن پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و روزاسه در هنگام استرس نسبت به شعله‌ور شدن بیماری حساس‌تر هستند. در شرایط ناپایدار روانی آستانه تحریک شدن بیماری در این افراد کاهش می‌یابد؛ بنابراین همواره به آن‌ها توصیه می‌شود از اضطراب و هیجانات بیش از حد اجتناب کنند.

راه‌های زیادی وجود دارد که استرس از نظر فیزیکی روی پوست شما تأثیر می‌گذارد و تظاهرات پوستی ایجاد می‌کند.

هورمون استرس کورتیزول منجر به تولید بیش از حد سبوم (روغن) در غدد پوست شما می‌شود که آکنه را ایجاد می‌کند. استرس بر سیستم ایمنی شما تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود پوست شما واکنش‌پذیرتر و حساس‌تر شود. این امر می‌تواند منجر به ایجاد بثورات، کهیر و قرمزی شود.
استرس شرایط التهابی پوستی موجود مانند اگزما، پسوریازیس و روزاسه را تشدید می‌کند و منجر به شعله‌ور شدن آن می‌شود.
استرس ممکن است باعث شود که شما عصبی یا مضطرب شوید و پوستتان را بخارانید تا قرمز یا شکننده شود.
مشکلات روان‌شناختی با زمینه اضطرابی وجود دارد که ممکن است پوست و موی شما را مستقیما تحت‌تاثیر قرار دهد. بیماری تریکوتیلومانیا از جمله این مشکلات است که با تمایل به کشیدن موها مشخص می‌شود.

نکاتی برای کاهش عوارض پوستی اضطراب

اضطراب در دنیای امروز امری اجتناب‌ناپذیر است؛ بنابراین توصیه به حذف اضطراب از زندگی چندان واقع‌بینانه به نظر نمی‌رسد. با این وجود همه ما تمایل داریم عوارض پوستی استرس را تا حد امکان کاهش دهیم. در این راستا راهکارهایی برای کاهش اثرات پوستی اضطراب وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
یک برنامه روتین مراقبت از پوست

یک برنامه روتین مراقبت از پوست را هر روز حفظ کنید، حتی در روزهایی که بیش از حد خسته یا مضطرب هستید. اگر استرس باعث می‌شود احساس خستگی کنید، ممکن است نخواهید آرایش خود را پاک کنید و قبل از خواب صورت خود را بشویید. اما سعی کنید به هر حال به روال خود پایبند باشید، زیرا این بی‌توجهی می‌تواند مشکلات پوستی را بدتر کند. از محصولات مراقبت از پوست به طور مرتب استفاده کنید و در طی روز استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.

برنامه ورزشی منظم

به طور منظم ورزش کنید. ورزش هورمون‌هایی با تاثیرات مثبت را ترشح می‌کند که انرژی، خلق‌وخو و دیدگاه شما را بهبود می‌بخشد. بدیهی است که ترشح این هورمون‌ها با اثرات مثبت بر پوست همراه است.

رژیم غذایی سالم

یک رژیم غذایی سالم و متعادل همراه با غذاهای کامل و مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه داشته باشید. غذاهای فرآوری‌شده و سرشار از قند باعث التهاب بیشتر در داخل بدن شما می‌شود. غذاهای چرب می‌تواند هم از نظر روانی و هم از نظر پوستی تاثیرات مخربی داشته باشد. در رژیم غذایی خود مایعات را به میزان کافی بگنجانید.

خواب منظم و کافی

به اندازه کافی بخوابید. خواب به بدن شما زمان لازم برای استراحت و بهبودی می‌دهد و خلق‌وخو، سطح انرژی و درک شما را بهبود می‌بخشد. کم‌خوابی می‌تواند به سرعت پوست را تحت تاثیر قرار دهد و شادابی پوست را از بین ببرد.

فعالیت‌های آرامش‌بخش

به سراغ فعالیت‌هایی بروید ک باعث آرامش شما می‌شود. بسته به علایق خود می‌توانید به سراغ مطالعه کتاب، یوگا، مدیتیشن، گوش دادن به موسیقی دلخواه، ماساژ، حمام آب گرم یا پیاده روی در هوای آزاد بروید.

مشورت با یک متخصص در زمینه مدیریت اضطراب

کمک گرفتن از مشاوران و روانشناسان متخصص می‌تواند شما را در مدیریت سطح استرس یاری دهد. در صورتی که با حجم بالایی از اضطراب در زندگی مواجه هستید از یک مشاور و روانشناس کمک بگیرید.

233217

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان