کمبود انسولین در کرمان خبرساز شد / سکوت مسئولین دانشگاه علوم پزشکی کرمان

بیماران دیابتی در کرمان می‌گویند این روزها با کمبود شدید انسولین مواجه‌ هستند و در داروخانه‌های مرکز استان هم این دارو توزیع نمی‌شود، موضوعی که آن را در مصاحبه با یکی از این بیماران پیگیری کردیم.

کمبود انسولین در کرمان خبرساز شد / سکوت مسئولین دانشگاه علوم پزشکی کرمان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ؛ چند وقتی است که بیماران دیابتی می گویند در نقاط مختلف کشور و نیز کرمان برای تامین انسولین دچار گرفتاری هستند؛ گرفتاری که امروز حشمت کوهستانی جانباز 55 درصد شیمیایی اهل جیرفت در جنوب کرمان را به مرکز استان رساند تا شاید بتواند این دارو را تهیه کند.

ایرنا نوشت ،  اما این فرد ناامید، برای پیگیری مطالبه خود با دفتر این رسانه در کرمان تماس گرفت.

کوهستانی در گفت‌وگویی از سال ها بیماری دیابتی گفت که در اثر عوارض شیمیایی بر جان او نشسته و امانش نداده است.

وی افزود: من جانباز 55 درصد شیمیایی، ساکن شهر جیرفت هستم و در این شهر انسولین به موقع پیدا نمی‌شود، از طرفی انسولین هم قرص فشارخون نیست که یک وعده آن را نخورم، بلکه دارویی است که مستقیم با اندام‌های حیاتی بدن سروکاردارد.

این جانباز شیمیایی بیان کرد: در بین بسیاری از همشهریانم، افراد معدودی مثل من شرایطی داریم که می‌توانیم برای جست و جوی انسولین به شهر کرمان بیاییم اما خیلی‌ها این شرایط را ندارند.

وی تصریح کرد: اما امروز وقتی به داروخانه‌های سطح شهر کرمان هم مراجعه کردم داروی انسولین وجود نداشت و نتوانستم آن را تهیه کنم.

کوهستانی بیان کرد: البته با مراجعه به داروخانه‌های متعدد به من گفته شد داروخانه کلینک بعثت این دارو را دارد اما صف بسیار شلوغی برای تهیه انسولین، آن هم انسولین ایرانی در مقابل داروخانه شکل گرفته بود که چون من نمی توانم انسولین ایرانی به دلیل حساسیت استفاده کنم از این دارو محروم شدم.

وجود مشکل طی یک ماه قبل

این جانباز شیمیایی تاکید کرد: مدت‌هاست برای تهیه انسولین مشکل دارم و حکایت امروز و دیروز نیست اما به صورت شدیدتر طی یک ماه پیش بیشترین کمبود این دارو را احساس کردم.

وی گفت: هر فرد بیمار نیازمند به انسولین باید روزانه هم انسولین وعده‌ای و هم انسولین 24 ساعته را استفاده کند اما در مواقعی می‌بینیم که انسولین وعده‌ای نایاب می‌شود و در مواقعی انسولین 24 ساعته در دسترس نیست.

کوهستانی تصریح کرد: به داروخانه درمانگاه ایثارگران( بزرگراه امام بعد از آموزشکده فنی دادبین) نیز در شهر کرمان مراجعه کرده‌ام ولی این داروخانه طبق تجربه بنده تا این لحظه انسولین نداشته است.

بعد از صحبت‌های این جانباز شیمیایی خبرنگار به سراغ یکی از داروخانه های سطح شهر رفت تا بیشتر در جریان موضوع کمبود داروی انسولین قرار بگیرد، دکتر داداللهی مدیر داروخانه‌ به خبرنگار ایرنا، گفت: انسولین جزو داروهای وارداتی است و این داروها نیز معمولا تحت شرایط کشور قرار دارند که در مواقعی می‌بینیم بیشتر و مواقعی نیز کمتر وارد کشور می‌شوند.

وی گفت: اینک ما با کمبود انسولین به ویژه انسولین نوومیکس( انسولینی ترکیبی برای کنترل دیابت) مواجه هستیم البته من دلیل این کمبود را نمی‌دانم.

داداللهی بیان کرد: ما با کمبود در داروی انسولین مواجه هستیم و اکنون اکثر مراجعانی که برای دریافت این دارو به داروخانه می‌آیند دُز دریافتی ماه قبل خود را نیز تمام کرده‌ اند.

احتمال تامین از پنجشنبه

وی اظهارداشت: انسولین فعلا موجودنیست و شرکت های دارویی نیز این دارو را بین داروخانه ها توزیع نمی‌کنند البته شرکت‌های دارویی ادعا می‌کنند که از پنجشنبه هفته جاری انسولین ایرانی در سطح داروخانه‌ها توزیع خواهد شد.


این مدیر داروخانه در شهر کرمان گفت: به احتمال پنجشنبه یا از انسولین ان پی اچ(نوعی انسولین) یا انسولین رگولار که قبلا وجود داشت عرضه می‌شود یا مدل جدیدی از انواع انسولین توزیع خواهد شد.

وی تاکید کرد: البته اینکه انسولین از پنجشنبه وارد داروخانه ها می‌شود موضوع قطع به یقینی نیست و این اطلاعات را شرکت‌های دارویی در جواب سوالات ما داده‌اند.

داداللهی اظهارداشت: با توجه به کمبود انسولین در یک ماه گذشته عرضه این دارو از کلینیک بعثت شهر کرمان انجام می‌شد که آن هم صف بسیار طولانی دارد و مردم از هشت صبح تا 12 ظهر در این صف برای تهیه انسولین اقدام می‌کنند.

وی در جواب پرسش خبرنگار  مبنی بر اینکه اقبال بیشتر مردم به انسولین خارجی است یا ایرانی گفت: سالیان سال است که مردم از انسولین ایرانی هم استفاده می‌کنند اما از زمانی که انسولین های خارجی آمد چون تزریق راحت‌تری داشتند به نسبت نمونه های قبلی توجه بیشتری بین مردم داشتند.

خبرنگار ایرنا برای اطلاع بیشتر از ابعاد این موضوع با رییس، یکی از معاونان و نیز سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تماس تلفنی گرفت که پاسخگو نبودند، درعین حال مسئول روابط عمومی دانشگاه اعلام کرد که یکی از مسئولان را برای مصاحبه هماهنگ می‌کند که در صورت انجام مصاحبه، به اطلاع‌ مخاطبان خواهد رسید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان