سرانجام بنزین و حامل‌های انرژی در وزارت پاک‌نژاد/ موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی نفت در مجلس چه گفتند؟

نمایندگان مجلس در چهارمین روز از بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت پرداختند.

سرانجام بنزین و حامل‌های انرژی در وزارت پاک‌نژاد/ موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی نفت در مجلس چه گفتند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در ابتدای این جلسه، جلیل مختار سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نظر کمیسیون متبوع خود را درباره وزیر پیشنهادی نفت قرائت کرد و از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های محسن پاک‌نژاد خبر داد.

همچنین زهرا سعیدی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با قرائت نظر کمیسیون متبوع خود، از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی نفت خبر داد.

حسینی: پاک‌نژاد وزیر پزشکیان باشد نه گوش به فرمان افراد دیگری

اسماعیل حسینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز و در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم به عنوان مخالف محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت گفت: ان‌شاءالله دولت وفاق ملی شکل گیرد و ما هم خود را موظف به حمایت از دولت می‌دانیم.

وی با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت گفت: اگر وزارت نفت دچار مشکل شود، مشکلات آن گریبان‌گیر کشور خواهد شد کما اینکه دشمن هم همت خود را برای تحریم نفت به کار می‌گیرد.

این نماینده مجلس بیان کرد: آقای پاک نژاد من به عنوان مخالف ثبت‌نام کردم تا دغدغه کارشناسان صنعت نفت را بیان کنم چون بعدا عملکرد وزیر مبنای آن خواهد بود؛ شما احتمالا به عنوان وزیر از مجلس رای خواهید آورد ولی لازم است که نکاتی را رعایت کنید که کمکی به شما و دولت خواهد بود.

حسینی با اشاره به چالش‌های پیش روی نفت گفت: ناترازی انرژی تلاش بازیگران منطقه‌ای برای ضربه به ایران در معادلات منطقه‌ای، عدم تکمیل زنجیره ارزش افزوده و عدم رضایت کافی و خروج نیروی انسانی توانمند از بدنه وزارت نفت از جمله چالش‌ها است.

وی با بیان اینکه ایراداتی در برنامه ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی نفت وجود دارد، گفت: در برنامه ارائه شده بعضا نکات اجرایی مطرح نشده است. نمونه آن درخصوص رفع ناترازی انرژی درباره طرح جمع‌آوری گازهای مشعل است که آسیب‌شناسی در راستای رفع موانع اجرای پروژه نشده است.

نماینده شیراز در مجلس ایجاد سامانه جامع مدیریت هوشمند انرژی و تقویت تجهیزات مربوطه را ضروری خواند و گفت: وزیر پیشنهادی نفت درباره تاسیس سازمان بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی به عنوان یکی از الزامات قانون برنامه هفتم به کلی‌گویی بسنده کرده است.

حسینی خاطرنشان کرد: درباره بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش شدت آن کلی‌گویی شده و ساز و کار اجرایی بیان نشده است.

وی با تاکید بر لزوم توجه به وضعیت معیشت و رفاه کارکنان وزارت نفت و مناطق عملیاتی و ارتقا افراد زیرمجموعه این وزارتخانه گفت: وزارت نفت به عنوان بزرگترین بخش درآمدزایی ارزی کشور و بزرگترین جایگاه نفوذ سیاسی به شمار می‌آید که نیازمند مراقبت جدی از سوی وزیر دارد؛ انتظار می‌رود در صورتی که آقای پاک‌نژاد توانست رای اعتماد از مجلس بگیرد، وزیر آقای پزشکیان باشد نه گوش به فرمان افرادی در بیرون.

محمدپور: آقای پاک نژاد هیچ سویه امیدی در این خصوص پیش پای کشور نمی‌گذارید

هادی محمدپور، نماینده مردم گناباد در مجلس نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت گفت: آقای وزیر پیشنهادی نفت به گونه‌ای برنامه ارائه دادید که گویا وزارت نفت تنها متولی استخراج و فروش استخراج و فروش منابع نفتی است. متنوع نبودن سبد سوختی کشور و به تبع آن سهم کم انرژی‌های پاک و تجدید پذیر موجب آن شده است که امروز کشور با ناترازی عمده انرژی در بخش‌های مختلف خانگی و صنعتی روبرو گردد. جناب آقای پاک نژاد هیچ سویه امیدی در این خصوص پیش پای کشور نمی‌گذارید. برنامه ارائه شده توسط شما هیچ پاسخی به موضوع چند میلیارد دلاری منابع ناشی از قطع گاز و برق در فصول مختلف ندارد.

وی افزود: آقای پاک نژاد مسئله توجه به محیط زیست و ایفای مسئولیت اجتماعی موضوع بسیار مهمی است. صنعت مهم و بزرگ نفت هیچگاه محور توسعه خود را مبتنی بر توسعه پایدار برنامه‌ریزی نکرده است. آقای مهندس در برنامه پیشنهادی شما در خصوص حفظ محیط زیست و زیست بوم ارزشمند مناطق نفت خیز کشور توجهی نشده است. مردم مناطق نفت خیز از این روند گلایه دارند. شما بنا به مسئولیت اجتماعی که برابر قانون به شما محول شده است باید عدالت را رعایت نمود و علاوه بر مناطق نفت‌خیز محرومیت زدایی برای سایر مناطق کشور به خصوص شرق کشور را داشته باشید.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که باید به آن توجه جدی شود اصلاح رابطه مالی شرکت‌های تابعه وزارت نفت با دولت است. این موضوع از قانون پنج ساله برنامه سوم توسعه در کشور مطرح است و بنا بر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از مهم‌ترین آسیب‌های رابطه مالی فعلی می‌توان به این مسائل اشاره کرد. کمبود منابع مالی برای سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی، بدهی انباشته شرکت ملی نفت، تفکیک نشدن نظام یارانه انرژی از رابطه مالی شرکت‌ها از نبود نهاد تنظیم‌گر مستقل است.

محمدپور تاکید کرد: شما سوابق خوبی در حوزه نفت دارید و ان‌شاءالله از این مجلس هم رای خواهید آورد. ولی آیا این سوابق مدیریتی شما تناسب بین نگاه و سوابق شما با مهم‌ترین چالش کشور یعنی ناترازی وجود دارد؟ آقای پاک نژاد انتظار بنده و این نمایندگان و مردم شریف ایران اسلامی از شما پوست‌اندازی در ساختار وزارت نفت و این است که از جوانان استفاده کنید و کاملاً مستقل عمل کنید. موضوع برق را با نیروگاه‌های گازی حل کنید. آقای پاک نژاد چه بخواهیم و چه نخواهیم اقتصاد ما وابسته به نفت است. در حال حاضر علیرغم اینکه نباید باشد. با توجه به نقش جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی آیا خواهید توانست از منافع ملی ایران حمایت و حفاظت کنید؟ حداقل نیروگاه خورشیدی را راه‌اندازی نمایید. علی‌رغم وجود قیر فراوان کمک کنید وزارت راه بتواند جاده‌های وسیعی که در کشور داریم که بیش از 230 هزار کیلومتر است را بازسازی کند.

توکل: پاک‌نژاد در تمام سلسله مراتب صنعت نفت توانمندی خود را نشان داده است

اما غلامرضا توکل شوریجه، دیگر نماینده مجلس در موافقت با محسن پاک‌نژاد، وزیر پیشنهادی نفت، اظهار کرد: وزیر پیشنهادی نفت در 30 سال از دوران خدمت خود در همه سطوح وزارت نفت و صنعت نفت انجام وظیفه کرده است و این وزارتخانه را به خوبی می‌شناسد و به چالش‌های آن اشراف دارد.

نماینده مردم سروستان در مجلس تاکید کرد: ما باید قدر نیروهای نخبه خود را بدانیم. ما باید نیروهای مؤمن، متخصص و متعهد را همواره مورد توجه قرار دهیم که پاک‌نژاد یکی از این نیروها است.

توکل ادامه داد: مرکز ثقل برنامه‌های رئیس‌جمهور برنامه هفتم توسعه در جهت پیشرفت و توسعه ایران اسلامی است، وزیر پیشنهادی نفت نیز مقید به برنامه هفتم توسعه است. وزارت نفت اهمیت زیادی دارد و وزارت نفت نبض و قلب تپنده وزارتخانه‌ها و ایران اسلامی است.

وی ادامه داد: پاک نژاد برنامه‌ریزی خوبی برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در این حوزه دارد. وزیر پیشنهادی نفت اعتقاد به بخش خصوصی برای توسعه کشور دارد و عنایت ویژه‌ای به برنامه هفتم توسعه برای اصلاح الگوی مصرف دارد و این موضوع باید با مشارکت مردم محقق شود و این کار علاج مشکل ناترازی انرژی است.

توکل گفت: وزیر پیشنهادی نفت توجه ویژه‌ای به مسئله تحریم‌ها دارد و ما باید در برابر تحریم‌ها مقاومت کنیم. دور زدن تحریم‌ها را باید با درایت و تدبیر دنبال کنیم و ما باید با توسعه نفت و رشد اقتصادی تحریم‌ها را دور بزنیم.

نماینده مردم سروستان در مجلس تصریح کرد: توزیع عادلانه انرژی به خصوص بنزین از برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت است و وی توجه ویژه‌ای به مناطق نفت خیز کشور دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزیر پیشنهادی نفت فردی عملیاتی، میدانی و اجرایی است و سابقه دارد که 56 روز و به صورت شبانه روزی در جهت مهار فوران چاه فعالیت کرده بود و نیروهای تحت امر خود را ترک نکرده بود. امیدوارم همکارانم با وزارت نفت سیاسی رفتار نکنند.

عبداللهی: پاک‌نژاد مسیر پیشرفت را غیرسیاسی و پلکانی طی کرده است

اسفندیار عبداللهی هم در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت، اظهار کرد: وزیر پیشنهادی نفت ویژگی‌های شخصیتی و تجربیات خوبی دارد و فردی مناسب برای وزارت نفت است.

وی بیان کرد: پاک نژاد در دانشکده فنی دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر تحصیل کرده است و تسلط حرفه‌ای و تخصصی به زبان انگلیسی دارد. وی متعلق به خانواده نفت و بدنه این صنعت است و مسیر پیشرفت را غیر سیاسی و پلکانی طی کرده است.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده سوابق وی را مطالعه کردم که در 13 سمت مهم در وزارت نفت داشته است و او ویژگی‌های لازم را برای هدایت این وزارتخانه مهم دارد. سن وی از میانگین کابینه کمتر است و فردی پرانرژی است.

عبداللهی متذکر شد: وی در جنگ تحمیلی حضور داشته است. پاک نژاد با خرد جمعی مسئولان و افراد مرتبط با صنایع نفت به مجلس پیشنهاد شده است. در برنامه‌های وی به هفت چالش و ابرچالش کشور مانند ناترازی و بحران انرژی اشاره شده است و همه ما به این موضوع اشراف داریم. وی برای رفع مشکل ناترازی گازوئیل و بنزین برنامه دارد.

نصیبی: پاک‌نژاد از صنعت نفت شناخت کامل دارد

امید نصیبی، نماینده ممسنی در مجلس در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم به عنوان موافق محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت گفت: امروز 70 درصد اقتصاد کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم به نفت مربوط است و صنعت نفت به عنوان پشتیبان اقتصاد محسوب می‌شود. لذا باید فردی با شناخت کامل برای صنعت نفت انتخاب شود.

وی افزود: وزارت نفت وزارتخانه تخصصی است که به افراد با تجربه احتیاج دارد. کسی که سال‌های طولانی مدارج مدیریتی در این وزارتخانه طی کرده و به حوزه ماموریتی خود بخصوص در شرایط تحریم آگاه باشد؛ پاک‌نژاد فردی متخصص با شناخت محیطی و مدیریتی در صنعت نفت است که می‌تواند ظرفیت تولید را ارتقا بخشد.

این نماینده مجلس بیان کرد: پاک‌نژاد در حوزه‌های مختلف کار کرده و آشنا به موضوع ظرفیت‌های میادین نفتی و گازی بخصوص میادین مشترک است که ان‌شاءالله با حضور او شاهد ارتقا صنعت نفت باشیم.

نصیبی با بیان اینکه کارکنان حوزه نفت از وزارت پاک‌نژاد استقبال کردند، گفت: در وضعیت کنونی معضلات و مشکلاتی پیش‌روی صنعت نفت است که به تجربه و دانش احتیاج دارد. پاک‌نژاد فردی متخصص و متعهد بوده که می‌تواند خسارات را جبران کند.

این نماینده مجلس افزود:‌ آقای پاک‌نژاد با فساد مبارزه می‌کند. او اعلام کرده که در مدیریتش استقلال و مدیریت دارد و ان‌شاءالله شاهد تعامل مفید و موثر با مجلس باشیم.

وی افزود: در کشور پتروشیمی‌هایی عمدتا 20 سال در زمین مانده و جوانان چشم‌انتظار اقدام عاجل هستند تا برخی مشکلات حل شوند.

وی خواستار انجام مسئولیت‌های اجتماعی از سوی وزارت نفت در شهرستان‌های نفت‌خیز در سایر استان‌ها شد و گفت: متاسفانه هر روز شاهد خبرهای ناخوشایند در عزل و نصب‌ها هستیم که ان‌شاءالله با مدیریت آقای پاک‌نژاد این مسائل بهبود پیدا کند.

نصیبی در پایان از نمایندگان مجلس خواست که به پاک‌نژاد رای دهند تا شاهد تحویل اساسی باشیم.

حبیب‌زاده: پاک‌نژاد اعتقادی به انتصابات رفاقتی ندارد

در ادامه عزت الله حبیب‌زاده در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت، اظهار کرد: با عنایت به اهمیت وزارت نفت، این وزارتخانه مدیریتی هوشمند و آگاه به نیاز روز می‌خواهد. وزیر پیشنهادی نفت فردی کاربلد و متخصص است و به بخش‌های مختلف این وزارتخانه اشراف دارد و پایبند به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

وی بیان کرد: وزیر پیشنهادی نفت صلاحیت‌های عمومی و تخصصی دارد و پاک‌نژاد با تصدی بر این وزارتخانه، ما را از اداره بهینه و بدون حاشیه بر وزارت نفت مطمئن می‌سازد.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس تصریح کرد: بنده شناخت کافی از وزیر پیشنهادی نفت دارم و در صورتی که وی رأی اعتماد بگیرد، ما هیچ‌گونه نگرانی از مدیریت این وزارتخانه نخواهیم داشت.

حبیب‌زاده ادامه داد: وی شب و روز در وزارت نفت و در سطوح مختلف این وزارتخانه به کشور خدمت کرده است. پاک‌نژاد به گواه همکاران نفتی حدود دو ماه در یکی از حوادث نفتی در کنار همکاران خود ماند تا مانع هدر رفتن سرمایه ملی شود.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس گفت: بنده از همین تریبون به رئیس جمهور برای انتخاب درست وزیر پیشنهادی نفت تبریک می‌گویم. پاک‌نژاد هم سواد نفت و هم تخصص و تجربه در حوزه نفت دارد.

وی اظهار کرد: مسئله بنزین و قاچاق سوخت از مشکلات عمده وزارت نفت است و ما در وزارت نفت متخصص می‌خواهیم و وزیری می‌خواهیم که کاردان باشد و کارآمد و وزیری می‌خواهیم که درون این وزارتخانه باشد و انتصابات رفاقتی برای وی جایگاهی نداشته باشد که پاک نژاد این ویژگی‌ها را دارد.

حبیب‌زاده بیان کرد: مقام معظم رهبری در دهه 70 فرمودند که امیدوارم روزی فرا برسد که ما حتی یک قطره نفت خام هم صادر نکنیم و در بیانات دیگر اشاره فرمودند البته با نفتی که ارزش افزوده در داخل پیدا کند و محصولات آن صادر شود هیچ مخالفتی ندارم؛ پاک نژاد در این خصوص راهکارهای مؤثر و مفیدی را در برنامه خود ارائه کرده است.

پاک‌نژاد: حل ناترازی بنزین، اولویت وزارت نفت است 

در پایان محسن پاک‌نژاد در دفاع از برنامه‌های خود گفت: تحقق اهداف عالیه انقلاب اسلامی جز با همراهی و همدلی و استفاده از ظرفیت ارکان نظام جمهوری اسلامی امکان پذیر نمی شود.

وی با اشاره به وظایف وزارت نفت گفت: بخش قابل توجهی از درآمدها از طریق صنعت نفت و محصولات پتروشیمی فراهم می شود؛ اهمیت راهبردی صنعت نفت باعث شده این صنعت آمال توطئه های دشمنان و تحریم‌ها باشد که با وجود توطئه ها و تحریم ها، صنعت نفت ما بالنده و استوار است. 

پاک نژاد با اشاره به برنامه هایش بیان کرد: برنامه در چارچوب اسناد بالادستی و قانون برنامه هفتم تنظیم شده است. برنامه ام با هدف رفع چالش های صنعت نفت تهیه شده است.

وزیر پیشنهادی نفت با وعده تعامل با نمایندگان و اندیشکده ها و صاحبان اندیشه برای رفع مشکلات صنعت نفت و ارائه راه‌حل های مناسب گفت: ناترازی تولید و مصرف گاز از دغدغه های اصلی کشور مشکلاتی در حوزه‌های مختلف از جمله تامین گاز خانگی، کشاورزی، تجارتی، صنعتی و نیروگاهی ایجاد کرده و باعث آثار مخرب زیست محیطی و زیان‌های سنگین در تولید ناخالص ملی و بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی شده است.

وی افزود: اصل مساله فرابخشی و مربوط به ذی نفعان مختلفی‌ در کشور است لذا باید با عزم ملی و همکاری برنامه ریزی بین همه دی نفعان به موضوع ناترازی گاز رسیدگی شود؛ راهکارها هم باید هر دو بخش تولید و مصرف را در برگیرد.

وزیر پیشنهادی نفت بیان کرد: در بخش تولید برنامه های وزرات نفت در دو بازه زمانی کوتاه و بلند مدت تدوین شده که در بخش کوتاه مدت، اجرای مستمر پروژه‌های نگهداشت تولید میادین گازی به ویژه افزایش میدان گازی پارس جنوبی، تکمیل فاز 11، اجرای طرح ضربتی توسعه میادین گازی مستقل در مرکز کشور و توسعه فاز اول میدان گازی کیش در دستور است.

پاک نژاد گفت: اقدامات بلند مدت شامل تسریع در اجرای طرح فشارافزایی پارس جنوبی می شود؛ اگر به این مشکل در اسرع زنان پرداخته نشود سالانه معادل یک فاز پارس جنونی یعنی 28 میلیون متر مکعب تولید را از این مخزن استراتژیک مشترک از دست می دهیم.

وی انعقاد قراردادها و اجرای پروژه های 16 میدان گازی و مخازن خامی و تکمیلی طرح های بلند مدت و تاسیسات جمع آوری گاز های مشعل را از دیگر برنامه هایش برشمرد و افزود: در بخش مصرف با ایجاد اعتماد و افزایش سرمایه اجتماعی مردم را برای اجرای سیاست های بهینه سازی مصرف گاز ترتیب کرده تا در تحقق شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم نقش آفرینی کنیم.

پاک نژاد، تعیین و ‌اعمال دقیق استاندارهای مصرف برای صنایع و اصلاح و بهسازی شبکه مصرف برای جلوگیری از هدررفت گاز و استفاده از ابزارهای متنوع بازار را جمله گواهی‌های صرفه جویی برای افزایش سرمایه گذاری در این حوزه را از دیگر راهکارهای بخش مصرف دانست که تمامی این موارد در برنامه هفتم آمده و می توان آن را از طریق سازمان بهینه سازی و مدیریت انرژی پیگیری کرد.

وزیر پیشنهادی نفت در ادامه اظهار کرد: ترکیب سه گانه صندوق بهینه سازی انرژی، بازار بهینه سازی انرژی و انتشار گواهی های صرفه جویی راهکار دیگری برای اعمال مدیریت مصرف است.

وی افزود: ناترازی تولید و مصرف سوخت بخش دیگری از حوزه ناترازی به ویژه درباره بنزین و گازوییل است که هدرفت سرمایه های ملی را به دنبال داشته که حل مساله ناترازی بنزین ضروری است البته هر گونه تصمیم در این موضوع با رعایت حساسیت ها و جلب نظر و اعتماد مردم و با استفاده از ظرفیت های پیش بینی شده در قانون و همراهی همه دستگاه های ذی ربط باشد.

وی گفت: در بحث سیاسیت های مربوط به حامل های انرژی به خصوص بنزین و گازوییل در هماهنگی کامل با مجلس اقدام می شود. البته در کوتاه مدت با توجه به ابزارهای  قانونی برنامه هفتم و طرح های بهینه سازی مصرف و افزایش کیفیت بنزین و گازوئیل برای کاهش آلودگی هوا در اولویت است.

وزیر پیشنهادی نفت در ادامه اظهار کرد: ایجاد ارزش افزوده بیشتر با افزایش ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی از مهم‌ترین راه ها برای پاسخ به نیاز داخلی و پرهیز از خام فروشی است که با اهداف برنامه هفتم منطبق است و با استفاده از امکان موجود در قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی و استفاده از سرمایه بخش خصوصی قابل اجرا است.

پاک نژاد بیان کرد: اولوبت دیگر افزایش هر چه سریعتر تولید نفت خام است لذا تمرکزم تکمیل و بهره برداری از چاه ها و رفع چاه های تولید، مرمت تاسیسات نفت با بسیج داخلی به نحوی است که ظرف یکسال آینده تولید نفت به میزان 400 هزار بشکه در روز نسبت به امروز افزایش پیدا کند.

وی اضافه کرد: اولویت دیگر افزایش تولید نفت و خام متناسب با افزایش میزان ذخایر کشور است؛ مساله جهانی گذار از انرژی فسیلی جدی است. افرصت برای تبدیل منابع عظیم زیرزمینی به رو زمینی کوتاه تر می شود.عزم جدی برای شکوفایی حداکثری تولید و تجارت نفت و گاز ضرورت جدی است.

پاک نژاد گفت: ما متعهد به افزایش تولید نفت ‌و گاز برای تحقق اهداف برنامه هفتم هستیم.

وزیر پیشنهادی نفت در ادامه تسریع و تسهیل در نهایی‌سازی قراردادهای توسعه بالادستی و استفاده از تمام سازوکارهای قانونی کشور برای واگذاری میادین به شرکت‌های اکتشاف و تولید را از دیگر اولویت‌های وزارت نفت عنوان کرد و گفت: در برنامه ارائه شده بخش عمده کارها به شرکت‌های توانمند ایرانی ارجاع خواهد شد و در چنین حالتی تمام ظرفیت کارخانه‌های صنایع سنگین در کشور و پیمانکاران عمده به کار گرفته خواهند شد. 

وی گفت: با توجه به سوال تعدادی از نمایندگان محترم در کمیسیون‌های مجلس در خصوص نحوه تامین مالی روش‌های مختلفی را در برنامه خود ارائه کرده‌ام؛ اولاً اولویت بندی دقیق طرح‌ها و انتخاب طرح‌های دارای بازدهی بالاتر و سریع‌تر ضروریست؛ در ثانیه استفاده همزمان از تمامی ظرفیت‌های مالی از جمله منابع مالی شرکت‌های تابعه بخش خصوصی بازار سرمایه شبکه بانکی صندوق توسعه ملی و جذب سرمایه‌گذای‌های خارجی با به کار انداختن ظرفیت‌های مالی طی یکی دو سال اول از محل عواید حاصل از طرح‌های زودبازده، گشایش‌های مالی آینده برای سرمایه‌گذاری‌های آتی فراهم خواهد شد.

پاک نژاد توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز را از دیگر اولویت‌های وزارت نفت دانست و اظهار کرد: رسیدن به ارزش‌های بالاتر در هر تن قطعاً شدنی و از اهداف مورد توجه در برنامه پیشنهادی است؛ برای دستیابی به این هدف مطابق برنامه هفتم به نحوی اقدام خواهیم کرد که اولویت تولید برای محصولات با ارزش افزوده بالاتر باشد. همچنین استفاده از ظرفیت‌های قانونی تخفیف پلکانی خوراک برای هدایت تولیدات پتروشیمی به سمت محصولات پر ارزش در دستور کار است. ظرفیت‌های پترو پالایشگاهی در کشور با چشم انداز تولید محصولات پتروشیمی افزایش می‌یابد. برنامه من مطابق اهداف برنامه هفتم خواهد بود و این‌ها همه نیازمند برنامه‌ریزی متمرکز و البته مشارکت جدی بخش خصوصی و استفاده از توان علمی شرکت‌های دانش بنیان و جوانان نخبه سرزمین است. 

وزیر پیشنهادی نفت با بیان اینکه «ظرفیت‌های پژوهشگاه صنعت نفت پارک علم و فناوری نفت و صندوق پژوهش و نوآوری صنعت نفت که سه بازوی مهم برای جهش استارتاپی در این حوزه است را به کار خواهیم گرفت»، اظهار کرد: خود را متعهد به ایفای موثر نقش صنعت نفت در مسئولیت‌های اجتماعی بر اساس طرح و برنامه عادلانه و شفاف در کل کشور می‌دانم.

پاک‌نژاد استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی با کشورهای همسایه و تبدیل ایران به آب انرژی کشورهای منطقه را از دیگر اولویت‌های وزارت نفت دانست و تاکید کرد: ما می‌توانیم نقش کلیدی خود را در مجامع بین‌المللی انرژی به ویژه اپک و مجمع صادرکنندگان گاز بازیابیم؛ برای تبدیل شدن به آب انرژی منطقه اقداماتی در دولت شهید رئیسی در حوزه دیپلماسی انرژی به ویژه در زمین تجارت گاز با کشورهای منطقه شروع شده است که ما هم آن را با جدیت ادامه خواهیم داد و هیچ فرصتی را برای انتقال انرژی از مسیر ایران از دست نخواهیم داد و آنچه درباره تجارت گاز با کشورهای روسیه و ترکمنستان آغاز شده است را با جدیت دنبال خواهیم کرد. دستیابی به این اهداف نیازمند توسعه زیرساخت‌های ذخیره سازی گاز طبیعی و همچنین تاسیسات متنوع صادراتی از جمله انرژی است که از برنامه‌های ویژه ارائه شده است. 

223225

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان