جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت ناتمام ماند/ مخالفان و موافقان اتابک چه گفتند؟

نمایندگان مجلس در عصر امروز، صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت را بررسی کردند.

جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت ناتمام ماند/ مخالفان و موافقان اتابک چه گفتند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سومین روز از بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت که البته ادامه این جلسه به فردا افتاد.

در ابتدای جلسه، زهرا سعیدی مبارکه سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن قرائت گزارش کمیسیون، از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت خبر داد.

آزادی‌خواه: سابقه اتابک در وزارت صمت یا صفر یا اندک است

حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه در جلسه علنی امروز مجلس در مخالفت با صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، اظهار کرد: متوسط رشد سالانه هشت و نیم درصد برای بخش صنعت هدف گذاری شده است. در برنامه هفتم توسعه آمده است که صادرات غیر نفتی سالانه 23 درصد افزایش یابد.

وی ادامه داد: اتابک حتماً توانمندی‌های زیادی داشته است که برای این وزارتخانه به مجلس معرفی شده است. صنعت 16 درصد GDP ما را دربرمی‌گیرد. ما باید با دقت بیشتری مسائل این حوزه را مدنظر داشته باشیم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر حیطه وظایف این وزارتخانه به خوبی انجام شود، ما با کسری بودجه طی سال‌های آینده روبرو نخواهیم شد.

وی ادامه داد: یک معاونت عریض و طویل به فردی در وزارت صمت داده شده است که فقط یک سال سابقه استخدامی دارد. از دولت می‌خواهم که افراد اهل را پای کار بیاورند.

آزادی‌خواه گفت: دیوان محاسبات به صورت رسمی نامه زده است و گفته که رابطه استخدامی آن فرد با دولت مخدوش است. چرا باید اینگونه باشد؟ آیا این تبعیض نیست؟ مراقب باشید.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین مخالفت بنده آن است که دوباره این وزارتخانه درگیر این مسائل نشود. صادرات غیر نفتی آرزوی مقام معظم رهبری است و خدا را شکر به جریان افتاده است و باید تداوم یابد.

آزادی‌خواه تصریح کرد: وفاق مجلس و دولت امروز در اوج خودش است. سابقه اتابک در وزارت صمت یا صفر یا اندک است. مجلس قانون واردات خودرو را به تصویب رساند و مردم می‌گویند که این مطالبه ماست. اینکه اتابک در وزارت صمت سابقه چندانی ندارد، ما را نگران می‌کند.

نماینده مردم ملایر در مجلس تصریح کرد: فقدان برنامه عملیاتی و نداشتن برنامه راهبردی از دیگر ایرادات وارده به وزیر پیشنهادی صمت است. کارآمدی بسیار مهم است‌.

ایزدخواه: اتابک را به هیچ وجه کارشناس حوزه سیاست‌های صنعتی نمی‌شناسم

روح الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران در جریان بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت در اظهاراتی به عنوان مخالف گفت: آقای پزشکیان در مناظرات فرمودند از کارشناسان استفاده می‌کنند اما آقای اتابک را به هیچ وجه کارشناس حوزه سیاست‌های صنعتی نمی‌شناسم چراکه ایشان یک روز در وزارتخانه و سازمان‌های سمت استانی نیز حضور نداشتند و در حوزه تجارت هم که یکی از چالش‌های جدی امروز صنعت و معدن کشور است، سابقه‌ای ندارد بلکه صرفاً در بخش سیمان سابقه بنگاهداری داشته است؛ اگر ایشون خیلی کارآمد است آقای پزشکیان ایشان را به عنوان رئیس ایمیدرو به‌عنوان یکس از معاونت‌های وزارت صمت قرار دهند.

وی افزود: امروز ده‌ها میلیارد دلار در سال تخصیص ارز به صنعت و حوزه تجارت داریم و چالش وزارت سمت فراسازمانی است و وزیر صمت نباید در روز نخست فعالیت خود تازه با چالش‌های این حوزه آشنا شود. وزیر یا خودش یا نماینده‌اش در بیش از 45 ستاد و شورای عالی عضو است. امروز صنعتگر ما مجاهد فی سبیل الله هستند؛ چرا که در شرایط فعلی مجاهدت می‌کند که تولید را رها نمی‌کند هزاران مشکلات و مقررات بر سر راه او می‌گذاریم. مسئله خودرو مسئله فراصنعتی و چالشی است که با 10 دستگاه سیاستگذار و مقررات گذار طرف هستیم اما آقایی که هنوز یک روز در این حوزه کار نکرده است، تازه می‌خواهد با این حوزه آشنا شود؛ آیا در این وزارتخانه عریض و طویل هیچ فرد دیگری نبود که به این حوزه‌ها آشنا باشد؟

این نماینده مجلس عنوان کرد: من نگران هستم که صرفاً بگوییم ایشان فرد سالمی بوده و به او رای دهیم، اما ایشان وزیر پوششی شود و وزیر اصلی کسی دیگری باشد و تصمیمات را آنها بگیرند و سازمان‌های متعدد ذیل وزارتخانه را آنها مدیریت کنند. در برنامه هفتم یک فصل برای صنعت تعیین شده است و تکالیف جدی در این زمینه وجود دارد و وزیر پیشنهادی نخواهد توانست آنها را اجرایی کند.

ظهوریان: اتابک با وزات صمت آشنا نیست

سید میثم ظهوریان، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: در بین وزرایی که برنامه ارائه دادند ضعیف‌ترین برنامه برای آقای اتابک است. برنامه‌های ایشان فاقد هرگونه اولویت است. حمایت از بنگاه‌های کوچک متوسط و بزرگ مقیاس در برنامه‌های ایشان است. ایجاد واحدهای جدید و دیگر واحدها در برنامه‌های ایشان هستند اما منابع محدود هستند ‌ و باید اولویت داشت. این موضوع ما را یاد وزیر سمتی می‌اندازد که چندین همت از بانک مرکزی گرفت تا به خودروسازان کمک کند. از وزرا انتظار داریم لایحه میانی‌تر و عملیاتی‌تر معرفی کنند.

وی ادامه داد: آقای اتابک درکی از سیاست صنعتی ندارد. ایشان یک بنگاه داره خوب است. ایشان گفتند من با بنگاه‌داری دولت در بازار خودرو مخالفم و در نهایت یک نظر واحد ارائه ندادند. بهتر است تا نظرات ایشان شفاف‌تر باشد.

ظهوریان تاکید کرد: آقای اتابک با وزارتخانه آشنا نیست و شاید چندین سال طول بکشد تا اوضاع را بتوانند به دست بگیرند. ایشان یک مدیر سطح بنگاه خوبی هستند.

طاهری: اتابک فهم بازرگانی ندارد

مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت گفت: آقای اتابک فهم از مسائل مطرح شده در کمیسیون را نداشت. آقای اتابک درباره تفکیک وزارت صمت و بازرگانی گفت هرچه مجلس بگوید را اجرا می‌کنیم. ایشان گفتند چارت فعلی را قبول نداریم ‌ اما راه حلی هم برای این موضوع نداشتند.

وی ادامه داد: سند توسعه صنعتی برخلاف دستورات رهبر انقلاب تاکنون اجرا نشده است اما در برنامه هفتم توسعه ما این موضوع را پیش بینی کردیم و این موضوع را از آقای اتابک پرسیدم. ایشان مفهومی از این موضوع نداشتند. سواد بازرگانی را در ایشان ندیدم.

طاهری تاکید کرد: در حوزه تجارت و بازرگانی نیز مانند تخصیص ارز و واردات صادرات اولویت بندی از جانب ایشان ندیدم. در مورد سامانه تجارت و تقویت آن نیز چیزی از ایشان ندیدم. بحث خودرو از دیگر موضوعاتی بود که در جلسات کمیسیون با آقای اتابک مطرح شد. به دنبال عوض کردن رای دوستان نیستم و تنها دارم موضوعات مطرح شده در کمیسیون را مطرح می‌کنم.

این نماینده مجلس یادآور شد: آقای اتابک در مورد خودرو صورت مسئله‌ها را بلد نیست. این خیلی دردآور است. مشکلات وزارت صنعت معدن و تجارت یکی دوتا نیست و کسی را می‌خواهد که اولویت‌ها را بلد باشد. ایشان نتوانست اولویت اول کوتاه مدت حل موضوعات معادن را بیان کند. اگر کارآمدی برایتان مهم است نباید به آقای اتابک رای دهید. نباید درگیر موضوعات سیاسی شد.

مطورزاده: اتابک محصول دیوان‌سالاری پیچیده اداری ما نیست

اما در ادامه مصطفی مطورزاده، نماینده مردم خرمشهر در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت گفت: مسعود پزشکیان رییس جمهوری به وعده‌های خود عمل کرد و چینشی در کابینه ایجاد کرد که در تاریخ انقلاب اسلامی بی‌نظیر است. همه اقشار مردم اعم از وزیران دولت آیت الله رئیسی در ترکیب کابینه حضور دارند، تا کنون چنین چینش کابینه ای را شاهد نبودیم و باید از دکتر پزشکیان تشکر کنیم که وفاق و وحدت ملی را این گونه تقویت کرد.

مطورزاده در مورد برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت:آقای اتابک از بزرگترین شخصیت‌های فعال در زمینه صنعت، معدن و تجارت است و بوده، او در سال 1359 عافیت طلبی را کنار گذاشت و از مهمترین دانشگاه دنیا استعفا کرد تا به وطن برگردد و تجربیات علمی و دانشی خود را در خدمت ارتقای انقلاب و عزت کشور به‌کار گیرد.

وی افزود: برخی از دوستان ایرادی به کار آقای اتابک می‌گیرند که او در دولت نبوده است، اتفاقا نقطه قوت دکتر اتابک همین جا است و در راستای منویات رهبر معظم انقلاب است که فرمودند «امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است». مردم بخش خصوصی،کشاورزان ، تجار و صنعتگران هستند.

نماینده مردم خرمشهر اضافه کرد: اتابک محصول دیوان‌سالاری پیچیده اداری ما نیست او انسانی است که خوب فکر می‌کند و خوب عمل می‌کند. او مگاپروژه‌های کشور را اجرا کرده است، صنعت سیمان که مورد ایراد و اشکال دوستان است را به خودکفایی رسانده است، او فناوری صنعت فولاد را در کشور بومی کرده است و امروز در مرحله‌ای قرار گرفتیم که جزو سرآمدهای آسیا و منطقه در تولید فولاد هستیم.

وی تصریح کرد: ما در سیمان به خودکفایی رسیدیم؛ می گویند سیمان انرژی‌بر است، ما انرژیمان را باید در جایی به کار بگیریم و استفاده کنیم که موتور محرکه‌ای برای پیشرفت و توسعه کشور باشد و سیمان یکی از مهمترین مواد و کالاها و آیتم‌های موثر در ارتقای سطح صنعتی و اقتصادی و تولید در ثروت در کشور است.

مختار: شناخت خوبی نسبت به بازارهای صادراتی دارد

جلیل مختار به عنوان موافق سید محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: مبارزه با بحران‌های وزرات صمت از عهده هر کسی برنمی‌آید؛ وزرات صمت به مدیر و فرمانده کاردان نیاز داریم که اتابک نشان داده مدیر شایسته ای برای این مسئولیت است.

وی افزود: برای وزارت صمت به وزیری با کارنامه و برنامه مناسب و دارای اراده و توان لازم برای تحقق برنامه‌هایش نیاز داریم؛ مدیری که اهل صنعت و آشنا به حوزه‌های معدن و تجارت باشد که این ویژگی‌ها را آقای اتابک دارد.

مختار با تشکر از رئیس جمهور برای معرفی اتابک گفت: اتابک از بهترین مدیران صنعتی بوده که با رای ما می تواند به یکی از بهترین وزیران کشور تبدیل شود.

وی اظهار کرد: اتابک می‌تواند ارتباط موثر بین بخش خصوصی و دولتی در حوزه صنعت برقرار کند. او در حوزه تجارت شناخت خوبی نسبت به بازارهای صادراتی دارد و می‌تواند در راستای تقویت و توسعه تجارت کمک کند.

به گفته وی، وزیر پیشنهادی صمت به اصول مذاکره و امور بین الملل شناخت کافی دارد و می‌تواند در عرصه خودرو، فولاد و مس به عنوان مدیر تحول گر نقش ایفا کند.

آق‌ارکاکلی: اتابک درک درستی از صنعت، تولید و مشکلات بخش خصوصی دارد

در ادامه عبدالحکیم آق ارکاکلی، نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: به عنوان یک مهندس که 17 سال در صنعت، فولاد، سیمان، برق و ساختمان و 13 سال به عنوان مشاور پروژه‌های عمرانی و بیمارستانی کار کرده‌ام اتفاقا در سه بار گفت‌وگوی مفصل با آقای مهندس اتابک به لحاظ فنی، مدیریتی و انقلابی بودن قانع شدم.

نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس گفت: از جمله مشکلات کلی حوزه صنعت، معدن و تجارت؛ فقدان استراتژی توسعه صنعت، معدنی تجاری و فناوری الزام‌آور، کم بودن جذابیت برای جذب سرمایه سطحی و کاهش مزیت تولید، ناترازی زنجیره‌های تولید در کشور است

وی افزود: چه کسی می‌تواند مشکلات و چالش‌های مدیریتی را حل کند و آنها را سامان بخشد، کسی که مستقل باشد در تصمیم‌گیری‌های سازنده و تحول‌گرا، متخصص باشد و اعتقاد به تعهد و تغییر داشته باشد، قدرت برخورد و مبارزه با مفاسد و رانت‌ها را داشته باشد، مرد میدان عمل و آشنا با صنعت تولید و تجارت باشد.

آق ارکاکلی گفت: اتابک انسانی مومن، متدین، انقلابی، متخصص و متعهد و کارنامه وی کاملاً شفاف است، وی درک درستی از صنعت، تولید و مشکلات بخش خصوصی دارد که متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم تدبیرش کنیم، عملکرد وی به عنوان یک مهندس و مدیر کارآمد در بخش خصوصی بیانگر توانایی‌ها و سلامت ایشان است، امروز ما نیاز به وزیری داریم که باور داشته باشد با این همه ظرفیت در کشور می‌توان به سمت تراز تجاری متعادل و حتی مثبت حرکت کرد.

نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس بیان کرد: اتابک معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان، مدیرعامل سیمان تهران، مدیرعامل هلدینگ صنایع معدنی کاوه و مدیر چندین پروژه و شرکت بوده است، او پروژه اکباتان که بعد از انقلاب هیچ کسی باور نداشت که ما می‌توانیم با تکنولوژی و مهندسی خود از عهده آن برآییم تکمیل کرد و توسعه داد.

وی اظهار داشت: اتابک می‌تواند به عنوان یک نیروی کاربلد، توانمند مسلط بر وضعیت فعلی کشور در حوزه صمت وارد این وزارتخانه بشود، از نقاط قوت او کارآفرین بودن و در بخش خصوصی فعال بودن است.

ذوالنوری: اتابک رقابتی شدن صنعت خودرو را حلال مشکلات می‌داند

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری در موافقت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: اگر قرار است در مورد توانمندی یا ناتوانمندی وزارتخانه ای اظهارنظر شود باید بر اساس تخصص صورت پذیرد. وزیر پیشنهادی صنعت، معدن وتجارت فرآیند تولید سیمان را از زنجیره تولید تا عرضه توضیح دادند، قرار نیست بگوییم او نمی داند اما من ذوالنور عضو کمیسیون امنیت می توانم اظهارنظر داشته باشم زیرا بیش از 2 ساعت با ایشان جلسه داشته و تمام ابعاد موضوع را مورد بحث قرار داده ام؛ شخصی که از دانشگاه میشیگان ارشد تکنولوژی صنعت را گرفته است متوجه اثرات صنعت نیست؟ کسی که در حال حاضر به دلیل خودکفایی در فولاد در فهرست تحریم ها قرار می گیرد.

وی ادامه داد: مشکل اینجاست که دشمنان نخبگان ما را شناخته اند، ما آنها را نشناخته ایم. آنها این نخبگان را تحریم می کنند اما ما ناتوان در استفاده از آنها هستیم. او در زمان جنگ در 21 سالگی از آمریکا به ایران آمده و در جنگ حضور یافته اند. از بیمارستان شمال غرب تا فاو مسئول ساخت آن بوده و پروژه اکباتان را تکمیل کرده، او در کنار فروزنده، سعیدی کیا، فتاح، بیش از 2 دهه در بنیاد در 165 شرکت مهم و بیش از 66 رشته نقش آفرینی داشته اند. او از صنعت سر در نمی آورند؟

ذوالنوری تاکید کرد: اتابک بیش از 20 پروژه مهم را از صفر تا صد آن به تولید انبوه رسانده، چگونه ادعا می کنید وزیر پیشنهادی از تولید سر در نمی آورد؟ در 4 وزارتخانه که یکی شده و با عنوان صنعت، معدن و تجارت است؛ مشکل ما در صنعت چیست. مشکل یک جمله است دولت در جایی که باید باشد نیست ولی در جایی که نباید باشد حضور دارد.

وی ادامه داد: صنعت 2 رقیب دارد، در بخش خصوصی یکی تصدی گری دولت و دوم قاچاق بیش از 20 میلیاردی که کمر آن را شکسته است، اتابک به خوبی این مساله را درک کرده است.

ذوالنوری در ادامه تاکید کرد: بحث خودرو تبدیل به یک عقده شده است، وزیر پیشنهادی صمت عزم جدی دارند که مشکلات خودرو را با رقابتی کردن حل کند، امروز مشکل معدن ما در اکتشاف است، ضرورت دارد با استفاده از اکتشاف و بهره مندی از ژئوفیزیک فضایی بتوانیم معادن را در عمق 10 هزار متری کشف کنیم. او این مسائل را به درستی درک کرده، معادن کشور ما 20 سال در انحصار، انحصارطلبی است که دیگران نمی توانند از آن استفاده کنند.

223225

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان