اسرائیل و حزب‌الله این روزها به چه فکر می‌کنند؟

جنگ قریب‌الوقوع نیست

شماره روزنامه: ۶۰۲۹ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۳/۲۲ ...

حزب‌الله چگونه گروهی است؟

حزب‌الله یک گروه شیعه است که برای اولین‌بار برای مقابله با اشغال 18ساله اسرائیل در جنوب لبنان که در سال1982 آغاز شد، ظهور کرد. به گفته کارشناسان امنیتی اسرائیل و منطقه، حزب‌الله با حمایت ایران بزرگ‌ترین تهدید نظامی برای اسرائیل است. در سال 2006، حزب‌الله در مقابل حمله همه‌جانبه اسرائیل ایستاد و از آن زمان تا کنون قوی‌تر شده است.

دلیل اختلاف حزب‌الله و اسرائیل؟

پس از پایان اشغال لبنان، روابط اسرائیل و حزب‌الله همچنان پرتنش باقی ماند. در سال2006، حزب‌الله طی کمین علیه سربازان اسرائیلی، سه نفر را  هلاک کرد و دو نفر را به اسارت گرفت. اسرائیل با آغاز جنگ علیه لبنان و رسیدن به پایتخت بیروت پاسخ داد. اسرائیل در آنجا «دکترین ضاحیه» خود را به‌کار گرفت – که نام آن از محله‌ای در بیروت تحت کنترل حزب‌الله گرفته شده است– که مستلزم هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی است. جنگ 34روز طول کشید، 1901لبنانی کشته و 900هزار نفر آواره شدند. حدود 165 اسرائیلی کشته شدند؛ اما حزب‌الله نابود نشد. از آن زمان، این گروه سلاح‌ها و تجربیات پیچیده‌تری به‌دست آورد و طی جنگ سوریه در کنار اسد ایستاد.

از زمان شروع جنگ اسرائیل علیه غزه چه اتفاقی افتاده است؟

از زمانی که اسرائیل جنگ ویرانگر خود را در غزه پس از حمله حماس به جنوب اسرائیل در 7اکتبر آغاز کرد، حزب‌الله درگیری سطح پایین با اسرائیل را آغاز کرد. این درگیری‌ها از «قوانین درگیری» پیروی می‌کند که در آن هر دو طرف سعی می‌کنند از تلفات قابل توجه غیرنظامیان جلوگیری کنند. با این حال، اسرائیل به تدریج به عمق لبنان حمله کرده و بسیاری از غیرنظامیان را شهید کرده است.

چرا بیم آن می‌رود که یک درگیری بزرگ در راه باشد؟

به نظر می‌رسد اسرائیل دقیقا همین مسیر تهدید را دنبال می‌کند. در 5ژوئن، حزب‌الله دو پهپاد انتحاری را به روستایی در اسرائیل شلیک کرد که در نتیجه آن دو نفر کشته و 11نفر زخمی شدند. آتش‌نشانان اسرائیلی برای خاموش کردن تقریبا 100آتش‌سوزی ناشی از حملات حزب‌الله دست به‌کار شدند.پس از آن، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «اسرائیل برای یک عملیات بسیار پرتنش در مرز خود با لبنان آماده است.» «ایتامار بن‌گویر» وزیر امنیت ملی راست افراطی اسرائیل از برخی از مناطق آسیب‌دیده از آتش‌سوزی در شمال بازدید کرد و بعدا به خبرنگاران گفت: «این غیرقابل قبول است که منطقه‌ای در کشور ما هدف قرار گیرد؛ درحالی‌که لبنان ساکت است. ما باید تمام پاسگاه‌های حزب‌الله را بسوزانیم. آنها را نابود کنید.» به‌رغم لفاظی‌های اسرائیل، عماد سلامی، دانشیار علوم سیاسی در دانشگاه آمریکایی- لبنانی، معتقد است که حمله اسرائیل قریب‌الوقوع نیست.

وی به الجزیره گفت: «اسرائیل در چند جبهه با چالش‌های مهمی از جمله تهدیدات امنیتی منطقه‌ای و پویایی‌های سیاسی داخلی مواجه است.» وی افزود: «تهاجم به احتمال زیاد منجر به محکومیت شدید بین‌المللی و تیرگی روابط با متحدان کلیدی، به‌ویژه ایالات متحده خواهد شد که حمایت از اسراییل را پیچیده‌تر خواهد کرد.»

محاسبات در اسرائیل چیست؟

صداهای زیادی در اسرائیل وجود دارد که خواهان حمله به حزب‌الله هستند. سوال این است که آیا به آنها توجه می‌شود. به گفته دالیا شیندلین، مفسر اسرائیلی و تحلیلگر سیاسی، آنها می‌ترسند حزب‌الله به پایگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی اسرائیل حمله کند، همان‌طور که حماس در 7 اکتبر انجام داد. او گفت که وقتی حزب‌الله می‌گوید در صورت آتش‌بس در غزه حمله به اسرائیل را متوقف می‌کند، بسیاری از اسرائیلی‌ها آن را باور نمی‌کنند. او گفت: بسیاری از اسرائیلی‌ها معتقدند که مبارزه با حزب‌الله برای گروه‌های آواره ضروری است تا سالم به خانه‌های خود در شمال بازگردند. شیندلین گفت: «فکر نمی‌کنم صداهای کافی [در اسرائیل] وجود داشته باشد که پیامدهای ویرانگر حملات [حزب‌الله] به زیرساخت‌های غیرنظامی در اسرائیل را بیان کند.»

محاسبات برای حزب‌الله چیست؟

به گفته مایکل یانگ، تحلیلگر و سردبیر ارشد اندیشکده مرکز خاورمیانه کارنگی در بیروت، هدف حملات اخیر حزب‌الله هشدار دادن به اسرائیل است که توانایی وارد کردن آسیب جدی را دارد: «اینها همه پیام‌هایی به اسرائیل است. فکر نکنید امروز در یک جنگ پیروز خواهید شد یا یک جنگ خواسته‌های شما را محقق می‌سازد یا اهرم‌های بیشتری ایجاد می‌کند.» او به الجزیره گفت: «به نظر من، هر طرف در حال آماده شدن برای مذاکره است.» یانگ افزود که او انتظار دارد که درگیری‌ها تشدید شود؛ زیرا هر دو طرف تلاش می‌کنند اهرم فشاری در مذاکرات به‌دست آورند که به اعتقاد او حزب‌الله آرزوی پایان دادن به جنگ را دارد. او به الجزیره گفت: «حزب‌الله شفاف است. روزی که جنگ در غزه متوقف شود، روزی است که جنگ در جنوب لبنان متوقف خواهد شد.  حزب‌الله خواهان وضعیت خاکستری در مرز لبنان نیست و آنها خواهان وضعیتی نیستند که در آن توافقی حاصل نشود؛ زیرا این به آن معناست که اسرائیل می‌تواند به ضربه زدن به آنها و ترور جنگجویان آنها ادامه دهد.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان