تفاوت های مهم قابلمه های چدنی و سرامیکی + [ ۵ ویژگی خاص ]

این روز ها پس از شایعاتی که در رابطه با سرطان زا بودن برخی از قابلمه ها به وجود آمد اکثر خانواده ها به خصوص خانم ها تصمیم گرفتند تا با آگاهی بیشتری بهترین نوع قابلمه ها را انتخاب کنند.

تفاوت های مهم قابلمه های چدنی و سرامیکی + [ 5 ویژگی خاص ]

این روز ها پس از شایعاتی که در رابطه با سرطان زا بودن برخی از قابلمه ها به وجود آمد اکثر خانواده ها به خصوص خانم ها تصمیم گرفتند تا با آگاهی بیشتری بهترین نوع قابلمه ها را انتخاب کنند که از همه نظر مناسب و بهداشتی باشند و در صورت استفاده های مکرر مشکلات زیادی را به وجود نیاورند . قبل از خرید سرویس قابلمه باکیفیت دانستن برخی نکات برای شما الزامی است. پس اگر شما هم برای سلامتی خود و خانواده تان ارزش قائل هستید پیشنهاد می کنم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

برای اینکه مشخص کنیم کدام یک از قابلمه های چدن یا سرامیکی بهترند، بهتر است به ذکر ویژگی های هر کدام بپردازیم و در یک مقایسه اجمالی بتوانیم بسته به نیاز خود بهترین مورد را از میان آن ها انتخاب کنیم.

 

قابلمه جزو اصلی ترین ظروف آشپزی محسوب می شود و اگر از کیفیت بالایی برخوردار باشد قطعا در طعم، رنگ و مزه غذا تاثیر بهتری خواهد گذاشت. اما اگر در این زمینه انتخاب نادرستی داشته باشید کیفیت آشپزی شما نیز زیر سوال خواهد رفت. برای راهنمایی بیشتر درمورد انتخاب وسایل آشپزخانه و آشپزی میتوانید از مشاوران سایت لوکس هوم کمک بگیرید.

 

در سال های گذشته اغلب خانم های خانه دار یا نوعروسان ترجیح می دادند به سراغ برندهای خارجی بروند. اما امروزه که برندهای داخلی کیفیت خود را افزایش داده اند توجه خریداران به آن ها جلب شده است.

 

قابلمه سرامیکی

قابلمه‌های سرامیکی را می‌توان مانند قابلمه‌های گرانیتی نمونه جدیدی از قابلمه‌ها دانست‌، قابلمه‌های سرامیکی در مقایسه با دیگر قابلمه‌ها تنوع بسیار بالایی دارند، این نوع قابلمه‌ها دارای مقاومت خوبی هستند اما در هر صورت باید بدانید که جنس سرامیک شکننده است و اگر ضربه‌ای به آن برخورد کند ممکن است لایه سرامیکی آن از بین برود.

 

قابلمه چدن

قابلمه‌های چدن جز قابلمه‌های سنگین وزن محسوب می‌شود، این نوع قابلمه‌ها دارای دو دسته لعاب‌دار و بدون لعاب هستند، قابلمه‌های چدن لعاب‌دار در مقایسه با قابلمه‌های چدن بدون لعاب دارای محبوبیت بیشتری هستند، همچنین باید در نظر داشته باشید که قابلمه‌های چدن لعاب‌دار نسبت به قابلمه‌های چدن بدون لعاب دارای قیمت بالاتری هستند .این نوع قابلمه‌ها رنگ و طعم غذا را تغییر نمی‌دهند اما لایه نچسب آن‌ها نسبت به قابلمه‌های چدن لعاب‌دار ضعیف‌تر است.

 

1- ساختار و مواد تشکیل دهنده: 

قابلمه چدنی اغلب از آلیاژهای آهن، کربن و سیلیسیم تشکیل می شوند. این قابلمه ها برای مصارف مختلف و با ویژگی های خاصی ساخته می شوند و می توانند داری انواعی از روکش ها باشند. این ظروف هم چنین بدون روکش نیز در بازار وجود دارند و تهیه می شوند.
ظروف سرامیکی معمولا از یک هسته مرکزی با یک فلز که دارای رسانش حرارتی بالایی است تهیه می شوند. این فلز معمولا آلومنیوم می باشد. روکش این ظروف از جنس سرامیک می باشد و به همین دلیل به آن ها ظروف سرامیکی گفته می شوند.

 

2- طرح و رنگ و سایز: 

در این مورد ظروف سرامیکی دارای اولویت بیشتری می باشند. چرا که سرامیک به دلیل خاصیت نقش پذیری و رنگ پذیری می تواند با انواعی از رنگ ها پوشش داده شود و مشتریان و طرفداران بسیاری را به خود اختصاص دهد. در واقع ظروف چدنی دارای اندازه های بزرگ تر و شکل و طرح هایی محدودتر می باشند.

 

 

3- نگهداری مواد غذایی: 

ظروف و قابلمه های چدنی برای نگهداری برخی از مواد غذایی مناسب نمی باشند این مواد دارای خاصیت های اسیدی شدید می باشد مانند آبلیمو و رب گوجه فرنگی .
از سویی ظروف سرامیکی را می توان در مواردی مانند قرار دادن در فر یا یخچال نیز مورد استفاده قرار داد. نگهداری مواد غذایی در ظروف سرامیکی بلامانع است.

 

4- وزن: 

ظروف چدنی اصل دارای وزن سنگینی می باشند. ظروف سرامیکی به نسبت ظروف چدنی دارای وزن کمتر و سبک تری می باشند.

 

5- سرعت پخت: 

به دلیل کمبود زمان و پیشرفته شدن نوع زندگی بسیاری از افراد به دنبال انواعی از قابلمه ها می باشند که با سرعت بیشتر و زمان کمتری بتوانند غذای مورد نظر خود را طبخ کند. در مقایسه بین ظروف سرامیکی و چدنی این ظروف چدنی می باشند که توانسته اند با سرعت بیشتری باعث طبخ غذا شوند. ظروف سرامیکی با شعله بسیار پایین باید غذا را طبخ کنند و به همین دلیل به زمان بیشتری نیاز دارند.

 

باید دانست که ظروف چدنی که دارای کیفیت مناسب باشند و اصل محسوب شوند بسیار کمیاب می باشند در برابر این کمیابی این گونه ظروف بسیار گران نیز می باشند. در مقابل قابلمه سرامیکی به نسبت دارای قیمت ارزانتری خواهند بود.

 

قابلمه سرامیکی مناسب است برای:

  • پخت غذاهایی با رطوبت بالا مانند خورشت، سوپ، سس و …
  • پخت غذاهای بدون نیاز به روغن زیاد
  • گرم کردن یا پخت غذا در فر

 

قابلمه چدن مناسب است برای:

 

  • پخت غذاهای با حرارت بالا مانند سرخ کردن، کباب کردن و …
  • استفاده در فر

 

ویژگی قابلمه سرامیکی قابلمه چدنی
جنس فلز با روکش سرامیکی چدن
وزن سبک‌تر سنگین‌تر
چسبندگی نچسب نیاز به روغن بیشتر
پخت یکنواخت بله بله
مقاومت حرارتی تا 400 درجه سانتیگراد تا 260 درجه سانتیگراد
شستشو آسان‌تر دشوارتر
زنگ زدگی خیر بله (در صورت عدم مراقبت)
قیمت بالا متوسط

 

آیا روکش قابلمه سرامیکی یا چدن مضر است؟

در سال های گذشته این تصور وجود داشت که روکش کردن ظروف آشپزخانه برای سلامتی انسان مضر است. زیرا باعث ورود مواد شیمیایی به بدن می شود. امروزه برندهای معتبر از متریال مرغوب استفاده می کنند و روکش های بکار رفته بر روی انواع قابلمه هیچ ضرری برای افراد ندارند. اکیدا توصیه می کنیم از ظروف چدن بدون روکش استفاده نکنید. زیرا آن ها در معرض زنگ زدگی قرار می گیرند و می توانند مشکلات زیادی را ایجاد کنند.

 

 

نحوه مراقبت و نگهداری

قطعا هر دو قابلمه نیاز به نگهداری و مراقبت دارند. جالب است بدانید که بخش عمده از مشکلاتی که در ظروف آشپزخانه رخ می دهد ( پوسته پوسته شدن روکش، ایجاد خط و خش و … ) به دلیل عدم استفاده صحیح ما رخ می دهد. در هنگام آشپزی باید از قاشق های پلاستیکی و سیلیکونی استفاده کنید تا کمترین آسیب به ظرف برسد.و همچنین برای شستشو باید از‌اسکاچ نرم و لطیف استفاده کرد.

 

 

عمر قابلمه چدن بیشتر است یا سرامیکی؟

در بررسی تفاوت قابلمه سرامیکی و چدن باید گفت عمر قابلمه چدن به طور کلی بیشتر از قابلمه سرامیکی است. چدن به دلیل ساختار قوی، در برابر خراشیدگی، ضربه و حرارت بالا مقاوم‌تر از سرامیک است. لازم است بدانید چدن در صورت مراقبت صحیح (چرب کردن قبل از استفاده و خشک کردن کامل بعد از شستشو) زنگ نمی‌زند، در حالی که سرامیک ممکن است در اثر شستشوی نامناسب یا استفاده از قاشق و چنگال فلزی، خراشیده و آسیب ببیند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان