توسعه محصولات ارگانیک در گلستان نیازمند حمایت و سرمایه گذاری

مدیر قطب علمی کشاورزی ارگانیک کشور، توسعه محصولات ارگانیک در گلستان را نیازمند سرمایه گذاری و توجه مسولان برای رفع چالش ها عنوان کرد و گفت: ایران می تواند به کشوری دارای سبک در محصولات ارگانیک تبدیل شود.

توسعه محصولات ارگانیک در گلستان نیازمند حمایت و سرمایه گذاری

به گزارش خبرآنلاین در نشست هم اندیشی اعضای هیأت مدیره انجمن ارگانیک استان گلستان با محوریت بررسی سیاست های جاری در زمینه ارگانیک، رئیس انجمن ارگانیک کشاورزی گلستان با بیان اینکه انجمن ارگانیک بیش از 5 سال می شود در گلستان و ذیل اتاق بازرگانی شکل گرفته است، گفت: امروزه به دلیل اهمیت سلامت جامعه و امنیت غذایی، تولید محصولات ارگانیک مورد توجه بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه قرار گرفته است.

رضا مبصری با اشاره به تجربه سفر خود به یکی از کشورهای غربی و استقبال مردم از محصولات ارگانیک گفت: در فاصله 13 سال، بین سال های 2010 و 2023 دو بار به ایالات متحده آمریکا سفر داشتم و به واقع جریانی را بین این دو بار سفر شاهد بودم، در سفر اولم محصولاتی که در قفسه‌ها حاوی برچسب ارگانیک بودند محصولاتی تزئینی و لوکس به نطر می رسید که هر کسی قادر به خرید آن نبود.

وی افزود: در سفر بعدی در سال 2023، بدون اغراق در همه قفسه‌ها محصولات ارگانیک وجود داشت و بر چسب ارگانیک تبدیل به یک لیبل روتین و معمولی تبدیل شده بود و اگر کسی محصول غیر ارگانیک تقاضا می کرد غیر طبیعی به نظر می رسید.

استفاده از محصولات ارگانیک تبدیل به یک پارادایم جاری در کشورهای غربی شده است

توسعه محصولات ارگانیک در گلستان نیازمند حمایت و سرمایه گذاری

رئیس انجمن ارگانیک کشاورزی گلستان با بیان اینکه استفاده از محصولات ارگانیک تبدیل به یک پارادایم جاری در کشورهای غربی شده است، افزود: محصولات ارگانیک با نگاه سلامت در جوامع غربی و اروپایی استفاده می شود و یک اقدام پیشگیرانه برای آینده سلامت جامعه و امنیت غذایی محسوب می شود.

مبصری ادامه داد: در کشور ما هم باید چنین نگاهی به محصولات ارگانیک وجود داشته باشد اما در این مسیر موانعی وجود دارد که باید در صدد رفع آنها باشیم البته بخش قابل توجهی از برطرف کردن موانع از بازار شروع می شود.

وی با بیان اینکه باید تولید محصولات ارگانیک به صرفه باشد و موانع تجاری موجود را رفع کنیم، گفت: اگر تقاضا وجود داشته باشد تولید هم شکل خواهد گرفت، در غیر این صورت توفیقات چندانی در محصولات ارگانیک به دست نخواهیم آرود، در واقع با سیستم قیمت دستوری که در کشور متداول و جاری است نمی توانیم با قیمت تمام شده محصول، فروش داشته باشیم.

رئیس انجمن ارگانیک کشاورزی گلستان، این استان را به دلیل نقش مهمی که در بحث امنیت غذایی کشور دارد شایسته تولید محصولات ارگانیک در کشور عنوان کرد و گفت: اگر قرار باشد قطار ارگانیک در کشور حرکت خوبی داشته باشد، گلستان به دلیل نقش مهمی که در تولید و امنیت غذایی کشور دارد می تواند نقطه حرکت این قطار محسوب شود.

لزوم برقراری تعاملات ارگانیک با کشورهای همسایه

توسعه محصولات ارگانیک در گلستان نیازمند حمایت و سرمایه گذاری

در ادامه این نشست، مدیر قطب علمی کشاورزی ارگانیک کشور با بیان اینکه تولید محصولات ارگانیک باید بر اساس واقعیت های بین المللی انجام شود، گفت: همان طور که رئیس جمهور اعلام کرده است ارگانیک باید به واقعیت ها تن دهد.

محمدرضا رضا پناه افزود:در مسیر تولید محصولات ارگانیک باید از چالش های فراوانی عبور کرد و در مواردی هم چون روش های ارزان تر و میان بر برای ثبت گواهی و اینکه این فرایند به دست دولتی ها خواهد بود یا گروه خاصی تصمیم گیری های لازم انجام شود.

وی بیان کرد:اگر بخواهیم در بحث محصولات ارگانیک کاری بین المللی و درست انجام دهیم لازم است حرکتی جدی و ساختاردار ایجاد کرده و تنها به افرادی که در هیأت مدیره انجمن ارگانیک هستند اکتفا نکنیم.

مدیر قطب علمی کشاورزی ارگانیک کشور خاطر نشان کرد:با وجود بحث تحریم ها در کشور باید تعاملات ارگانیک با کشورهای همسایه به خصوص کشورهای آسیای میانه داشته باشیم و هزینه-های ثبت گواهی خود را از این کشورها دریافت کنیم، البته دولت و نهادهای خاص هم از این کار استقبال خواهند کرد و ایران می تواند به کشوری دارای سبک در محصولات ارگانیک تبدیل شود.

رضا پناه ادامه داد:از 75 میلیون هکتار زمین کشاورزی ایران فقط در 12 هزار هکتار محصولات کشاورزی ارگانیک از جمله پسته، زعفران و انار تولید می شود که این سطح پوشش با توجه به ظرفیت استان ها بسیار ناچیز است.

وی با بیان اینکه گلستان با داشتن بهره برداران پیشرو ظرفیت جهش تولید محصولات کشاورزی ارگانیک را دارد،گفت:با گسترش تولید محصولات کشاورزی ارگانیک، استفاده از مصرف سموم و کودهای شیمیایی حذف شده و علاوه بر حفظ خاک، سلامت جامعه هم مورد توجه بیشتر قرار می گیرد.

مدیر قطب علمی کشاورزی ارگانیک کشور تأکید کرد: برای افزایش تولید محصولات کشاورزی ارگانیک کشور باید فرهنگ‌سازی از جمله معرفی الگوهای تولید در میان بهره برداران و همراهی دستگاههای مرتبط در حمایت از بهره برداران این بخش انجام شود.

امنیت غذایی بدون در نظر گرفتن ایمنی غذایی امکان پذیر نیست

در ادامه نشست محقق و حشره شناس گلستانی با بیان اینکه اقلیم و اکوسیستم در مصونیت سازی غذای مردم بسیار مؤثر است، گفت: با سمپاشی غیر ضروری به اکوسیستم آسیب وارد می شود و در نهایت غذای سالمی به دست مردم نخواهد رسید.

محمد تقی مبشری افزود: نظام ارگانیک نیازمند یکسری زیرساخت هاست و بحث اول آن فرهنگسازی است.

وی امنیت غذایی را پایین تر از ایمنی غذایی عنوان کرد و گفت: اگر نان مردم را آلوده به سم کنیم امنیت غذایی معنایی نخواهد داشت چرا که ایمنی را از بین برده ایم در واقع امنیت غذایی بدون ایمن سازی غذایی امکان پذیر نیست.

محقق و حشره شناس گلستانی ادامه داد: برای رسیدن به یک نظام ارگانیک در محصولات کشاورزی باید نقشه راه داشته باشیم و با تشکیل یک کارگروه نشست هایی با وزیر جهاد کشاورزی برگزار کنیم هم چنین لازم است با پدافند غیر عامل استان ها رابطه خوبی برقرار کنیم و با کمک نمایندگان مجلس سطح مطالبه گری مان را بالا ببریم.

مبشری استفاده از افراد با تجربه، کار آزموده، نترس، فنی و اساتید دانشگاهی در بحث مطالبه‌گری را بسیار مهم دانست و گفت: باید جایگاه ارگانیک استان تبیین شود و بتوانیم با برگزاری جلسات منظم و انجام تحقیقات کاربردی سطح مطالبه گری ها را بالا ببریم.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان