با بدترین جنگنده‌های تاریخ آشنا شوید /عکس

جت‌های جنگنده در طول قرن گذشته تحولات عظیمی را تجربه کرده‌اند. در حالی که برخی از جنگنده‌ها مانند F-۱۵ ایگل و F/A-۱۸ هورنت به موقعیتی افسانه‌ای دست یافته‌اند، اما برخی دیگر به‌صورت آشکاری شکست خورده‌اند.

با بدترین جنگنده‌های تاریخ آشنا شوید /عکس

امیرمسعود عابدین_ جت‌های جنگنده ممکن است نمادین‌ترین نوع هواپیما در تاریخ هوانوردی باشند. جنگنده‌ها از زمان معرفی در بیش از 100 سال پیش، پیشرفت بسیاری کرده‌اند؛ از هواپیماهای ساده جنگ جهانی اول گرفته تا جنگنده‌های نسل پنجم مافوق صوت، فوق مانور پذیر و رادار گریز.

با بدترین جنگنده‌های تاریخ آشنا شوید /عکس

جت جنگنده مفهومی است که دائماً در حال تکامل است. این یک سلاح اساسی است که در برنامه‌ریزی جنگ و ساختار نیروی نظامی ضروری است. ارتش‌ها در سراسر جهان درصد زیادی از بودجه کلی خود را صرف طراحی و توسعه جنگنده‌ها می‌کنند.

به همین بهانه، بیایید پنج مورد از بدترین جنگنده‌ها و مبارزان تمام دوران را بررسی کنیم؛

1. یاکولف یاک-38

با بدترین جنگنده‌های تاریخ آشنا شوید /عکس

اتحاد جماهیر شوروی، جنگ سرد را در رقابت با غرب برای توسعه توانمندترین فناوری‌های نظامی سپری کرد. هنگامی که بریتانیا از هریر GR.1، جنگنده‌ای که با قابلیت برخاستن و فرود عمودی (VTOL)، در سال 1967 پرده‌برداری کرد، شوروی برای مقابله با آن تلاش کرد. پاسخ آن‌ها یاکولف یاک-38 (Yakovlev Yak-38) بود، یک هواپیمای با قابلیت برخاستن و فرود عمودی که عملکرد نسبتاً خوبی داشت. اما ادغام موتور رانش عقب Yak-38 و دو توربوفن بالابر، کنترل این جت را سخت کرد. اگر یکی از فن‌ها خراب شود، Yak-38 از کنترل خارج می‌شود. از آنجایی که فن‌های این جنگنده به خاک و گرد و غبار حساس بودند، فن‌های بالابر مستعد خرابی بودند.

Yak-38 یک شکست تاکتیکی به‌حساب می‌آمد. این جت با برد عملیاتی محدود 320 کیلومتری، هم‌زمان با سقوط اتحاد جماهیر شوروی از بین رفت؛ این در حالی است که هریر بریتانیایی هنوز در حال خدمت است.

2. میگ-23

با بدترین جنگنده‌های تاریخ آشنا شوید /عکس

میگ (مخفف (Mikoyan-Gurevich سازنده شوروی/روسی، سابقه طولانی در دستاوردهای نظامی دارد. قرار بود MiG-23 مانند MiG-15 یا MiG-21 برای این شرکت مؤثر باشد، اما این جنگنده با هندلینگ و پایداری ضعیف و موتوری که اغلب بیش از حد گرم می‌شد و زود از بین می‌رفت، تبدیل به یک کابوس شد.

هزینه‌های تعمیر و نگهداری MiG-23 بسیار بالاتر از حد انتظار بود. میگ 23 که در سوریه و عراق مستقر شد، در برخورد با اف-4، اف-14 و اف-15 آسیب دید. حتی MiG-21، که MiG-23 برای جایگزینی آن طراحی شده بود، از میگ-23 در نبرد برتری داشت.

3. کانویر F-102 Delta Dagger

با بدترین جنگنده‌های تاریخ آشنا شوید /عکس

Convair F-102 Delta Dagger، اولین جت جنگنده مافوق صوت آمریکا بود که دارای بال دلتا بود (بال دلتا به‌نوعی از بال هواگردها می‌گویند که به شکل مثلث یا حرف دلتا بزرگ (Δ) هستند). این جنگنده با ورود به ناوگان خدمت در سال 1956، بلافاصله با مشکلات مختلفی مواجه شد.

F-102 که به‌عنوان یک هواپیمای پرسرعت طراحی شده بود، نتوانست به‌سرعت 1 ماخ برسد، چرا که بدنه آن باید برای مقابله با کشش امواج فراصوتی دوباره طراحی می‌شد. پس از طراحی مجدد، جت قادر به رسیدن به 1٫22 ماخ بود، اما مشکلات دیگری ظاهر شد که نیاز به بررسی‌های مختلفی داشت. اما بزرگ‌ترین مشکل F-102 رتبه ایمنی آن بود. از 1000 فروند F-102 تولید شده، 259 فروند بر اثر تصادف تلف شدند که منجر به کشته شدن 70 خلبان شد.

4. هاینکل هائی 162

با بدترین جنگنده‌های تاریخ آشنا شوید /عکس

آلمان نازی به خاطر معرفی فناوری جت با Messerschmitt Me 262 شایسته کسب اعتبارات مختلفی است. در اواخر جنگ، نازی‌ها تلاش مرگباری را برای تولید جت‌های جنگنده کردند. نتیجه این تلاش‌ها، Heinkel He 162، معروف به "Volksjager" یا مبارز مردمی بود.

این جنگنده مانند خودروی فولکس‌واگن به‌گونه‌ای طراحی شده است که تا حد امکان ارزان‌تر و با نیروی کار نیمه ماهر ساخته شود، چرا که در پایان جنگ، نازی‌ها در تلاش بودند تا اقتصاد جنگی خود را حفظ کنند. بر این اساس، هائی 162 به دلیل نبود آلیاژهای فلزی عمدتاً از چوب ساخته شد. طراحی آن در حدود دو ماه تکمیل شد و همان‌طور که ممکن است حدس بزنید، عملکرد ضعیفی در پرواز از خود نشان داد. آلمان نازی فروپاشید و He 162 بدون اینکه تأثیری بر جنگ بگذارد در ابهام محو شد.

5. ووت اف 7 یو کاتلس

با بدترین جنگنده‌های تاریخ آشنا شوید /عکس

Vought F7U Cutlass از نظر بصری متمایز بود. این جت متعلق به آغاز عصر جت بود، زمانی که طرح‌ها استاندارد نشده بودند و جای آزمایش وجود داشت. F7U ظاهر بسیار جالبی داشت. طراحی غیرمعمول این جت آمریکایی، توانایی و چابکی فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کرد، اما از مشکلات مختلفی رنج می‌برد. موتور آن ضعیف بود و باعث شد F7U لقب "Gutless Cutlass" را به خود اختصاص دهد. به‌طور مشابه، بسیاری از سیستم‌ها جدید و غیرقابل‌اعتماد بودند. سابقه ایمنی ضعیف، خلبانان را برانگیخت تا از این جت دور بمانند. در نهایت ووت اف 7 یو کاتلس در سال 1959 بازنشسته شد.

منبع: nationalinterest

227322

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان