میزان کالری جگر گوسفند، گوساله و مرغ چقدر است؟

جگر یکی از خوراکی های خوشمزه و آسان پز می باشد، که بیشتر افراد به ویژه ورزشکاران طرفدار آن هستند. این خوراکی مفید دارای ارزش غذایی بالایی می باشد و مصرف به اندازه آن فواید بسیاری را عاید انسان می سازد، بنابراین با آگاهی از میزان کالری جگر می توانید، بدون نگرانی آن را در برنامه غذایی خود جای دهید.

میزان کالری جگر گوسفند، گوساله و مرغ چقدر است؟

باید گفت یکی از غذا های محبوب ایرانی دل و جگر می باشد و طرفداران بسیاری نیز دارد. البته امروزه فست فود ها رقبای اصلی چلوکبابی ها و جگرکی ها شده اند و در میزان مصرف این خوراکی ها تاثیر دارند، اما با این حال هنوز افراد بسیاری با توجه به ذائقه خود ترجیح می دهند، از انواع جگر در وعده های غذایی خود استفاده کنند. آشنایی با میزان کالری جگر روشی است، تا به شکلی آگاهانه از این ماده غذایی استفاده نمایید و در دریافت مقدار کالری خود دقیق باشید.

جگر دارای خواص ارزشمندی می باشد و در زمره غذا های مقوی جای دارد، مصره به قاعده جگر در سلامتی انسان دخیل می باشد و یک منبع غذایی با خاصیت های مفید برشمرده می شود.

آشنایی با ارزش غذایی جگر

کالری جگر

مصرف جگر گوسفند می تواند، در حذف ماده های سمی بدن موثر باشد و به بازسازی دستگاه ایمنی و گوارش و کمک می کند. جگر گوسفند منبعی غنی از ویتامنی ها، پروتئین، اسید های چرب، ماده معدنی و آنتی اکسیدان ها می باشد، حتی می توان گفت انواع جگر از برخی میوه ها و سبزیجات نیز ویتامین های بیشتری دارند.

وظیفه جگر یا کبد در بدن انسان و حیوان پردازش غذای هضم شده، پاکسازی سم یا دارو از خون، ذخیره موارد مهم از قبیل آهن، ویتامین و گلوکز و سایر مواد مغذی می باشد. جگر گوسفند زنده دارای ویتامین های A، D، K و اسید فولیک می باشد. یک از ویژگی های جگر کالری کم و مواد مغذی بسیار می باشد، بسیاری از افراد نیز جگر را یک غذای کامل برای افراد کم خون می دانند.

مصرف متعادل جگر می تواند، در افزایش توانایی جسمی انسان مفید باشد و یک منبع سرشار از ویتامین A می باشد، که در بهبود بینایی، افزایش مقاومت بدن در مقابله با عفونت ها و سلامتی پوست تاثیر بسزایی دارد. افرادی که دارای کمبود ویتامین A می باشند، با مصرف مقدار کمی از جگر یا عصاره آن می توانند، این مشکل را برطرف نمایند و سلامت گوش داخلی و مخاط تنفسی را افزایش دهند. در ضمن جگر یک منبع غذایی مهم برای تامین آهن محسوب می شود، که وجود آهن نیز برای ایجاد اکسیژن ضروری می باشد.

بررسی کالری انواع جگر

میزان دقیق کالری

همانطور که اشاره شد، جگر دارای ویتامنی ها و مواد معدنی مختلفی می باشد و به همین دلیل از ارزش غذایی بالایی برخوردار می باشد و می تواند، از رشد کودکان در سن رشد حمایت کند. هر صد گرم جگر دارای 6.1 میلی گرم آهن می باشد و متخصصان مصرف آن را هر یک هفته توصیه می کنند. کالری جگر گوسفندی در هر صد گرم 153 کیلو کالری می باشد. البته پیش از جای دادن جگر در برنامه غذایی کودکان لازم است، از این موضوع که مصرف جگر برای کودکان از چه سنی و چه میزان مجاز است، اطلاعات کافی در اختیار داشته باشید.

خواص جگر گوسفند سرخ شده

جگر گوسفند را باید یک نیروگاه تغذیه ای دانست، که سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی ضروری می باشد و در مقابل از کالری کمی نیز برخوردار است. جگر گوسفند آبپز شده در تامین ویتامین B12، ویتامین A، ریبوفلاوین و مس موثر است و منبع عالی پروتئین کیفیت بالا معرفی می شود.

طی مطالعات انجام گرفته اثبات شده است، که مصرف زیاد پروتئین می تواند، باعث افزایش متابولیسم، کاهش اشتها، کمک به عضله سازی و حفظ عضلات در طول کاهش وزن شود. خواص جگر گوسفندی بسیار می باشد و در زمره غذا های مقوی و مفید برای سلامتی دسته بندی می شود. قطعا خوردن جگر گوسفند و این همه فایده با توجه به کالری متعادل آن این ماده غذایی را بین سایر مردم محبوب کرده است.

ارزش غذایی جگر گوسفند

جگر گوسفند آبپز شده در هر صد گرم دارای ارزش غذایی زیر می باشد.

  • چربی کل: 8.81 گرم
  • کربوهیدرات: 2.53 گرم
  • پروتئین: 25 گرم
  • قند: 30.57 گرم
  • کربوهیدرات خالص: _
  • کلسیم: 7.00 میلی گرم
  • مس: 6.98 میلی گرم
  • آهن: 7.37 میلی گرم
  • منیزیم: 19.00 میلی گرم
  • فسفر: 364.00 میلی گرم
  • پتاسیم: 313.00 میلی گرم
  • سلنیوم: 24.80 میگرو گرم
  • سدیم: 70.00 میلی گرم
  • روی: 4.66 میلی گرم
  • آب: 56.67 گرم
  • کلسترول: 501.00 میلی گرم

 جگر سفید

هر صد گرم جگر سیاه گوسفند که با آتش ملایم پخته شده باشد، دارای 220 کیلو کالری انرژی، 5.2 گرم کربوهیدرات، 5.30 گرم پروتئین و 8.8 گرم چربی می باشد. میزان صد گرم جگر سفید گوسفند که آن هم با آتش ملایم پخته شده باشد، دارای  113 کالری انرژی، 8.19 گرم پروتئین و 3 گرم چربی می باشد و فاقد کربوهیدرات است. در این قیاس مشخص می شود، که ارزش غذایی جگر سیاه بیشتر از جگر سفید می باشد. البته وجود چربی بیشتر در جگر سیاه دلیلی است، که در مصرف آن اعتدال را از یاد نبرید.

آگاهی از کالری جگر سیاه و سفید

جگر مرغ

جگر مرغ زمانی که به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل مورد استفاده قرار بگیرد و از مزارع سالم تهیه شود، بسیار مغذی به شمار می رود و یک منبع فوق العاده از پروتئین، ویتامین های مختلف چون B12 و مواد معدنی مانند سلنیوم می باشد و دارای مقدار مطلوبی ویتامنی C است. جگر مرغ که یک منبع سرشار از مواد مغذی، اسید های چرب، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی محسوب می شود و دارای 172 کالری می باشد.

کالری جگر گوساله

جگر گوساله به صورت خام دارای 140 کیلوکالری و در حالت پخته، سرخ شده در ماهیتابه 193 کالری و در حالت تفت مختصر و سپس پختن ملایم با آب 192 کیلوکالری در هر صد گرم می باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان