بورس به حالت اضطرار رسید/ چرا مردم به بورس هجوم نمی‌آورند؟

با وجود وعده و تصمیمات تازه دولتی، اما همچنان بازار سرمایخ در شرایط سکون و حتی در جهت منفی حرکت می‌کند.

بورس به حالت اضطرار رسید/ چرا مردم به بورس هجوم نمی‌آورند؟

مریم فکری: چرا بورسی‌ها همچنان به بازار سرمایه پشت کرده‌اند؟ در حالی که در چند روز گذشته تنها به واسطه یک شایعه، شاهد هجوم مردم برای خرید طلا و سکه در بازار و موج تقاضا در این بازار هستیم، اما در طرف مقابل با وجود وعده و تصمیمات تازه دولتی، اما همچنان این بازار در شرایط سکون و حتی در جهت منفی حرکت می‌کند.

آخرین گزارش‌ها از وضعیت بازار سرمایه‌ از روند ریزشی شاخص‌کل حکایت دارد؛ به طوری که در مرز 2 میلیون واحد در حال حرکت است و تنها یک تکان کوچک، شاخص را به کانال یک میلیون و 900 هزار واحد خواهد انداخت.

در این شرایط اما سهامداران و فعالان بازار سرمایه بسیار نگران هستند. بهنام صمدی، کارشناس بازار سرمایه در واکنش به وضعیت ریزشی بود در مقابل تکان تقاضا در بازارهای دیگر، بهنام صمدی، کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد؛ شایعه 13 صفر راه می‌اندازند، مردم را به بازار می‌کشانند تا طلا بخرند، خودرویی‌ها با لاتاری چند صد همت پول‌ را بلوکه می‌کنند، کریپتویی‌ها با هر شیوه‌ای جذاب‌تر شدند، آن زمان در بورس، با 2 درصد رشد، مقاومت برای سهم‌ها و شاخص کل می‌تراشند و رییس بورس هم از ورود پول اظهار نگرانی می‌کند.

نتیجه نشست اضطراری چه بود؟

با این وجود، همین هفته گذشته در روز سه‌شنبه و در روزهایی که سراسر بازار سهام قرمز بود، شورای عالی بورس یک نشست اضطراری برگزار شد و رییس‌کل بانک مرکزی در این نشست، وعده‌هایی برای حمایت از بازار سرمایه مطرح کرد.

محمدرضا فرزین بعد از پایان این جلسه با اشاره به وضعیت نابسامان بازار سرمایه، از حمایت نظام بانکی از این بازار خبر داد. او با اشاره به اقدامات جدید حمایتی بانک مرکزی از بورس و سهامداران خرد، به تمهیدات لازم این بانک جهت تامین مالی و تسریع در طرح‌های توسعه شرکت‌های بورسی اشاره کرد.

اما 3 اقدام مهم بانک مرکزی برای حمایت از بورس این‌گونه اعلام شد: تضمین 360 همت اوراق تامین مالی توسط بانک‌های عامل برای انتشار اوراق تامین مالی ریالی جهت طرح‌های توسعه و تامین سرمایه در گردش شرکت‌های بورسی،   انتشار 2 میلیارد یورو اوراق صکوک ارزی برای طرح‌های توسعه شرکت‌های بورسی علی الخصوص در حوزه پتروشیمی و معدن و نیز اعطای 1.5 میلیارد یورو وام ارزی برای شرکت‌های بورسی که درآمد ارزی و طرح‌های زودبازده داشته باشند تا از این طریق به افزایش صادرات آنها منجر شود.

بورس به حالت اضطرار رسید/ چرا مردم به بورس هجوم نمی‌آورند؟

بورس به حالت اضطرار در آمد

اما با این حال، گفته می‌شود که بورس وارد شرایط اورژانسی و اضطراری شده است. این را می‌شود از اظهارات اخیر مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار مشاهده کرد. او در تازه‌ترین اظهارنظر گفت: درست است که بازار سرمایه ما وارد فضای اورژانسی شده است، اما باید این بیمار را به شکل‌های مختلف احیا کنیم.

بنا به گفته قادر معصومی‌خانقاه، قطعا اگر قرار است اتفاقات خوبی در حوزه بازار سرمایه رخ دهد، باید در حوزه فاکتورهای بنیادی شرکت.ها و شاخص‌هایی که در حوزه شرکت‌ها است، رخ دهد.

وی تاکید کرد: اگر جریان نقدی وارد بازار نشود، احتمال دارد که بازار دچار بحران‌های عمیق تری شود و شاید نتوانیم تاب‌آوری مثبتی در این حوزه داشته باشیم.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: همه ما به بحث‌های بنیادی اقتصاد اعتقاد داریم و کسری‌ها و ناترازی‌های انرژی را می‌دانیم ولی این بحث‌ها تکرار مکررات است.

وی یادآور شد: درست است که بازار سرمایه ما وارد فضای اورژانسی شده است، بلکه باید این بیمار را به شکل‌های مختلف احیا کنیم. این بحران‌ها در کشورهایی چون چین و آمریکا نیز دیده شده است و آنها نیز این فضا را مدیریت کرده و می‌کنند و خواهند کرد.

به گفته معصومی‌خانقاه، وقتی قیمت‌گذاری دستوری صورت می.گیرد، مجبور می‌شویم به دلیل کاهش تولید دو برابر سرمایه قیمت‌گذاری دستوری را صرف واردات کنیم.

وی افزود: اگر مفاهیم اصلی در اقتصاد ما حل شد نیازی به صندوق توسعه بازار نداریم. با همه موضوعات بنیادی موافق هستیم، ولی یک جایی لازم است که حاکمیت به میدان بیاید و پول را به این بازار تزریق کند. بانک مرکزی با تعیین نرخ بهره به شکل کاملا مستقیم روی بازار سرمایه اثرگذار است. هیچ کس نمی‌تواند این امر را انکار کند.

معصومی گفت: اقداماتی که روی میز شورا گذاشته شد، تقسیم‌بندی شده بود. آنچه که قرار بود سازمان بورس انجام دهد، شامل استفاده از ظرفیت صندوق های حمایتی از نوع تبعی و تامین مالی بود. همچنین در حوزه تامین مالی قرار بود از صندوق هایی با درآمد ثابت که مورد تایید بانک مرکزی است استفاده کنیم.

وی با اشاره به درخواست هایی که از بانک مرکزی صورت گرفته است، تاکید کرد: از بانک مرکزی سه خواسته داشتیم. نخست، تجهیز منابع صندوق توسعه بازار سرمایه بود. از دیگر سوی بخشی از نقدینگی بازار از این جهت تامین می شود. تلاش در جهت کاهش رانت بین تفاوت دلار نیما و آزاد، از دیگر خواسته های ما از بانک مرکزی است. همچنین در حوزه نرخ بهره و انتشار نرخ دولتی از بانک مرکزی درخواست بازنگری کردیم که امیدواریم با تجهیز منابع این نرخ ها را تعدیل کنند.

وی متذکر شد: با وجود همه تلاش های ما و قول و قرارهایی که با نهادهای مختلف داشته‌ایم، کماکان مجوزی از سمت بانک مرکزی صادر نشده است و پولی به سمت این صندوق ها و موارد دیگر واریز نشده است. البته امیدوار به انجام این امر هستیم.

223225

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان