رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ منتظر تشکیل این جلسه است/ آیا آیفون‌هایی که در دست مردم است هم رجیستر می‌شود؟

رییس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی گفت: تنها یک قدم تا رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ فاصله داریم.

رجیستری آیفون 14 و 15 منتظر تشکیل این جلسه است/ آیا آیفون‌هایی که در دست مردم است هم رجیستر می‌شود؟

زهرا علی‌اکبری- تعیین تعرفه برای واردات گوشی آیفون بار دیگر بحث رجیستری آیفون را بر سر زبان‌ها انداخت.حالا بسیاری معتقدند شمارش معکوس برای رجیستری آیفون چهارده و پانزده آغاز شده است و این مهم به زودی به صورت قانونی انجام خواهد شد.

عبدالمهدی اسدی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین تاکید کرد: انجمن واردکنندان تلاش بسیار گسترده‌ای را برای آزادسازی واردات گوشی تلفن همراه در دستور کار قرار داد و بالاخره پیشنهادی در خصوص تعیین تعرفه واردات این گوشی ارائه گردید. در روزهای اخیر نیز دولت مصوبه‌ی تعیین سود بازرگانی 96 درصدی را برای واردات گوشی تلفن همراه آیفون 14 و 15 صادر کرد و در نتیجه همین مساله سبب شد بسیاری چنین نتیجه بگیرند که قرار است ممنوعیت واردات و رجیستری آیفون مورد تصویب قرار گیرد.

او گفت: البته مصوبه کلی در خصوص تعیین تعرفه واردات گوشی‌های بالاتر از 600 دلار است اما این تعرفه‌ی 96 درصدی تنها به گوشی آیفون 14 و 15 مرتبط است و سایر گوشی‌هایی که قیمت بالای 600 دلار دارند، با تعرفه‌ی 28 درصد وارد خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه البته شرط باز شدن رجیستری و واردات آیفون تصویب این نکته نیست، اضافه کرد: شرط باز شدن واردات آیفون تصویب این مهم در کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی است. قرار بود این کمیته در سی‌ام اردیبهشت تشکیل جلسه بدهد که متاسفانه در اثر سانحه‌ی سقوط هلی‌کوپتر رییس‌جمهور و همراهانش به شهادت رسیدند و حالا هم دوره یازدهم مجلس به پایان رسیده و باید منتظر تشکیل مجلس جدید و انتخاب کمیسیون‌ها باشیم تا انشالله کمیسیون اصل نود تشکیل جلسه بدهد و این موضوع بررسی و تصویب کند.

اسدی گفت: نکته مهم اینجاست که این اقدام هم به نفع واردکننده هم به نفع مصرف کننده و هم به نفع دولت است چرا که آیفون برای دولت درآمدی مهم محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به این سئوال که چه تعداد گوشی آیفون 14 و 15 در بازار وارد شده است؟ گفت: این گوشی‌ها غیرقانونی آمده و ما اطلاعی از تعدادش نداریم اما برآوردها نشان می‌دهد حداقل 500 میلیون دلار گوشی آیفون چهارده و پانزده وارد کشور شده است .

وی گفت: با اعلام رجیستری این آیفون‌ها نیز برای رجیستری اقدام می‌کنند و خود این اقدام درآمدزاست .

وی گفت: با تعرفه‌ی 96 درصد در حقیقت دولت یک آیفون می‌فروشد و به اندازه‌ی یک آیفون درآمد کسب می‌کند . بهتر بگویم به ازای هر آیفونی که می‌فروشد یک آیفون گیر خودش خواهد آمد .

اسدی در پاسخ به سئوالی درباره‌ی درآمد دولت از آیفون سیزده گفت: فکر می‌کنم دولت تنها از آیفون 13 حدود هزار و بیست میلیارد تومان درآمد داشته است. به نظر می‌رسد درآمدی که دولت ایران از آیفون دارد و سودی که از آن می‌برد را خود شرکت اپل کسب نمی‌کند.

وی پیش بینی کرد درآمد دولت از محل آیفون 14 و 15 از آیفون سیزده هم بیشتر شود.

اسدی در جواب این سئوال که در صورت آزادشدن رجیستری کسانی که این آیفون‌ها را خریداری کرده‌اند قادر به رجیستر خواهند بود یا خیر؟ گفت: این نکته هنوز روشن نیست و دولت باید برای آنها سازوکار تعیین کند.

او در جواب این پرسش چرا قیمت موبایل در بازار با وجود کاهش بهای ارز در حال افزایش است؟ گفت: متاسفانه با تاخیر در فرآیند تخصیص ارز مواجهیم و حدود دو هفته پیش تخصیص ارز اقلامی که تا 23 دی ثبت سفارش شده‌اند صورت گرفته است. این بدان معنی است که هنوز ارز بخشی از دی، بهمن و اسفند تخصیص نیافته و این وضعیت عرضه و تقاضا در بازار را نامتعادل کرده است.

او در توضیح این مطلب افزود: بازار قطعا با کمبود روبروست و تداوم این روند کمبود را تشدید کرده و سبب خواهد شد که قیمت گوشی تلفن همراه بیش از پیش با افزایش روبرو شود.

وی در جواب این پرسش که آیا رجیستری غیرقانونی آیفون ١5 و ١4 حقیقت دارد یا خیر؟ گفت: بله من هم شنیده ام که دو میلیون تومان می‌گیرند و آیفون ١4 و ١5 را رجیستری میکنند.

223223

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان